Rallye Monte Carlo 2008: Preview

Tomáš Urban, 21. ledna 2008, 17:50 Google+

První soutěž Mistrovství světa v rally letošní sezóny začíná. Sníh, led, déšť, sucho to vše na úzkých asfaltových cestičkách, tiscíce zatáček a nádherné scenérie horského masivu a rallyových vozů. To vše v Rally Monte Carlo 2008.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Rally Monte Carlo (MCO)

Rally Monte Carlo (MCO) | foto: Archiv RallyZone.cz

Sdílejte článek

Nová sezóna otevírá svá vrata. Vítá nás nádherné přímořské letovisko Monte Carlo. O nadcházejícím víkendu se poprvé v sezóně rozběhnou motory rallyových vozů ve světovém šampionátu. 76. Rally Monte Carlo začíná už ve čtvrtek 24.1. a končí v neděli 27.1. Centrum rally je ve městě Valence. (357 km severně od Monte Carla) Celá soutěž se jede na asfaltu. Rally skrývá mnoho nástrah, v údolích je přímořské počasí, může být teplo a sucho, nebo teplo a deštivo, ve vyšších polohách a  v horách můžeme očekávat sněžení a led. Tato kombinace dostala nejednoho zkušeného pilota.

Historie rally

V letošním roce se jede již 76. ročník této populární soutěže, které vesměs vždy zahajuje světovou rallyovou sezónu. Tato soutěž se poprvé jela v roce 1911. Od té doby zde startovalo nespočet legendárních jmen. Není to tak dávno když ještě jezdila tzv. hvězdicová jízda. Z vybraných Evropských metropolí se posádky vždy nějakou dobu před soutěží vydávaly soutěžními vozy po vlastní ose do Monte Carla.
Každá soutěž má své legendární rychlostní zkoušky. Monte Carlo má rychlostní zkoušku přes průsmy Col de Turini ve výšce 1170 m.n.m. jede se z městečka Sospel. Je zde nespočet vraceček a ještě více fanoušků.
Teď se vraťme k jezdcům, kteří dokázali tuto rally vyhrát vícekrát. Nejvíce vítězství, 4 mají Sebastien Loeb (2003,04,05,07), Tommi Mäkinnen (1999,2000,01,02), Walter Röhl (1980,82,83,84) a Sandro Munari (1972,75,76,77). Tři vítězství zaznamenali Carlos Sainz (1991,95,98), Didier Aureol (1990,92,93), j. Travoux (1939,49,51). Dvě vítězství Miki Biasion (1987,89), Björn Waldegaard (1969,70) invar Carlsson (1962,63) a M. Vasselle (1932,33).
Co jméno to legenda této soutěže. Přidá do sbírky další vítězství Seb Loeb a bude s pěti vítězstvími nejlepším pilotem této rally ?

Trať
Celá trať je kompletně asfaltová. Jede se po velmi úzkých cestičkách, kdy jejich záludnost ještě komplikuje počasí svou nevyzpytatelností. Veledůležitá je zvolená taktika, ale také informace od špiónů na trati. Těmi jsou většinou zkušení piloti, kteří předávají informace o stavu RZ do centrály týmů, nebo přímo posádce. Vždy hodinu před startovním polem trať projedou a případné změny povrchu, led a vodu nebo bláto hlásí posádce. Ta, pokud ještě je v servisní zóně může zvolit adekvátní pneumatiky. Pokud už vyrazila na RZ tak alespoň opraví spolujezdec rozpis.

Časový harmonogram
Rally má centrum ve městě Valence. Zde se nachází i servisní zóna. Soutěž začíná čtvrtečním shakedownem, který je pět kilometrů od Valence nedaleko městečka Vernoux en Vivarais  startuje v 8:00.

Už ve čtvrtek se jezdci vydají  na dva ostré testy. Obě RZ se pojedou již za tmy.

RZ1     ST JEAN EN ROYANS - COL DE LA CHAU         28,12 km     18:46
RZ2    LA CIME DU MAS-COL DE GAUDISSART             17,58 km    19:36

Páteční etapa obsahuje tři testy, které se pojedou dvakrát. Posádky nejprve musí absolvovat 85 km přejezd k RZ3. Na RZ 4 je rovněž přejezd skoro 30km.

RZ3     ST PIERREVILLE - COL DE LA FAYOLLE         29,52 km     08:24
RZ 4    BURZET - LACHAMP RAPHAEL                         16,30  km    10:02
RZ 5    ST MARTIAL - LE CHAMBON – BELEAC           12,66 km     10:48

RZ 6    ST PIERREVILLE - COL DE LA FAYOLLE         29,52 km     14:51
RZ 7    BURZET - LACHAMP RAPHAEL                          16,30 km    16:29
RZ 8    ST MARTIAL - LE CHAMBON – BELEAC            12,66 km    17:15


Poté následuje přeskupení a servis. Posádky absolvují v páteční etapě celkem 116,56 ostrých kilometrů.

V sobotu budou jezdci velmi  brzy vstávat. Start etapy je už v 5:55. Opět se jedou tři RZ dvakrát. Hned přejezd na první RZ dne měří 97,65 km.

RZ 9        LABATIE D'ANDAURE – LALOUVESC        19,37 km    07:31
RZ 10      ST BONNET - ST BONNET                           25,36 km    08:13
RZ 11      LAMASTRE - GILHOC – ALBOUSSIERE    21,66 km    09:38


RZ 12        LABATIE D'ANDAURE – LALOUVESC        19,37 km    12:52
RZ 13        ST BONNET - ST BONNET                            25,36 km    13:34
RZ 14         LAMASTRE - GILHOC – ALBOUSSIERE    21,66 km    14:59

Vždy po třech RZ následuje servis a přeskupení a přesun všech posádek do Monaka. Etapa má 132,78 ostrých kilometrů.

Soutěž pokračuje i v neděli, kdy jezdci pojedou dvě RZ dvakrát.
Druhá z nich se pojede  přes legendární průsmyk Col de Turini. Celou soutěž završí stejně jako loni okruh v Monaku, po kterém se prohánění vozy Formule 1.

RZ 15        LA BOLLENE VESUBIE – MOULINET        22,68 km    09:50
RZ 16        LUCERAM – LODA                                         15,34 km    11:08

RZ 17        LA BOLLENE VESUBIE – MOULINET        22,68 km    11:51
RZ 18        LUCERAM – LODA                                           6,25 km    13:09

RZ 19         Monako – okruh                                                2,70 km    15:10

Celkem má nedělní etapa 69,65km. Vyhlášení vítězů bude následovat hned po cíli okruhu, který posádky absolvují v opačném pořadí.

Česká účast
Letošního ročníku se zúčastní i posádky z České Republiky. Mezi přihlášenými najdeme mladého a nadějného pilota Jana Sýkoru s MitshubishiLancer EVO IX z Plzeňské stáje Fox Cargo NTS Gassner Rallisport Milana Lišky, mají startovní číslo 85. Ze stejné stáje samotný Milan Liška se startovním číslem 92,s autem Mitsubishi Lancer EVO IX.
Jezdcem, který je známý i v České Republice je Ricardo Errani, Ital, který pojede s vozem Škoda Octavia WRC z Meclova a startovní číslo 64.

Favorité
Mezi hlavní favority je právem považován Sebastien Loeb. Tento Francouz zde vyhrál v letech 2003,2004,2005 a 2007. Sekundovat mu bude jeho týmový kolega Dani Sordo. Velmi dobrý výsledek v loňském roce zajel Chris Atkinson se Subaru. I letos se netají tím, že by chtěl výsledek nejméně zopakovat.
Překvapit mohou i jezdci fordu Mikko Hirvonen a Jarri Mati Latvala. Oba prokázali, že na asfaltu umí. Rovněž oběma sedí těžké podmínky, které se dají předpokládat. Rychlý určitě bude Gigi Galli startující za Stobart Ford. Dalším Francouzem, kterého můžeme považovat za legendu této rally je Francois Delecour, který má obrovské a letité zkušenosti, ze kterých bude profitovat, i když delší dobu nezávodil. Další piloti mohou už jen překvapit. Zajímavý výsledek mohou vybojovat i domácí jezdci v čele s Cuoq nebo Romeyer s Peugeoty 307 WRC.
Můžeme čekat složité podmínky a záleží na tom, kdo si s nimi jak poradí. Můžeme se dočkat i nějakého překvapení.
Kompletní seznam přihlášených posádek můžete najít zde.
Vytisknout

Diskuze: Rallye Monte Carlo 2008: Preview

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Šumava (CZE)

Rally Šumava v galerii

Rally Hustopeče (CZE)

Hustopeče nadále v tradičním formátu

Valašská Rally (CZE)

Spokojenost i rozpaky u Samohýl Škoda Teamu po Valašce

Kohn, Filip

Filip Kohn v Maďarsku vítězný, nyní jej čeká Rally Croatia

Valašská Rally (CZE)

Valašská rally - fotogalerie Kuby Machálka

Valašská Rally (CZE)

Valaška láká do ValMezu už na sobotu

reklama

Doporučujeme

Hirvonen, Mikko

Hirvonen: Počasí bude rozhodující

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Hustopeče nadále v tradičním formátu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud