Návrat do minulosti: Jaguar E-type

E-type

E-type | foto: Ford Motor Company

Píše se rok 1961 a z anglické továrny Jaguaru vyjíždí první model E-type. V té době by si málo kdo pomyslel že se stane „legendou všech legend“.

Ano, přesně takhle je dnes označován Jaguar E-type. Jeho oslnivý kabát nepřehlédne snad nikdo. Ve své době bezkonkurenční výkony, skvělé jízdní vlastnosti a bezpochyby nejkrásnější karoserie všech dob. Není divu že v testu „100 nejlepších aut“ anglického magazínu Top Gear testován Jeremym Clarksonem obsadil první příčku!

E-type vznikl na základě závodního modelu D-type. Dvou místné kupé, později také kabriolet ho ale v mnoha ohledech předčí. Ve své době nabídl řidiči vysoký výkon a jízdní vlastnosti závodního vozu spolu s komfortním podvozkem vhodný pro každodenní jízdu.

Známý Jaguárův šestiválec s třemi karburátory weber o objemu 3,8 litru byl použit z předchozí generace XK150. Výkon 269 koní a kroutící moment 354n.m. jsou ve své době špičkové hodnoty, proto byla navržena i ocelová samonosná karosérie podobná v závodních vozech LeMans. Převodovka je manuální čtyř stupňová. Přední náprava je dvojitá lichoběžníková, zatímco zadní náprava se může pochlubit novým nezávislým zavěšením vybavena kotoučovými brzdami.

Interiér byl rovněž kvalitní, černé čalounění spolu s kovovými doplňky působí sportovně a zároveň luxusně. Sedačky jsou velmi nízko a prostor působí dosti úzce. Díky téměř kolmému čelnímu oknu je výhled řidiče velmi dobrý. Nechybí ani rádio s reproduktory a otáčkoměr.

Na silnici je Jaguar velmi rychlý! Vysoký výkon s nízkou hmotností (1230kg) dokáže s autem pěkně zacvičit! Akcelerace na sto kilometrovou rychlost za 6,9 sekund, na 160km/h rychlost se dostane za pouhých 16,2 sekund. 400 metrů s pevným startem za 14,7 sekund je rovněž vynikající čas, stejně jako maximálka 245km/h.

Ani v dnešní době se Jaguar E-type nemá za co stydět. Technické parametry jsou stále vynikající a jeho jedinečný tvar karoserie bude oblíben na věky. Pro automobilové znalce je tento model naprostý skvost, proto je téměř k nesehnání, navíc cena kvalitního kousku s originálními díly převýší mnohdy jeden milion korun!

zdroj: Jaguar

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu