Kudy, jak a za kolik na Finskou rally

Marek Šteigr, 23. července 2008, 14:00 Google+

Blíží se Finská rally a s ní i cesta českých příznivců automobilových soutěží do země tisíců jezer. Pro ty, kdo zvolili cestu přes Polsko a pobaltské republiky, je určen tenhle článek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Rally Finland (FIN)

Rally Finland (FIN) | foto: Archiv RallyZone.cz

Sdílejte článek

Cesta přes zmíněné země je sice co do vzdálenosti nejdelší, nicméně alespoň podle mých kalkulací nejlevnější. Dalším „plusem“ je to, že poznáte poměrně dobře životní úroveň i v jiných postkomunistických zemích, než je třeba ta naše. Ale teď už k samotné cestě.

Trasu Z Čech až do Jyväskyly jsem spočítal z Prahy a z Brna. Nejen proto, že kdybych zadal jen Prahu, tak se Morava vzbouří a naopak, ale taky proto, že někdo jede odtud a jiný odjinud. Z Prahy to je přes Náchod 1970 kilomerů a z Brna přes Český Těšín o sto kilometrů méně.

Nejdříve teda cesta z Prahy. To je taková navigátorská pohodička. Doporučuju v Praze najet na mezinárodní silnici číslo E67 a když budete dobře sledovat silniční značení, tak z téhle silnice sjedete až v Tallinu v přístavu. Pojedete přes Hradec Králové a v Náchodě přejedete do Polska. Tam zvolíte směr na Wroclav, dál na Piotrkow Trybunalski, odtud stále po E67 až do Varšavy. V hlavním městě Polska naberete směr Bialystok. V tomto městě doporučuju dobře odbočit na Augustów, jinak se po pár kilometrech ocitnete na hranicích Polska s Běloruskem. Z Augustova to už je coby kamenem dohodil na Polsko Litevské hranice. A až přejedete do Litvy můžete si oddechnout, nejhorší část cesty máte za sebou.

V Litvě se držte směr Kaunas a z něho dále po E67 na Panevežys. Po tomhle městě vás čeká ještě pár vesniček a pak už Lotyšsko. V téhle „perle Pobaltí“ se držte směru Riga a stále čísla silnice E67. Po obchvatu kolem Rigy se dostanete na zřejmě nejhezčí část Vaší výpravy do Finska – ocitnete se totiž na silnici, která vede v těsné blízkosti mořského pobřeží. Po této silnici dojedete až na Estonské hranice a odtud už je značený Tallin. Po příjezdu do Estonské metropole pozorně sledujte značky a až uvidíte obrázek lodě a u ní nápis Helsinky stačí odbočit a jste v přístavu. Když to zjednoduším, tak přijedete do Tallinu a stačí jednou dobře odbočit doleva a jste u lodi.

Po příjezdu do Finska doporučuju cestu přes Lahti. Polovina silnice do Jyväskyly vede po dálnici a je to pohodička. Aby jste najeli na tu správnou silnici po výjezdu z přístavu, sledujte značení právě na Lahti a mezinárodní číslo silnice E75. Po zhruba sto kilometrech minete Lahti a jedouc stále po „é pětasedmdesát“ přijedete přímo do srdce Finské rally – města Jyväskylä.

Tolik cesta z prahy přes Náchod. K cestě z Brna doporučuji použít hraniční přechod Český Těšín. Na moravě pojedete po silnice E462, která vás navede až na přechod v Českém Těšíně. Tam se přidá k E462 ještě označení E75 a to je pro vás směrodatné. Po této silnici pojedete na Bielsko-Biala a odtut směr Czestochowa. Pak budete sledovat směr Piotrkow Trybunalski. Až dojedete do tohoto města, tak odbočíte na silnici číslo E67 a odtud už je csta stejná jako z Prahy. tolik teda odpověď na otázku kudy na Finskou rally.

Odpověď na otázku jak? je celkem jasná. Prostě autem. Proto se teď podíváme na jednotlivé státy z pohledu dopravních předpisů, cen pohonných hmot a případných výší pokut. Spojím tak otázku Jak? s otázkou Za kolik?!

Všechny státy, kterými vede „Česko – Finská stezka“ jsou členy Evropské unie. Od letošního roku také patří do Schengenského prostoru a to znamená, že nikde nenarazíte (spíše neměli byste narazit) na klasické hraniční přechody a kontroly. to však neznamená, že vás tamní policisté nebudou namátkově kontrolovat. Co je dovoleno, jakou rychlostí se smí jezdit a další užitečné věci se budu snažit shrnout do několika odstavců. Pro Polsko, Litvu, Lotyšsko a Estonsko platí pro dovoz alkoholu a cigaret stejný limit. Je to 800 cigaret, deset litrů tvrdého alkoholu a 110 litrů piva na osobu. Ve Finsku jsou limity přísnější, ale k tomu se ještě dostanu.

Jelikož jsem zastáncem toho, že když se řídí, nepije se, tak tady nebudu uvádět povolené normy alkoholu při řízení!!!

POLSKO:
Prvním státem na cestě je Polsko. Polskou měnou je Zlotý a podle aktuálních kurzů pořídíte za jednou euro asi 3,20 Zlotých. Na většině čerpacích stanic se však dá platit téměř všemi mezinárodními platebními kartami.

S rychlostními limity je to v Polsku trochu složitější. V obci se může v době od 5:00 do 23:00 hodin jezdit 50km/h a v noci šedesátkou. Vyplatí se však sledovat dopravní značení, které často rychlost upravuje. Na normální silnici se může jet rychlostí 90km/h, na jednoproudé, ale rychlostní můžete „valit“ stovkou a na dvouproudé jedničce sto deset. Na dálnicích můžete jako u nás jet 130km/h, ale v Polsku na naší cestě bychom dálnici potkat neměli.

Co se týká pokut, tady si dejte pozor. Polští policisté jsou motivováni vysokými platy k tomu, aby nebrali úplatky. Navíc ještě před několika lety neměli polští dopraváci moc Čechy v oblibě. Pokuty se vybírají hotově. Minimální pokuta na místě je 50 zlotých a maximum je pětistovka. obzvlášť hákliví jsou policisté na dodržování rychlostí. Důrazně doporučuji dodržovat v obcích padesátku (v noci 60). V Polsku jsou oblíbené tzv. fotopušky a policista si vás změří i na několik stovek metrů.

Povinností je v Polsku, tak jako u nás, celoroční svícení. Stopování je zakázáno.

Ceny pohonných hmot se pohybují okolo 4,45 zlotých za natural 95, 4,65 ZL za devadesát osmičku a 4,40 za naftu. dovoz PHM mimo nádrž (kanistr) není dovolen.

Důležitá telefonní čísla v Polsku:
Policie: 997, nebo 112
Hasiči: 998
První pomoc: 999
Český konzulát: tel.:0048 22 52 51 850-890


LITVA:
Dalším státem je Litva. Měnou Litevců je Litas a za jedno Euro pořídíte 3,45 Litasů(?). Ve větších městech není problém platit kartou, stejně tak na větších benzínkách.

Rychlostní limity jsou stejné jako u nás – obec 50km/h, mimo obec 90km/h a na dvouproudé silnici je povolena stodesítka. Policie i v Litvě často a přísně kontroluje dodržování rychlosti. Pokuty jsou od 20 do 1500 Litasů a nejvážnějším přestupkem je jízda pod vlivem alkoholu. To vás může přijít až na 435 EURO (!!!) a rok v báni.

Ceny PHM jsou 3,72 LTL za natural 95, 3,88 za devadesát osmičku a nejdražší je nafta, která stojí okolo 4 Litasů za litr. Dovoz paliva je zakázán.

Do Litvy je zákaz dovozu podomácku vyrobeného alkoholu, takže pozor na slivovici. Dále se nesmí dovážet (převážet) vajíčka, maso mléčné výrobky atd. Věřím však, že tohle kontrolují málokde.

Poviností ve výbavě vozidla v Litvě je hasící přístroj.

Důležitá telefonní čísla v Litvě:
Bohužel jsem nikde nevypátral číslo na policii, hasiče a záchranku.
Český konzulát má čísla buď 00370/5/2661040, nebo 00370/5/2120705

LOTYŠSKO:
V Lotyšku se platí lotyšským Latsem. Kurz k EURU je 0,7 Latsu za Euro. Málo kde platí karty Visa, naopak s Mastercadem zaplatíte téměř kdekoliv.

Rychlostní limity jsou stejné jako v Litvě (50, 90, 110) a i zde policie často a ráda kontroluje jejich dodržování. Specialitou je limit 70km/h pro začátečníky. Nikde jsem však nevyčetl kdo je ještě považován za začátečníka a kdo ne!

V Lotyšsku nesmí policie vybírat peníze přímo na místě a pokuta za překročení rychlosti je od 20 do 40 Latů.

I zde je povinný hasící přístroj v autě. Stopování je povoleno, ale řidiči chtějí za svezení poplatek.

Ceny PHM:
Natural 95 – 0,74 LVL
Natural 98 – 0,77 LVL
Nafta – 0,79 LVL

Hotově se dá platit pouze v Latech. Věřím ale, že pokud se zeptáte, tak zaplatíte i v Eurech. otázkou je směnný kurz prodejce …

Důležitá telefonní čísla v Lotyšsku:
Hasiči 01
Policie 02
Ambulance 03
Vše 112
Český konzulát 00371/7217814, 7287306, 7338181

ESTONSKO:
V Estonsku se platí estonskou korunou (EEK). Současný kurz je 15,65 EEK za jednou Euro. téměř všechny platební karty jsou akceptovány všude.

Rychlostní limity jsou stejné jako v Litvě a Lotyšsku. Kontroluje se rychlost a pokutuje se i za malé překročení. Řidič, který má řidičák méně než dva roky, nesmí jet rychleji než 90km/h. Časté jsou zkoušky na alkohol v krvi. Doporučuje se též parkovat na hlídaných parkovištích, jinak nemusíte najít po příchodu k autu své osobní věci které jste v něm nechali.

Pokuty se pohybují od 200 do 1500 EEK. Za alkohol v krvi se platí až 18 000 EEK a hrozí odebrání řidičáku na 3 měsíce. Svítí se celoročně, hasičák je povinný.

Ceny PHM:
Natural 95 – 16,90
Natural 98 – 17,40
Nafta - 18,20

Důležitá telefonní čísla v Estonsku:
Hasiči 01
Policie 02
Ambulance 03
Vše 112
Český konzulát - 00372/6257788, 6257789

Přidávám odkaz na stránky provozovatelů trajektů Estonsko - Finsko a zpět.

www.tallink.ee
www.lindaliini.ee
www.silja.ee


FINSKO:
Konečně jsem v cílové zemi. Měna je Euro. platit se dá samozřejmě všemi kartami.

Ve Finsku platí jiná pravidla pro množství dovezeného alkoholu a cigaret. Cigarety smí dovážet osoba starší sedmnácti let a může dovést jen 200 kusu cigaret (ne krabiček), alkohol se smí dovážet od dvaceti let v množství jeden litr tvrdého alkoholu, dva litry alkoholu do 22% a 15 litrů piva. Zkušenost mi ovšem říká, že nás nikdo nekontroloval kolik čeho vezeme.

Rychlostní limity jsou v obci 50km/h a mimo obec 100kn/h. Na dálnici se smí sto dvacet. doporučuji však sledovat cedule s místní úpravou rychlosti.

Pokuty se ve Finsku pohybují od 10 do 70 Eur za běžné přestupky (pásy atd.) a od 70 Eur za rychlost a nebezpečnou jízdu. Je zde povinné celoroční svícení. Nedoporučuji o případné pokutě nijak smlouvat, nebo bude spíš vyšší, než nižší! policisté jsou přísní a pokuty vysoké, nechápu kde se za těchto podmínek učil jezdit Gardemeister a spol …
Pokuty je oprávněna ukládat policie, ale nesmí je vybírat. splatná je do 2 týdnů na oštovních úřadech.

Ceny PHM:
Natural 95 - 1,49
Natural 98 – 1,52
Nafta – 1,34


Důležitá telefonní čísla ve Finsku:
policie, hasiči, záchranka – 112
Český konzulát - 003589/6120880 nebo:003589/61208811

Ještě bych doplnil, že pokud jedete s vypůjčeným, nebo služebním vozem a nejste zapsáni v technickém průkazu vozidla, tak je třeba mít plnou moc k jeho používání. Opět ale vím, že stačí například smlouva z půjčovny. Toto rádi Finové kontrolují na výjezdu z trajektu. A poslední informace – ve všech státech je zakázáno za jízdy telefonovat!

Na cestu ještě doporučuji oprášit Ruštinu a Angličtinu.

Tolik tedy alespoň základní informace. Pokud by měl někdo jakýkoliv dotaz ohledně cesty, tak se ptejte pod článkem v diskusi. Pokud budu vědět, rád odpovím.

Zdrojem informací v článku je Infoservis ÚAMK, tímto bych chtěl poděkovat za svolení k použití jejich informací.
Vytisknout

Diskuze: Kudy, jak a za kolik na Finskou rally

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rentor RallyCup Bochoř

Rentor RallyCup v Přerově

Rally Morava (CZE)

Martin Lehký: „Závodění mi dělá hezčí den a hezčí život.“

Valašská Rally (CZE)

Valašská rally ValMez letos otevře seriál sprintrally

Kohn, Filip

Švédská houpačka pro FilipaKohna a Toma Woodburna

Dohnal, René - Švec, Roman

Šampión ERT René Dohnal se vrací na české tratě

Rally Kopná (CZE)

Michal Kolář: „Do nové sezony s novým vozem.“

reklama

Doporučujeme

Hirvonen, Mikko

Hirvonen: Doma chci vyhrát!

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud