Historie značky DACIA

Logan

Logan | foto: Archiv AutoRoad.cz

Co všechno předcházelo dnes velmi úspěšnému modelu Dacia Logan aneb trocha historie nikoho nezabije.

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
Integrace výroby motorů, převodovek a náprav
Výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

1972

Dacia 1300 Ambulance

1975

Dacia 1302 Pick-Up

1982

Dacia 1304 Pick-Up a Drop Side

1989

Dacia 1320 Hatchback

1989

Dacia 1304 King-Cab

1990

Dacia 1325 Liberta

1992

Dacia 1307 a 1309 Double Cabine

1995

Dacia Nova 523

1997

Dacia Nova 524

Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi. V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

Dacia a Renault - historie vztahů

1966 Výstavba továrny v Pitesti

1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973

1978 Ukončení licenční dohody Renault - Dacia

1991 Studie průmyslového projektu Renault - Dacia

1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz

1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy

1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu

2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.Uvedení na trh modelu SuperNova, s motorem Renault

2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu

2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza, Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál

2004 2. června: odhalení vozu Logan, 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel), 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh

29. listopadu: zastavení výroby motoru C ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motorů)

2005 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan, 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza, 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi, 13. září: ověření ISO 14 001

2006 podzimí: Logan nová kolekce

Foto: Renault

       
 

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu