Rally Dakar: Peterhansel si připisuje rekordní 12. vítězství na Dakaru!

HaJ, 3. ledna 2016, 11:10 Aktualizováno 16.1.2016, 21:24 Google+

AKTUALIZACE PO 13. ETAPĚ; 2. ledna startuje legendární pouštní maraton. Soutěž je opět v Jižní Americe. Letos do charakteru soutěže nejvíce promluví vynechání Chile a tím pádem soutěž přijde o většinu etap v písečných dunách. Posádky se letos podívají jen do Argentiny a Chile. Na programu je 13 měřených testů, uprostřed soutěže je klasicky volný den. Vítězství obhajuje Nasser Al-Atiyah s továrním Mini.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 08.01. 06:43) Napište svůj názor
Rally Dakar: Peterhansel si připisuje rekordní 12. vítězství na Dakaru! - anotačné foto

Peterhansel si připisuje už 6. vítězství za volantem auta | foto: Red Bull

Sdílejte článek

Fotogalerii z letošní Rally Dakar si můžete prohlédnout zde.

13. etapa:
"Mister Dakar" vyhrál letošní ročník Rally Dakar a slaví s Peugeotem vítězství pro francouzskou značku. Na stupních vítězů jej doplní Nasser Al-Attiyah s Mini a Giniel de Villiers s Toyotou. Peugeot přitom ještě vloni, při svém návratu na Dakar, neměl proti ostatním značkám šanci. Letos se naopak situace změnila a Peugeot jasně vládl pokud jde o rychlost. Loňský vítěz na něj ztratil téměř 35 minut.

Až do konce byl otevřený souboj o třetí místo. Giniel de Villiers nakonec ubránil svoji pozici před dotírajícím Mikko Hirvonenem - oba závodníky dělily v cíly pouhé tři minuty. Jihoafričan se tak po páté za posledních osm let postavil na podium soutěže - v roce 2009 dokonce vyhrál. "Opět jsme prokázali, že jsme garantem podiového umístění," slavil v cíli Dirk von Zitzewitz.

"Byla to soutěž, která se neodvíjela zcela podle našich představ. Takovýto průběh jsme si nepředstavovali. Musíme přiznat, že jsme ze začátku byli překvapeni sílou Peugeotů, první týden jim opravdu vyhovoval. I tak byla ale naše Toyota Hilux skvělým autem - nejlepším, které jsme kdy postavili. Celkově jsme s Dakarem spokojeni a budeme na tom stavět pro budoucnost," dodal německý navigátor.

Stéphane Peterhansel přidal další korunku ve své úspěšné kariéře. Francouz začal vítězit již na motorce (1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998). Teď se mu povedlo v 50 letech vyhrát po šesté i s autem. Předchozí triumfy získal Peterhansel s Mitsubishi (2004, 2005, 2007) a Mini (2012, 2013). O osudu tohoto vítězství se ale bude rozhodovat u 'zeleného' stolu. Pořád totiž hrozí odvolání týmu Mini v otázce tankování.

"Je to neobyčejné. Tlak byl velký a my jsme ho zvládli. Když jsem přejel cílovou čáru, tak jsem cítil velkou úlevu po těch posledních dnech. Také mě těší, že Peugeot otevírá novou kapitolu ve své historii," říká Stéphane Peterhansel. Značka Peugeot vyhrála naposledy před 26 lety. Auto bez pohonu 4x4 vyhrálo naposledy před 15 lety (Jean-Louis Schlesser/Henri Magne Schlesser-Renault).

A kam řadí Peterhansel tento triumf? "Některá vítězství pro mě znamenají víc než jiná. Tohle se řadí mezi TOP3." Otázkou zůstává, jestli Francouz pojede i příští rok? "Je ještě moc brzy na to, abych přemýšlel o své budoucnosti. Jedno je jisté - jedním z mých největších cílů bylo vyrovnat počet vítězství na motorkách a v automobilech. To se mi teď povedlo, nevím, jestli jsou ještě nějaké věci, které by mě dokázaly motivovat."

Druhé místo získal Nasser Al-Attiyah, který musel přijmout porážku. Mini letos nebylo dost rychlé na to, aby dokázalo vyzvat Peugeot v přímém souboji: "Před Dakarem jsem se obával dvou lidí - Stéphana a Giniela. A na konci jsme my tři na podium. Stéphane je mazaný a Giniel je velmi stabilní a spolehlivý. Jsem rád za druhé místo, byl to dobrý výkon. Ohledně budoucnosti musíme vyčkat, zatím nemám žádnou smlouvu pro budoucnost."

Z jezdců WRC vyšel nejlépe debut Mikko Hirvonenovi s Mini. Během obou týdnů neudělal Fin žádnou velkou chybu a neměl ani jednu nehodu. Čtvrté místo je odměnou za jeho uvážlivou jízdu. Díky tomu nechal za svými zády i dvě velká jména Dakaru - Leeroye Poultera (Toyota) a Naniho Romu (Mini), kteří byli pátí a šestí. Druhým nejlepším Peugeotem byl Cyril Despres na sedmém místě - letos určitě prokázal výrazné zlepšení oproti loňsku, kdy jel v automobilu poprvé.

Sébastien Loeb ukázal svoji rychlost a v prvním týdnu soutěž vedl. Ovšem na pouštních speciálkách měl Francouz jisté problémy. Loeb se musel učit spoustě věcí za pochodu. Na závěr soutěže Sébastien vyhrál 180 km dlouhou etapu z Villa Carlos Paz do Rosaria. Šlo pro něj o 4. etapové vítězství, v cíli byl 9. Druhý čas dnes zajel Hirvonen a třetí byl Al-Attiyah.

Výsledky po 13. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Peterhansel - Cottret
Peugeot
45:22:10 - - -
2. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +34:58
3. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +1:02:47
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +1:05:18
5. Poulter - Howie
Toyota
  +1:30:43
6. Roma - Haro Bravo
Mini
 +1:00  +1:41:06
7. Despres - Castera
Peugeot
 +5:00  +1:53:04
8. Vasilyev - Zhiltsov
Toyota
 +1:00  +2:01:45
9. Loeb - Elena
Peugeot
+7:00 +2:22:09
10. Hunt - Schulz
Mini
+8:00 +3:11:30

12. etapa:
Mikko Hirvonen vyhrál předposlední etapu letošního Dakaru. Finova naděje na podiové umístění hned při premiérovém startu na pouštní soutěži stále žije, Giniel de Villiers je před ním jen o pár minut. Celá etapa se vlastně nesla v duchu tohoto boje mezi Mini a Toyotou. Vedoucí Stéphane Peterhansel s Peugeotem přistoupil k dnešní etapě rozvážně a jede si pro své 12. vítězství!

Před zítřejší poslední etapou má Peterhansel náskok téměř 41 minut na druhého Nassera Al-Attiyaha. Poutat pozornost tedy bude především duel o třetí místo. Zítra je na programu závěrečných 180 ostrých kilometrů a Giniel de Villiers bude hájit hubený náskok 4,5 minuty před Mikko Hirvonenem. 

Tovární speciály Mini posádek Al-Attiyah, Hirovnen a Roma absolvovaly dnešní etapu z San Juan do Villa Carlos Paz pohromadě. Pár minut za nimi jela dvojice továrních Toyot s jezdci de Villiersem a Leeroy Poulterem. Nakonec měla navrch trojice Mini, ale na prvních dvou mezičasech vládly Toyoty. Japonské vozy byly v čele až do 344 kilometru. Pak se karta obrátila a Hirvonen získal s náskokem pouhých 9 vteřin před Al-Attiyahem svoje první vítězství v etapě na Dakaru. Třetí byl dnes Poulter.

De Villiers ztratil na Hirvonena 57 vteřin a byl čtvrtý před Romou. "Celkově to byl dlouhý ale dobrý den. Dvakrát jsme dojeli Naniho Romu s Mini, což nás stálo trošku času - určitě minutu nebo i víc. Dnes jsme jeli v prachu. Jsme ale rádi, že jsme s vozy Mini, které měly lepší startovní pozice, dokázali celý den držet krok," popsal navigátor de Villierse, Dirk von Zitzewitz.

Včetně spojovacích etap šlo dnes o nejdelší etapu v letošním ročníku, terén spíše připomínal soutěž WRC, jelo se v oblasti Sierra de Cordoba a kolem cesty již byla vegetace. "Těžká etapa, hodně se na ní měnil rytmus. Naštěstí jsme neměli problém s defekty. Tempo se mi zdálo být dobré. Povedlo se mi vyhnout se chybám. Díky tomu jsem v TOP5, s mým prvním Dakarem mohu být spokojený," řekl Mikko Hirvonen.

Tovární tým Peugeotu se dnes držel zpět - nejvyšší prioritu má dojezd Peterhansela do cíle. Sebastien Loeb, Cyril Despres a Peterhansel dnes obsadili pozice 8-10. Stéphane tedy zítra musí projet už poměrně krátkou speciálku bez chyby a defektu a vítězství bude jeho. "Dva roky jsme společně s Peugeotem tvrdě na tomto vítězství pracovali. Teď máme velký náskok, o který už nesmíme přijít!" řekl Stéphane Peterhansel.

Výsledky po 12. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Peterhansel - Cottret
Peugeot
43:27:42 - - -
2. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +40:59
3. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +1:07:16
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +1:11:42
5. Poulter - Howie
Toyota
  +1:36:16
6. Roma - Haro Bravo
Mini
 +1:00  +1:46:38
7. Despres - Castera
Peugeot
 +1:00  +1:55:05
8. Vasilyev - Zhiltsov
Toyota
 +1:00  +2:04:49
9. Loeb - Elena
Peugeot
  +2:22:46
10. Hunt - Schulz
Mini
+8:00 +3:08:58

11. etapa:
Nasser Al-Attiyah udržuje tlak na Peterhansela a vyhrává dnešní etapu. Francouz naopak jako starý mazák udržuje svoje vedení. Katařan naopak hodil včerejší nezdar za hlavu a dnes zajel nejrychlejší čas. Trať dnes měřila 431 kilometrů a vedla z La Rioja do San Juan. 

"Další den je u konce, takže to není špatně," usmíval se v cíli Stéphane Peterhansel, který může vyhrát už po šesté mezi automobily (po dvanácte celkově). "Dnes jsem začal opatrně a pokusili jsme se neudělat v navigaci žádnou chybu. Nebylo to lehké, protože dnes se muselo hodně navigovat," odkázal na těžkou práci Jeana-Paula Cottreta jezdec.

O vítězství ale jezdec Peugeotu ještě nechce ani slyšet, zítra je v plánu dlouhá etapa: "Ještě to není u konce. Můžete mít náskok deseti minut, dvou minut nebo celé hodiny. Když budete mít technické problémy, tak je všechno pryč. Mám už nějaké zkušenosti a některé nejsou moc dobré," vzpomíná na svého kolegu Carlose Sainze, který musel nakonec po včerejší etapě odstoupit, Peterhansel.

Peterhansel dnes celý den bojoval na jednotlivých mezičasech s Loebem. Oba dnes ale jasně převýšil Nasser Al-Attiyah s Mini, který vyhrál etapu před druhým Loebem o téměř 6 minut. "Byla to velmi dlouhá a horká zkouška. Od začátku jsem útočil a jsem za vítězství rád. Na posledních kilometrech se zlomila poloosa a měli jsme náhon jen na zadní kola. 

Nebyl to ale handicap, protože pneumatiky Michelin fungovaly velmi dobře. Teď už je těžké vyvinout tlak na Peterhansela, ale musím uhájit svoji pozici před Ginielem. Můj náskok na něj je zhruba 20 minut, s čímž jsem spokojen." Loeb sice zajel třetí čas, ale pár kilometrů před cílem zůstal stát, na jeho Peugeotu odešel pohon. Sébastienovi pomohl do cíle jeho kolega Cyril Despres, který jej dovezl na laně. Nebýt technických problémů, zřejmě by etapu vyhrál.

Nejlepší Toyota posádky Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz dnes ztratila téměř 12 minut za etapovým vítězstvím. Před posledními dvěma etapami se ale naplno rozhořel souboj o třetí místo mezi de Villiersem a Hirvonenem. Oba dělí zhruba 5,5 minut, navrch má zatím Toyota nad Mini. "Dnes to byla brutální, horká a částečně také nebezpečná etapa, která vyžadovala vše! Navigace byla občas hodně složitá. Naštěstí jsme dnes neudělali žádnou chybu," popsal von Zitzewitz.

"Museli jsme měnit dva defekty a pak jsme dlouho viseli za Vladimirem Vasiljevem. Občas se zdálo, že nám nechává místo, ale pak jej těsně před námi zavřel. Ztratili jsme tím dobrých 5 minut, nemuseli jsme o ně přijít," zlobil se v cíli Giniel de Villiers. Duel mezi ním a Mikko Hirvonenem slibuje drama i v posledních dvou dnech.

Výsledky po 11. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Peterhansel - Cottret
Peugeot
37:42:20 - - -
2. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +51:55
3. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +1:17:24
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +1:22:47
5. Poulter - Howie
Toyota
  +1:46:36
6. Roma - Haro Bravo
Mini
 +1:00  +1:54:34
7. Despres - Castera
Peugeot
 +1:00  +1:56:53
8. Vasilyev - Zhiltsov
Toyota
 +1:00  +2:11:31
9. Loeb - Elena
Peugeot
  +2:25:18
10. Hunt - Schulz
Mini
+8:00 +2:48:02

10. etapa:
Desátá etapa byla na Dakaru hodně turbulentní. Pro problém s převodovkou během měřeného testu musel vzdát dosavadní lídr soutěže, Carlos Sainz. Nasser Al-Attiyah šel přes střechu a do čela soutěže se tak vrátil Stéphane Peterhansel, který se na něm navíc dost osamostatnil. 

Dnešek by s trochou nadsázky mohl být v celkovém hodnocení letošního Dakaru rozhodujícím. Jedno je ale jisté, na čele se po dnešní etapě z Belen do La Rioja výrazně osamostatnil Stéphane Peterhansel na Peugeotu 2008 DKR 16. Francouz udělal dnes nejméně chyb, zatímco konkurence buď zapadla v písku, bojovala s vlastními chybami, defekty nebo s technickými problémy. Peterhansel si tak v etapě, která z velké části vedla v dunách pouště Fiambala připsal svoje již třetí etapové vítězství.

Do cíle soutěže zbývají ještě tři dny a Francouz má náskok na druhého rovnou hodinu, má tak poměrně slušné šance na svoje již dvanácté vítězství na Dakaru. Po šesti triumfech na motorce by se jednalo o šesté vítězství za volantem auta. "Měli jsme hrozný start, když jsme už po 32 kilometrech zabloudili a čtvrt hodiny jsme hledali cestu. Myslel jsem si, že už je vše pryč. Pak jsme hodně útočili, protože dnes byla rozhodující etapa," řekl Stéphane Peterhansel, kterého později potkal ještě defekt, ale i tak byl v cíli o 5:40 min rychleji než Cyril Despres s továrním Peugeotem 2008 DKR 16.

Dosavadní konkurence Peterhansela měla dnes četné problémy. Dnešní známá Fiambala-Stage totiž platí za jakousi královskou etapu na Dakaru. Speciálka ale musela být před pátým průjezdovým bodem o něco zkrácena, protože jedním z brodů se po četných deštích nedalo projet. 

Smůlu měl Carlos Sainz, který se ujal průběžného vedení v soutěži teprve včera. Už před prvním průjezdovým bodem ztratil několik minut kvůli defektu. Aby stáhl ztrátu, tak Španěl hodně riskoval. Ale na 213. kilometru zůstal jeho Peugeot stát, na vině byla porouchaná převodovka. Vzhledem k tomu, že se tento problém na trati nedá opravit, tak Sainz musel čekat na asistenční truck a se soutěží se předčasně rozloučil. 

Zklamáním byla dnešní etapa také pro Nassera Al-Attiyaha s Mini. Po už asi šesti kilometrech šel Katařan s německým spolujezdcem přes střechu. Sice mohl pokračovat, ale na 180. kilometru musel několik minut stát. "Po deseti kilometrech jsme se o jeden svah převrátili," řekl Al-Attiyah.

"Nějakou dobu to trvalo, než jsme auto zase dostali na kola. Dnes jsme museli jít do rizika. Bylo to těžké, protože auto bylo poškozené a my museli dokončit zkoušku. Jsem rád, že jsme dojeli do cíle. Kapotáž a chladící systém jsou poškozeny. Několikrát jsme museli zastavit, abychom vše překontrolovali. Teď jsme druzí a tuto pozici si musíme uhájit," uzavřel Katařan, který dnes na Peterhansela ztratil 52 minut a zajel až 14. čas. Celkově tedy ztrácí už hodinu, i přesto je druhý, avšak na vítězství by mohl pomýšlet pouze v případě technických problémů Peterhansela.

Na celkové třetí místo se dostal už Giniel de Villiers a to i přesto, že dnes na vítěze ztratil 26 minut, když musel měnit porouchanou hnací hřídel a měl také defekt. "To byla vybíjecí etapa. Z lidí i strojů dostala všechno a také my jsme dnes museli přestát drama," řekl Dirk von Zitzewitz, navigátor Jihoafričana. 

"Museli jsme měnit porouchanou hnací hřídel, což nás stálo asi 15 minut. K tomu ještě jeden defekt. Kromě toho to byl dobrý den. Jsem zatraceně hrdý na to, že jsme si dnes nezajeli jako spousta ostatních. To, že jsme teď v boji o vítězství, je samozřejmě skvělé," zakončil von Zitzewitz. 

V příštích dnech může de Villierse ohrozit především průběžně čtvrtý Mikko Hirvonen na Mini. Ten ztrácí na Toyotu Hilux pouze deset minut. Bývalý jezdec WRC se na Dakaru především učí a dnes třeba před prvním průjezdovým bodem nechal v dunách spoustu času. Dnes zajel až 16. čas (+56:04 min). Narozdíl od svého bývalého velkého rivala, Sébastiena Loeba, se mu ale vyhýbají větší problémy. Francouz dnes zůstal opět zahrabaný v písku před druhým průjezdovým bodem.

I tak ale devitinásobný mistr WRC zajel pátý čas v etapě. Čtvrtý byl dnes Nani Roma (Mini), zkouška vyšla také Cyrilu Despresovi (Peugeot), který ztratil na svého krajana jen 5 minut a vyjel si druhé místo. Ve čtvrtek na posádky čeká etapa s měřeným úsekem o délce 431 kilometrů.

Pojede se z La Rioja do San Juan, roli může opět sehrát navigace. Rychlosti už by ale měly být vyšší a terén rozmanitější. Mělo by se hodně prášit, protože se pojede po povrchu zvaném "Guadal", eventuálně občas i "feš feši" známém z Afriky. Podklad tedy bude hodně měkký, pokud někdo zapadne, bude těžké se vyhrabat.

Výsledky po 10. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Peterhansel - Cottret
Peugeot
32:44:59 - - -
2. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +1:00:00
3. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +1:12:31
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +1:23:51
5. Poulter - Howie
Toyota
  +1:33:58
6. Despres - Castera
Peugeot
 +1:00  +1:50:07
7. Roma - Haro Bravo
Mini
 +1:00  +1:50:25
8. Vasilyev - Zhiltsov
Toyota
 +1:00  +1:58:07
9. Loeb - Elena
Peugeot
  +2:27:31
10. Hunt - Schulz
Mini
+8:00 +2:28:41

9. etapa:
Carlos Sainz vyhrál devátou etapu a dostal se díky tomu do vedení v soutěži. Nicméně etapa, která vedla dunami kolem Fiambaly, přinesla velmi zajímavé výsledky. "El Matador" vyhrál velmi těsným rozdílem (10 vteřin) svoji letošní druhou etapu na Dakaru. Na druhém místě se senzačně umístila posádka Erik van Loon/Wouter Rosegaar jedoucí s Mini týmu X-Raid.

O dalších 7 vteřin zpět dojeli do cíle Mikko Hirvonen a Michel Périn. Finovi tak chybělo k prvnímu vítězství na speciálce Dakarské soutěže 17 vteřin. Etapa musela být z důvodu obrovských veder po 285 kilometrech předčasně ukončena. Dnes se jelo kompletně v otevřeném terénu. Hlavní tedy byla navigace a čtení dun.

Teploty byly kolem 45 °C a jelo se v nadmořské výšce 1 000 m.n.m. Dnešní etapa zároveň byla první částí maratonské etapy. Během etapy se pravidelně střídalo průběžné vedeni - nejrychleji začali Orlando Terranova a Bernado Graue. Od nich převzali vedení Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel, ty na čele vystřídal Mikko Hirvonen. V této době měl Carlos Sainz ztrátu na čelo už přes 4 minuty. Jenže pak jezdec Peugeotu na 50 kilometrech najel 4,5 minuty a vyhrál etapu.

Skvěle vyšla etapa soukromníkovi van Loonovi, který zajel úsek mezi 3. a 4. kontrolním bodem rychleji než kdokoliv jiný. Nicméně v cíli mu chybělo na vítězství 10 vteřin. Stejně tak Mikko Hirvonen ztratil průběžné vedení z WP3 a do cíle dojel 17 vteřin za Sainzem. Po několika nepovedených etapách dnes konečně speciálka vyšla posádce Toyoty  Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz. 

Ti zajeli 4. čas, na Sainze ztratili 38 vteřin. Díky tomu jsou teď znovu nejlepší Toyotou (ve srovánání se včerejškem přeskočili Al-Rajhiho i Poultera). Přitom dvojice Leeroy Poulter/Robert Howie byla na mezičasech na druhém místě, v poslední sekci ale ztratila 16 minut v dunách. Toyota tedy dnes sahala po prvním etapovém vítězství na letošním ročníku Dakaru.

Nasser Al-Attiyah dojel dnes na pátém místě, celkově jeho ztráta zůstala na 14 minutách na čelo. Nejvíce dnes z předních jezdců ztratila posádka Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret. Ti po včerejšku vedli, ale dnes zaostali o 9 minut a propadli se na druhé místo průběžného pořadí. 

Nevedlo se ani Loebovi, který musel po včerejších problémech vyrážet z nevýhodné pozice. Legendární dvojici se navíc vůbec nedařilo a ztratila dnes další hodinu, díky čemuž vypadla z TOP10. Tovární Peugeot se zahrabal v písku, a vyprošťování francouzsko-monacké dvojici nešlo moc rychle.

Výsledky po 9. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Sainz - Cruz
Peugeot
28:39:24 - - -
2. Peterhansel - Cottret
Peugeot
  +7:03
3. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +14:38
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +34:50
5. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +53:18
6. Al-Rajhi - Gottschalk
Toyota
 +5:00  +1:01:48
7. Poulter - Howie
Toyota
  +1:03:25
8. van Loon - Rosegaar
Mini
  +1:28:05
9. Roma - Haro Bravo
Mini
+1:00 +1:42:55
10. Despres - Castera
Peugeot
+1:00 +1:51:30

8. etapa:
Sébastien Loeb přišel o možnost vyhrát Rally Dakar hned na první pokus - po nehodě je mimo boj o vítězství na letošním Dakaru. Nehoda se stala jen kousek od cíle speciálky. Jezdec i spolujezdec by však měli být v pořádku. Loeb ještě před nehodou uvízl v písku, kde ztratil asi 8 minut. Následně, 30 kilometrů před cílem testu, najel přímo do jedné z děr a šel několikrát přes střechu. Do cíle dojel se ztrátou 1:08 hod.

Nasser Al-Attiyah vyhrál etapu, znamená to první vítězství pro jinou značku než Peugeot v letošním ročníku - pro Mini. Katařan dnes zvítězil o 12 vteřin nad Carlosem Sainzem. Na třetí místo se i přes úvodní problém v závěru vyšvihl Stéphane Peterhansel. Samotná rally se podstatně změnila oproti dosavadnímu průběhu. Jelo se totiž v písečných dunách a velbloudí trávě namísto tratí typu WRC. 

Proto v 8. etapě, stejně jako v bolivijských speciálkách, hrála podstatnou roli navigace. Nehodu Loeba popsal Stéphane Peterhansel"Předjel [Loeb] mě, když jsem musel zastavit. Byla tam obrovská díra v zemi, kde zřejmě tekla řekla. On tam naletěl asi ve 120 km/h. Nevím, jak moc mají rozbité auto, ale oba jsou OK. Byl mimo auto a říkal nám, ať jedeme dál."

První etapové vítězství slaví tým X-Raid Mini a Nasser Al-Attiyah. Ten už vedl o více než minutu a půl - po první části etapy (opět byla rozdělená na dvě sekce) vedl jezdec z Kataru před Loebem, Hirvonenem a Sainzem (mezi nejlepšími třemi byla dvě Mini!). Už v cíli první sekce připustil, že tohle je první etapa, která Peugeotům nebude svědčit.

Ve druhé části, kdy se jelo opravdu už v dunách, začal mocně stahovat Carlos Sainz a nakonec spolu bojovali oba jezdci o vteřinky. Od předposledního WP dokonce vedl vítěz Rally Dakaru z roku 2010, ale v závěru Španěl o vedení opět přišel.

Nasser tak měl v cíli dobrou náladu: "Byla to opravdu těžká zkouška. Myslím, že jsme se dnes dobře zlepšili. Zítra budeme na trati první, ale Matthieu už dnes odvedl velmi dobrou práci. Teď není správný čas na dělání chyb. Jsem tu proto, abych bojoval a dal vše do toho, abych Dakar vyhrál. Jakmile se ale jede offroad, tak je nemožné se buggy udržet. Ve velbloudí trávě jsou hodně rychlé."

Posádka Sainz / Cruz už potřetí obsadila těsně druhé místo. Velkou pozornost ale dnes upoutal i Peterhansel s Cottretem. Už po pár kilometrech měla legenda Rally Dakar problémy a ztratila přes 6 minut na Al-Attiyaha. Ve druhé půli však posádka masivně zrychlila a nakonec na etapové vítězství ztratila jen 31 vteřin. Posádka Mikko Hirvonen/Michel Périn odpoledne v dunách už nedokázala navázat na svůj silný výkon z dopolední části a trošku ztratila.

Giniel de Velliers/Dirk von Zitzewitz byl na jednom z mezičasů čtvrtý, ale v poslední části speciálky ztratil zhruba 20 minut. Proto se před něj v průběžném pořadí dostali kolegové Poulter i Al-Rajhi. I díky těmto skutečnostem dosáhl na 4. čas Cyril Despres (jeho nejlepší výsledek na letošním Dakaru).

Dirk von Zitzewitz, navigátor de Villierse, zhodnotil etapu z pohledu Toyoty: "Bylo to pro nás černé pondělí. V první části jsme se drželi zpátky, ve druhé části to ale pro nás začalo dobře. Jenže na 488. kilometru jsme měli defekt. V závěru jsme zůstali viset mezi dvěma bloky v písku. Všechna čtyři kola byla ve vzduchu, 20 minut jsme se snažili auto vytlačit. Nakonec jsme se uvolnili. Byl to opravdu pech a velké zklamání."

Výsledky po 8. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Peterhansel - Cottret
Peugeot
26:01:44 - - -
2. Sainz - Cruz
Peugeot
 +1:00  +2:09
3. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +14:43
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +36:42
5. Poulter - Howie
Toyota
  +49:32
6. Al-Rajhi - Gottschalk
Toyota
 +5:00  +54:19
7. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +54:49
8. Loeb - Elena
Peugeot
  +1:05:16
9. Vasiljev - Schiltsov
Toyota
+1:00 +1:08:48
10. Roma - Haro Bravo
Mini
+1:00 +1:28:21

Den volna:
Dnes je na Dakaru volný den, posádky tak mohou relaxovat (vy si můžete přečíst článek srovnávající různé koncepce Mini, Toyoty a Peugoetu). Mechanici kompletně kontrolují auta pro druhou polovinu soutěže. Závodit se bude zase zítra.

7. etapa:
Po dvou etapách, kdy mu vítězství uniklo o pomyslný vlásek, se dnes dočkal i další jezdec dominantního Peugeotu, Carlos Sainz. Španěl vyhrál 7. etapu. Do čela se díky druhému času posunul Sébastien Loeb, protože Stéphane Peterhansel dnes ztratil přes 8 minut. I tentokrát však nešlo o markantní vítězství, Sainz porazil Loeba o 38 vteřin.

Narozdíl od motorek nebyla etapa pro auta zastavena (motorky nejely druhou část kvůli počasí). Etapa totiž byla rozdělena na dvě sekce a na posádky tak čekalo celkem 336 kilometrů. Ze začátku se jelo v bolivijském pohoří za suchých podmínek. Zde hrála velkou roli navigace. Následná spojovací etapa vyhnala posádky opět do výšek kolem 4 600 m.n.m.

Ve druhé části etapy už hodně pršelo a některé cesty vypadaly spíše jako potok. Posádky aut si tak zasoutěžily na blátě. Po absolvování spojovací etapy (jelo se přes San Salvador de Jujuy, kde už soutěžící jednou v soutěži byly) dojely posádky do Salta, které leží 1 200 m.n.m.

Loebovi s Elenou se povedl začátek etapy, když po první části vedli. Francouzsko-Monacká posádka vedla o 2 minuty před Sainzem a o 3 před Peterhanselem, který jel na trati jako první. Ve druhé části ale Loeb ztratil 3 minuty a podlehl tak Sainzovi. "Na startu druhé sekce jsme měli problém s motorem. Něco bylo špatně s managementem turba, ale teď se zdá, že je vše v pořádku," řekl v cíli jezdec.

"Auto více nebo méně fungovalo. Ztratili jsme trošku koncentraci a udělali chybu v navigaci. Nedosáhli jsme všeho, co bylo možné, ale jsme ve vedení, a to se počítá," dodal Sébastien Loeb. Sainz tak oslavil svoje letošní první etapové vítězství a postupně se mu daří smazávat ztrátu zhruba 15 minut, kterou nabral po technických problémech už v první etapě - teď mu na čelo schází 4:50 min.

Peterhansel tak ve vedení vydržel pouze jednu etapu. Na Loeba po půlce soutěže ztráci 2:22 min. Zatímco včera překazil hattrick Peugeotům Yazeed Al-Rajhi s Toyotou, dnes se mezi trio "francouzských lvů" dokázal dostat Nasser Al-Attiyah. Katařan ztratil na Sainze 3 minuty a Peterhansela nechal za sebou o 5 vteřin.

Zatímco po minulých etapách začal ztrácet naději, dnešní výsledek mu dodal optimismus: "Bojovat proti Peugeotům bude těžké, ale jak se zdá, mohou se jim přihodit nějaké problémy. Ještě jsou před námi dost obtížné zkoušky. Uvidíme, jak se to dále vyvine. Momentálně jsem daleko před ostatními čtyřkolkami." 

Neustále se zlepšuje i Mikko Hirvonen. Dnes zajel bývalý jezdec WRC pátý čas, díky tomu se v celkovém hodnocení dostal před Giniela de Villierse. Toyotam se dnes nedařilo, obsadily místa 7-9 (pořadí: de Villiers, Poulter a Al-Rajhi) a v celkovém hodnocení otevírají až druhou pětku TOP10.

Výsledky po 7. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Loeb - Elena
Peugeot
21:46:28 - - -
2. Peterhansel - Cottret
Peugeot
  +2:22
3. Sainz - Cruz
Peugeot
+1:00  +4:50
4. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00 +17:36
5. Hirvonen - Perin
Mini
  +32:53
6. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +33:41
7. Poulter - Howie
Toyota
  +40:19
8. Al-Rajhi - Gottschalk
Toyota
+5:00  +42:51
9. Vasiljev - Schiltsov
Toyota
+1:00 +53:46
10. Spataro - Lozada
Renault
+1:00 +1:15:45

6. etapa:
Dominantní vystoupení továrního týmu Peugeot a speciálů Peugeot 2008 DKR 16 na Dakaru 2016 pokračuje. Stéphane Peterhansel si připsal letošní již druhé etapové vítězství, když se prosadil proti týmovému kolegovi, Carlosi Sainzovi. Posádky Stéphane Peterhansel / Jean Paul Cottret a Carlos Sainz / Lucas Cruz navíc jely dnes svoji vlastní ligu.

Tou nejpodstatnější novinkou dnešního dne ale asi je, že došlo ke změně na čele soutěže. Sébastien Loeb se potýkal s defekty a zaseknutým plynovým pedálem, na svoje týmové kolegy tak ztratil 8 minut. Do čela se tedy posunul Peterhansel. Loeb ale drží druhé místo.

Dnes na posádky čekalo 542 kilometrů na náhorní plošině v Bolívii kolem města Salar de Uyuni, jednalo se o nejdelší zkoušku soutěže. Vzhledem k tomu, že trať vedla okolo solného jezera, tak dnes nebyla tak náročná navigace jako například na dvou předcházejících maratonských etapách. I v pátek se ale jelo často ve vysokých nadmořských výškách, často kolem 3500 - 4000 m. n. m. a nejvyšší bod ležel 4200 m. n. m. 

Většinu etapy (cca přes 500 km) jely tři dominantní Peugeoty časově hodně podobný čas. Loeb, který díky včerejšímu vítězství v etapě startoval dnes jako první, byl v první třetině měřeného testu nejrycheljší. Pak ale přišla smůla: Defekt, pak zablokovaný plynový pedál a nakonec další defekt. "Zrychlování jsem musel řídit knoflíkem," řekl v cíli Sébastien Loeb. Díky tomu se letos poprvé (pokud nepočítáme prolog) musel vzdát průběžného vedení v soutěži.

Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz se pak přetahovali o každou vteřinku. Po 542 kilometrech byl nakonec o pouhých 17 vteřin rychlejší Francouz! Španěl tak přišel podruhé v řadě o letošní premiérové etapové vítězství o méně než půl minuty, když včera byl Loeb rychlejší o 22 vteřin. V polovině zkoušky byl přitom 'El Matador' v čele, pak ale ztratil asi minutu a půl a v mocném finišovém spurtu dokázal zase asi minutu stáhnout.

Na třetím místě byla první čtyřkolka (ztráta 7 minut a 19 vteřin) pilotovaná posádkou Yazeed Al-Rahji / Timo Gottschalk, která jede s atmosferickou Toyotou Hilux, od Yazeeda velmi pěkný výkon! Čtvrtý čas patřil i přes výše popsané problémy Loebovi (ztráta 8:15 min). Pátý čas zajela dvojice Nasser Al-Attiyah / Matthieu Baumel, avšak ti na etapové vítězství pomýšlet nemohli, když jejich ztráta v cíli byla 9 minut a celkově ztrácí už 15 minut a 19 vteřin. Šestý byl Nani Roma, který se letos zatím nemůže vůbec chytit a po velké ztrátě hned v první etapě (uvízl v bahně) je průběžně až třináctý.

Problémový den zažila známá posádka Robby Gordon / Kellon Walch. V průběhu etapy jeli se svým speciálem Gordini poměrně slušně (na hranici první desítky), těsně před cílem ale ztratili asi 90 minut. Na podobném místě ztratil také do dneška průběžně pátý Leeroy Poulter s Toyotou Hilux asi deset minut. Celkově se tak na pozici nejlépe postavené Toyoty vrátil Giniel de Villiers, který si dnes ale připsal až devátý čas (+15:14 min). 

Velkou smůlu zažila dvojice Bernhard Ten Brinke / Tom Colcoul, která ovládla letošní úvodní prolog a jinak se držela v první desítce průběžného pořadí. 25 kilometrů před cílem zachvátil jejich Hilux požár a letošní Dakar tak pro ně skončil.

Výsledky po 6. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Peterhansel - Cottret
Peugeot
18:26:20 - - -
2. Loeb - Elena
Peugeot
  +0:27
3. Sainz - Cruz
Peugeot
+1:00  +5:55
4. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00 +15:19
5. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +29:21
6. Hirvonen - Perin
Mini
  +29:51
7. Poulter - Howie
Toyota
  +34:27
8. Al-Rajhi - Gottschalk
Toyota
+5:00  +37:14
9. Vasiljev - Schiltsov
Toyota
+1:00 +42:27
10. Spataro - Lozada
Renault
+1:00 +57:32

5. etapa:
Peugeot a Sébastien Loeb mají na Dakaru další 'zářez'. Dnešní etapu opanovali Sébastien Loeb (už třetí etapa!) a Carlos Sainz. Třetí místo těsně získal Stéphane Peterhansel, který o 3 vteřiny překonal Nassera Al-Attiyaha s Mini. Loeb s Elenou tak dali dnes jasnou odpověď všem pochybovačům, kteří tvrdili, že v etapách těžkých na navigaci bude mít obtíže.

Etapa byla kvůli špatnému počasí o 6 kilometrů zkrácena, odjelo se 321 ostrých kilometrů. Nejvyšší bod etapy ležel v nadmořské výšce 4 580 metrů nad mořem, což opět dávalo výhodu turbomotorům v útrobách Peugeotu a Mini. Dnešní etapa byla dle organizátorů i odborníků těžká na navigaci.

Etapa vedla z Jujuy do Uyuni, konvoj se tedy dostal již do Bolivie. Šlo o druhou část maratonské etapy. Peterhansel od začátku nestačil tempu Loeba, který si jel pro vítězství. Jenže v závěru speciálky jej výrazně stáhl Carlos Sainz. Výsledný rozdíl tak činil pouhých 22 vteřin...

"Na jedné křižovatce jsem nechal asi 20 vteřin. Daniel mi správně popsal cestu, ale já špatně odbočil. Zbytek byl OK, od startu jsem na to tlačil a odvedli jsme opravdu dobrou práci," zdůvodnil ztrátu v cíli Sébastien Loeb

Čest čtyřkolkám dnes dělal Nasser Al-Attiyah, který jen těsně prohrál (o 3 vteřiny) se Stéphanem Peterhanselem boj o třetí místo v etapě. Nicméně duo bývalých jezdců WRC na čele mu ujelo (Katařan ztratil 3 minuty). Díky tomu už patří Peugeotu kompletní stupně vítězů, když se Carlos Sainz dostal na třetí místo.

"Je to neuvěřitelné! Ještě nikdy v mém životě jsem tak neutočil jako dnes. Když se zeptáte Matthieu [spolujezdec], tak i on Vám to potvrdí. Dal jsem do toho víc než 100 %. Proti Peugeotům jsme ale neměli šanci, prostě nula! Je to neuvěřitelné, jestli Peugeoty někde nezůstanou stát, tak je bude těžké dojet. Včera a dnes jsem pekelně tlačil, ale jednoduše jsem nemohl Peugeoty dojet. Je to neuvěřitelné, teď už vím, že minimálně na maximální rychlosti je buggy hodně rychlá. Problém je, že se Mini nedočkalo prakticky žádného dalšího vývoje. Klobouk dolů před Peugeotem!" popsal v cíli situaci jasně Nasser Al-Attiyah.

Opět ne zcela povedený den zažila posádka Toyoty - Giniel de Velliers a Dirk von Zitzewitz. Na některých mezičasech dokonce chyběli v TOP10, nakonec ale získali 10. místo. Atmosferický motor Toyoty sice strádá v takovýchto nadmořských výškách více, ale že jde i s Toyotou jet rychleji dokázala druhá posádka týmu -  Leeroy Poulter a Robert Howie.

Po pokažené úvodní části maratonské etapy se přihlásil zpět Mikko Hirvonen. Se spolujezdcem Michelem Perinem obsadili solidní 6. místo. Finovi, stejně jako Gordonovi (8. čas) nebo de Villiersovi, pomohly problémy Bernharda Ten Brinka v závěru etapy. Ten byl na mezičasech nejlepší Toyotou, jenže na přejezdech hor ztratil asi 3 minuty.

Výsledky po 5. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Loeb - Elena
Peugeot
13:17:25 - - -
2. Peterhansel - Cottret
Peugeot
  +7:48
3. Sainz - Cruz
Peugeot
+1:00  +13:26
4. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00 +14:16
5. Poulter - Howie
Toyota
  +18:38
6. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +21:55
7. Hirvonen - Perin
Mini
  +23:24
8. Ten Brinke - Colsoul
Toyota
  +29:00
9. Vasiljev - Schiltsov
Toyota
+1:00 +33:27
10. Al-Rajhi - Gottschalk
Toyota
+5:00  +37:43

4. etapa:
Trio továrního týmu Peugeot ovládlo dnešní etapu, poprvé v letošním ročníku se raduje Stéphane Peterhansel, druhý čas zajel Carlos Sainz a třetí Sébastien Loeb, který si však udržel vedení v soutěži. Zatím jsme tak od Peugeotu viděli letos nejsilnější představení. Dnes byla na programu okruhová etapa kolem San Salvador de Jujuy. 

Peterhansel vyhrál již jeho 33. etapu na Dakaru a lehce snížil náskok Loeba na čele. Na třetí místo v celkovém pořadí povyskočil po dnešku Nasser Al-Attiyah s Mini. "To je moc dobrá zpráva. Je to moje první vyhraná etapa pro Peugeot! Celý rok jsme dost tvrdě pracovali, ale ještě nejsme plně spokojeni, protože jsme nezvládli všechny testy. Navíc je teprve třetí soutěžní den. Dnes to byla dobrá speciálka, neudělali jsme žádnou navigační chybu a tempo bylo od začátku také vysoké. Naše práce se vyplácí," poznamenává Stéphane Peterhansel.

Nasser Al-Attiyah byl jediným z X-Raidu, kdo ve středu dokázal držet vysoké tempo Peugeotů, ale i tak ztratil takřka 5 minut. "Není to jednoduché," povzdechl si v cíli průběžně třetí Katařan nad tempem Peugeotů. "Dal jsem do toho vše a atakoval jsem, ale nemohl jsem s Peugeotem držet tempo. Snažil jsem se následovat Seba, ale neměl jsem žádnou šanci. Dnes musel být člověk opatrný, protože se jedná o maratonskou etapu. Kromě pneumatik nemůžete nic měnit," poukazoval Nasser na to, že dnes si posádky musí vystačit v servise samy bez pomoci mechaniků.

Vzhledem k tomu, že se dnes jelo v průměru v nadmořské výšce 3500 metrů, tak měly výhodu vozy s turbo dieselovými motory (Mini a Peugeoty), což potvrzoval také Peterhansel. "Naše motory byly přepracovány, aby v tomto řídkém vzduchu lépe fungovaly. Pomáhá nám to v lepší jízdě." To atmosferické Toyoty Hilux musely bojovat s nedostatkem vzduchu. Nejlepší Toyotou byl dnes až šestý Yazeed Al-Rajhi. 

Giniel de Villiers s doposud nejlépe postavenou Toyotou ztratil dnes na špici přes osm minut. "Rychleji se našemu Hiluxu ve vysoké výšce už nechtělo. Celý den jsme jeli výhradně výše než ve 3500 m. n. m. - a to je pro náš benzín jedovaté. Celkově vzato jsem v celkovém pořadí ještě ve hře, v následujících dnech se ale musíme snažit časovou ztrátu způsobenou vysokou výškou co možná nejlépe omezit," řekl Dirk von Zitzewitz, navigátor Giniela de Villierse. 

Tyto problémy Toyoty měly vliv také na průběžné pořadí, za Loebem, Peterhanselem a Al-Attiyahem se na čtvrté místo vyhoupl Jihoafričan  Leeroy Poulter jedoucí na Hiluxu. Hodně si dnes polepšil Carlos Sainz - z desátého až na páté místo. De Villiers se propadl až na šesté místo a na špici už ztrácí 13 minut. Nováček na Dakaru, Mikko Hirvonen (Mini), dnes ztratil deset minut a je průběžně sedmý. 

Zítra na posádky čeká 642 km dlouhá etapa z San Salvador de Jujuy do Uyuni. Jedná se o druhou část maratonské etapy, během které se závodníci dostanou do Bolívie. Atmosferické motory budou opět v nevýhodě - nejvyšší bod leží ve 4600 metrech nad mořem. Navíc by etapa měla být náročná na navigaci.

Výsledky po 4. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Loeb - Elena
Peugeot
9:44:51 - - -
2. Peterhansel - Cottret
Peugeot
  +4:48
3. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +11:09
4. Poulter - Howie
Toyota
  +12:31
5. Sainz - Cruz
Peugeot
+1:00  +13:04
6. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +13:19
7. Hirvonen - Perin
Mini
  +15:42
8. Despres - Castera
Peugeot
 +1:00  +16:04
9. Ten Brinke - Colsoul
Toyota
  +19:25
10. Vasiljev - Schiltsov
Toyota
+1:00  +20:08

3. etapa:
Nováček na Dakaru, Sébastien Loeb, si i po dnešku udržuje svoje vedení v soutěži, když byl i ve 3. etapě nejrychlejší. Následoval jej týmový kolega, Carlos Sainz, a jezdec Mini, Nasser Al-Attiyah. Trať dnešní etapy vedla z Termas de Rio Hondo do San Salvador de Jujuy.

Sébastien Loeb tak pokračuje ve skvělých výkonech, které se starají o velkou pozornost. Po svém druhém vítězství na Dakaru totiž upevňuje svoji pozici lídra soutěže. Tovární jezdec Peugeotu totiž dominoval dnešní takřka 200 km dlouhé měřené zkoušce. Carlos Sainz už měl ztrátu 1:23 min a třetí obhájce loňského vítězství, Nasser Al-Attiyah, na Mini zaostal o 1:25 min. 

I dnešní etapa přípomínala svým terénem spíše zkoušku z MS v rally než z Dakaru. Měřený úsek musel být navíc kvůli silným dešťům výrazně zkrácen a měřil tak pouze necelých 200 km. To hrálo Loebovi do karet: "Dnes to byla dobrá zábava, byla to pěkná zkouška. Tlačil jsem na to a neudělal žádnou chybu. Všechno je momentálně OK, užívám si to a v autě mám dobrý pocit. Až se pojede v poušti, tak to bude něco jiného. Tam se tak dobře nevyznám," řekl Sébastien Loeb, rekordman WRC. 

Čtvrtého času (+2:02 min) dnes dosáhla dvojice Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz na Toyotě Hilux. Jihoafričana zbrzdil defekt, ale i tak zajel slušný čas a posunul se na průběžné druhé místo v soutěži. Dobrý výsledek si dnes připsal také Mikko Hirvonen na Mini, který byl pátý (+5:52 min). 

Těsně za ním byl rekordman Dakaru, Stéphane Peterhansel. Ten v cíli smekal před výkonem Loeba: "Sébastien je dobrý, to je jasné. Navíc jsme rádi, že se mu Dakar líbí. Každý ví, že je hodně rychlý. Je to velký šampion. Na tomto charakteru trati je zcela jistě rychlejší než já."

Celkově tak Loeb momentálně vede o pět minut před de Villiersem a Peterhanselem. Čtvrtý je s nejrychlejším Mini Mikko Hirvonen, ten ztrácí necelých 6 minut. Pátý je Al-Attiyah, který navíc včera od komisařů obdržel jednu trestnou minutu. Jak již bylo řečeno, i dnes hodně pršelo, a tak byly tratě etapy hodně kluzké. 

Zítra na posádky čeká smyčka okolo města San Salvador de Jujuy. Čtvrtá etapa je totiž první částí tak zvané maratonské etapy, na které není večer povoleno využít servisu ze strany mechaniků, ale o vozy budou pečovat samotné posádky. 

Výsledky po 3. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Loeb - Elena
Peugeot
6:01:42 - - -
2. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +5:03
3. Peterhansel - Cottret
Peugeot
  +5:15
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +5:52
5. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00  +6:39
6. Poulter - Howie
Toyota
  +6:43
7. Ten Brinke - Colsoul
Toyota
  +8:42
8. Vasiljev - Schiltsov 
Toyota
 +1:00  +9:55
9. Despres - Castera
Peugeot
+1:00 +10:47
10. Sainz - Cruz
Peugeot
  +12:20

2. etapa:
Rekordman WRC, Sébastien Loeb, vyhrál hned svoji první etapu na Dakaru. Obecně se dnes dařilo týmu Peugeot. Nassera Al-Attiyaha potkal defekt. Trasa etapy vedla z Villa Carlos Paz do Termas de Rio Hondo. Etapa musela být zkrácena na 387 soutěžních kilometrů. Jeho týmový kolega, legenda soutěže, Francouz Stéphane Peterhansel ztratil 2:23 min.

Díky dnešnímu úspěchu převzal nováček v barvách Peugeotu i vedení v soutěži: "To je skvělá zpráva, které ani já nemohu uvěřit. Na zhruba polovině trati jsme dost hrabali, měli jsme štěstí, že jsme projeli. Asi dvě minuty jsme stáli. Následně jsme se dotáhli na zbytek pole. Jel jsem ale hodně na limitu. Jinak už jsme žádné další problémy neměli, našel jsem dobrý rytmus. Zítra ale budeme muset otevírat trať, což bude úplně nová výzva," řekl Sébastien Loeb. Je zajímavé, že bahnem nejlépe projely zadokolky od Peugeotu, zatímco 4x4 Mini i Toyoty s ním měly problémy.

Třetí místo za Peterhanselem obsadila Toyota Hilux v rukou Rusa Vladimila Vasiljeva. Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz na další Toyotě byli čtvrtí: "Projeli jsme opravdu dobře. Byla to dost náročná etapa. Na 185. kilometru byla díra plná bahna. Jen s velkými obtížemi jsme ji překonali. Někteří jiní se tam zahrabali, ale my jsme naštěstí projeli," řekl německý navigátor.

Vstup do svého premiérového Dakaru se také velmi dobře povedl Mikko Hirvonenovi s Mini - Fin byl pátý. Obhájce vítězství, Nasser Al-Attiyah vstoupil do soutěže osmým časem. Katařan chtěl dnes hlavně minimalizovat riziko: "Nebylo to jednoduché. Měli jsme jednou defekt a jednou jsme také v bahnu zapadli. Naštěstí jsme ale neztratili moc času." Nás může těšit 9. čas Martina Prokopa, který jej řadí na průběžné 9. místo.

Technické problémy měl dnes Carlos Sainz s Peugeotem. Španěl zůstal stát na 112. kilometru asi 15 minut se zhasnutým motorem. Do cíle se Sainzovi podařilo stáhnout ztrátu na čelo na 11 minut (celkově je 12.). Asi nejvíce ztratili v blátě na 183 kilometru Nani Roma (Mini) a Xevi Pons (Ford). Jezdec Mini zřejmě může zapomenout na vítězství, protože ztratil 46 minut. Jezdec Fordu ztratil 1:33 hod. V blátě zapadli i Orlando Terranova (Mini, 28. místo) a Robby Gordon (Gordini) - celkově je 22. Celkově 11. místo drží Spartaro s Renaultem Duster.

Výsledky po 2. etapě:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Loeb - Elena
Peugeot
3:52:03 - - -
2. Peterhansel - Cottret
Peugeot
  +2:23
3. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +3:01
4. Hirvonen - Perin
Mini
  +3:03
5. Poulter - Howie
Toyota
  +3:40
6. Vasiljev - Schiltsov 
Toyota
+1:00  +3:42
7. Ten Brinke - Colsoul
Toyota
  +4:53
8. Despres - Castera
Peugeot
+1:00  +5:00
9. Al-Attiyah - Baumel
Mini
+1:00 +5:14
10. Prokop - Tománek
Toyota
+1:00  +5:29

 

1. etapa:
Silné deště se postaraly o zrušení dnešní úvodní etapy Rally Dakar, pořadatelé tak nechtěli riskovat zdraví posádek. Do vzduchu navíc nemohly ani helikoptéry, které v případě nehod slouží jako záchranářské. Dopoledne napřed došlo k několika posunutím startu první dlouhé etapy letošního ročníku, ale ani odpoledne se situace nezlepšila, a tak se ředitel soutěže, Etienne Lavigne, rozhodl etapu zrušit.

Etapa měla vést mezi argentinskými městy Rosario a Villa Carlos Paz. Na automobilové účastníky čekalo 258 měřených kilometrů. Na první opravdové poměření sil si tak budeme muset počkat do zítřka, kdy se je v plánu etapa z Villa Carlos Paz do Termas de Rio Hondo. Avšak začne se pěkně zostra - na automobily a kamiony čeká trať dlouhá 858 km, měřených z toho bude hned 521 km.

Prolog:
Soutěž odstartovala v sobotu prologem z Buenos Aires do Rosaria. Po sjezdu ze startovní rampy na posádky čekal 171 kilometrů dlouhý přejezd a nakonec 11 měřených kilometrů. Není tedy překvapivé, že rozdíly byly pouze v řádu vteřin. Výsledky prologu rozhodly o pořadí do první etapy, která je v plánu na neděli. 

"Prolog se nesmí přeceňovat ani podceňovat," řekl de-Villiers. "Hlavně jde o startovní pozice pro zítřejší etapu." Nejrychlejší čas zaznamenal Holanďan Ten Brinke, který tak s novou Toyotou týmu Overdrive ihned zvítězil. 

Druhý byl vítěz Dakaru 2010, Carlos Sainz, s továrním Peugeotem. Španěl ztratil 3 vteřiny. Peugeotu vstup do soutěže vyšel - všechny čtyři tovární speciály byly v TOP11 (Depres 11.). "Bylo důležité projet prolog bez problémů a vyhnout se chybám. Uvidíme, jak to půjde na dlouhých etapách. Dnes jsem udělal, co jsem potřeboval, nechci jet vepředu. To nebylo mým cílem. Navíc jsem jel v prachu za jednou z motorek, později jsem ji předjel," prozradil Sébastien Loeb.

Nejrychlejší Mini bylo čtvrté v rukou Nassera Al-Attiyaha - loňského vítěze. Nani Roma, vítěz z roku 2014, byl šestý. I nová posila německého týmu, Mikko Hirvonen, se vešla do TOP10, Fin byl 7. Velkým překvapením byl výkon Xaviera Ponse s Fordem, který obsadil 3. místo. 

Martin Prokop s Toyotou Hilux si vyjel 14. místo (ztráta 13 vteřin), Robby Gordon byl až 25. Prolog také moc nevyšel loňskému překvapení soutěže, Yazeedu Al-Rajhimu s Toyotou. Jezdec ze Saudské Arabie byl až 21. Prolog musel být následně zastaven z důvodu nehody čínské závodnice Guo Meiling na voze Mini, která vlétla do diváků a 4 z nich zranila.

Výsledky po prologu:

Pořadí po RZ Posádka
vůz
Celkový čas
(penalizace)
Ztráta na vedoucího
1. Ten Brinke - Colsoul
Toyota
6:08 - - -
2. Sainz - Cruz
Peugeot
  +3
3. Pons - Torlaschi
Ford
  +4
4. Al-Attiyah - Baumel
Mini
  +5
5. Dabrwoski - Czachor
Toyota
  +5
6. Roma - Haro Bravo
Mini
  +7
7. Hirvonen - Perin
Mini
  +7
8. de Villiers - von Zitzewitz
Toyota
  +9
9. Peterhansel - Cottret
Peugeot
  +9
10. Loeb - Elena
Peugeot
  +9
Google+ Vytisknout

Diskuze: Rally Dakar: Peterhansel si připisuje rekordní 12. vítězství na Dakaru!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 08.01.2016 06:43 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jerzy Tomaszczyk – desátá sezona v rally titul nepřinesla - anotačno foto

Jerzy Tomaszczyk – desátá sezona v rally titul nepřinesla

Rally Sweden: Startovní listina zveřejněna - anotačno foto

Rally Sweden: Startovní listina zveřejněna

Citroën nasadí třetí C3 WRC až na Rally Portugal - anotačno foto

Citroën nasadí třetí C3 WRC až na Rally Portugal

Mäkinen stanovuje cíle pro Toyotu na Rally Monte Carlo. Čeho chce dosáhnout? - anotačno foto

Mäkinen stanovuje cíle pro Toyotu na Rally Monte Carlo. Čeho chce dosáhnout?

Ostberg promluvil o společném týmu s Prokopem: Jak bude tým fungovat? - anotačno foto

Ostberg promluvil o společném týmu s Prokopem: Jak bude tým fungovat?

Kolik která značka natestovala s novým WRC před sezonou 2017? - anotačno foto

Kolik která značka natestovala s novým WRC před sezonou 2017?

Projděte si všechny vítěze Rally Dakar v kategorii automobilů - anotačno foto

Projděte si všechny vítěze Rally Dakar v kategorii automobilů

reklama
reklama

Doporučujeme

Kubica ukázal zbarvení svého Fordu Fiesta RS WRC

Kubica ukázal zbarvení svého Fordu Fiesta RS WRC

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Antonín a Klárka Tlusťákovi – generační duel je možný

  2. Volkswagen pořád pracuje na privátním nasazení Pola WRC 2017 v letošním roce

  3. Ostberg promluvil o společném týmu s Prokopem: Jak bude tým fungovat?

  4. Kolik která značka natestovala s novým WRC před sezonou 2017?

  5. Ondřej Bisaha a Icari Racing vyrážejí na Rally Monte Carlo

  6. Jerzy Tomaszczyk – desátá sezona v rally titul nepřinesla

reklama