Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáme pouze nejnutnější cookies, bez nichž by webová stránka nemohla správně fungovat. Pokud s jejich ukládáním nesouhlasíte, neprodleně tento web opusťte nebo změňte nastavení ve Vašem prohlížeči. Dalším pohybem na tomto webu s používáním souborů cookies souhlasíte. Více informací

Specifika Kubicova řazení ve WRC

iM2, 26. dubna 2014, 21:06 Google+

Kvůli omezené hybnosti své ruky jezdí Robert Kubica ve WRC stále s výjimkou pro řazení, když jako jediný přeřazuje pádlem pod volantem. Čas pro přeřazení je ale u jeho speciálu elektronicky přibrzděn, aby nezískával nějakou výhodu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
me

me | foto: www.rallyzone.cz | Krajča, Ondřej

Sdílejte článek

To, co se ve Formuli 1, DTM nebo i závodech cestovních vozů běžně používáno, bylo v MS v rally v roce 2011 z důvodu omezení nákladů zakázáno - řázení pádly pod volantem. Od té doby musí jezdci opět pracovat se sekvenčními řadícími pákami. Pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň pilot tahá za páku k sobě, pro podřazení od sebe (z našeho pohledu tedy logicky, leč spousta výrobců silničních aut by asi nesouhlasila). 

Robert Kubica by ale takto řadit nezvládl, a tak má od Mezinárodní automobilové federace FIA speciální povolení pro používání řazení pádlem. Po jeho rallyové nehodě zkraje roku 2011 mu totiž stále chybí v těžce zraněné pravé ruce dostatečná síla, aby mohl používat standardní postup pro změnu rychlostního stupně v rally. 

Řazení v jeho autě obstarává pneumatický systém, který tedy funguje za pomoci vzduchu a který má původ ve Fordu Focus RS WRC z roku 2006. "Na levé straně volantu má pádlo, které tahá k sobě, aby přeřadil na vyšší stupeň a tlačí od sebe, aby podřadil," řekl Nigel Hoogeveen, inženýr Kubici u M-Sportu, pro server redbull.com. Pohnutky jsou pak dále pneumatickým systémem předávány na servo motor v převodovce, který mění jednotlivé stupně.

Aby neměl Kubica díky tomuto systému před svými konkurenty výhodu v rychlejších změnách stupňů, tak FIA nařídila, že tento postup nesmí trvat méně než 50 milisekund. Takto nějak dlouho totiž trvá změna převodu standardní sekvenční převodovky. Hodnota je vypočívána díky datům z telemetrie a vyhodnocována FIA.

Na tomto obrázku můžeme vidět pádlo, přes které Robert Kubica mění rychlosti

"Samozřejmě zde byly otázky ze strany ostatních týmů, jak dlouho může trvat změna stupňů," říká šéf týmu M-Sport, Malcolm Wilson. "Ale poté, co jsme je mohli ujistit, že to bude kontrolováno, tak už se o tom nebavilo." Klasickou řadící páku bychom ale v kokpitu Kubicovi Fiesty našli i přesto. Funguje zde ale pouze jako rezervní systém pro případ, že by pádla selhala, což se například v Mexiku stalo. Řazení ale není jedinou změnou na Fiestě Kubici. I ruční brzda byla předělána tak, aby za ní Polák nemusel tahat, ale mohl jít tlačit od sebe.

Speciální úpravy vozů pro postižené jezdce nejsou v motorsportu ale ničím novým. Například Alessandro Zanardi, kterému musely být po nehodě na německém Lausitzringu amputovány obě nohy, startuje letos s BMW Z4 GT3 v Blancpain Sprint Series a v minulosti jezdil několik let ve WTCC. Zde dokonce s podobným systémem přidávání plynu na volantu vyhrál i čtyři závody. 

Dalším příkladem je Alessandro Nannini v 90. letech s přestavěnou Alfa Romeo v německém DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Italovi musela být po pádu vrtulníku amputována pravá ruka, a tak později jezdil s náhradou a, podobně jako Kubicovi, mu chyběla síla, aby mohl za řadící páku tahat. Z tohoto důvodu pro něj Alfa Romeo sestrojila dvoupatrové řazení, a tak přiřazoval i podřazoval tlačením od sebe.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Specifika Kubicova řazení ve WRC

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Český Krumlov (CZE)

PEUGEOT RALLY CUP CZ – V Krumlově zvítězil Lumír Firla

Rally Kopná (CZE)

Podarí sa RUFA SPORT a Grzybovi obhájiť v Poprade vlaňajšie víťazstvo?

Rally Vyškov (CZE)

VH Autoracing po vydarenom Vyškove smeruje na Rallye Tatry

Rally Hustopeče (CZE)

Seznam přihlášených na Hustopeče se začíná plnit

Meeke v Citroënu právě skončil

Kris Meeke byl s okamžitou platností vyhozen z Citroënu!

Rally Český Krumlov (CZE)

FILIP MAREŠ: KRUMLOV BYL ZATÍM NEJTĚŽŠÍ

reklama
reklama

Doporučujeme

Černý, Jan

Irské velikonoční vítězství Jana Černého

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Krumlov v galerii!

  2. Jan Frei vítězem mezi historiky

  3. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem vítězi letošního Krumlova

  4. Květnové kopřivnické létání pro Orsáka, Podešvu, Pochlopieňa a Mateiciuca

  5. Kopáček chce navázat na dobré výkony

  6. FILIP MAREŠ: KRUMLOV BYL ZATÍM NEJTĚŽŠÍ

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud