Mercedes má problém, na který ještě doplatí - v Rakousku propadl kvůli moc malým chladičům

Chladič Mercedesu W10 v Rakousku

Chladič Mercedesu W10 v Rakousku | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Mercedes prozradil, že za jeho víkendovým výpadkem ve Velké ceně Rakouska stojí příliš kompaktní chlazení. V jeho návrhu byl příliš optimistický a za vysokých teplota na to doplatil.

Valtteri Bottas dojel na Spielbergu třetí a Lewis Hamilton skončil dokonce mimo pódium. Stříbrné šípy letos poprvé závod nevyhrály a ukončily svou dominantní šňůru, z vítězství se radoval Max Verstappen. Již v sobotu bylo jasné, že Mercedes má problémy, když kvalifikaci s poměrně velkým náskokem vyhrál Charles Leclerc s Ferrari.

"Zásadní je to, že vůz nemá dostatečně velké chladiče. V tomto jsme byli trochu moc optimističtí, pokud jde o to, kolik můžeme dostat z chladicího systému," připouští šéfinženýr Andrew Shovlin.

"Nedalo nám to tolik, kolik jsme doufali. Znamená to, že tento problém se s námi potáhne všude tam, kde budou závody horké. Budeme se v nich trápit s tím, abychom vše udrželi dostatečně chladné - hlavně pohonnou jednotku, abychom ji nepoškodili," odhaluje zástupce Mercedesu.

img-responsive

Mechanici pracující v neděli na voze Lewise Hamiltona, moc možností neměli | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Týmy používají různé varianty karosérie s odlišnými otvory, aby zajistily dostatečné chlazení za vyšších teplot. Německá stáj byla v Rakousku ale i tak již na svém limitu. Čím větší otvory zvolí, tím více se snižuje výkon aerodynamiky. A čím jsou větší chladiče, tím více stoupá hmotnost, což se rovněž podepisuje na  horším vyvážení, momentech setrvačnosti a celkové výkonnosti vozu.

"Zvětšením výstupních otvorů karosérie můžete zvýšit množství chlazení, které z auta dostáváte. V Rakousku bylo 35 °C, což nás dostalo na hranici toho, co můžeme dosáhnout otevřením auta. Byli jsme tedy na limitu. Jakmile se dostanete do takové situace, pak jsou vaše možnosti opravdu omezené," vysvětluje Shovlin.

Piloti Mercedesu proto nemohli v Rakousku útočit, pouze bojovali o přežití a bránili se. Díky tomu je porazil Verstappen i obě Ferrari. Hamilton s Bottasem museli používat techniku uvolňování plynového pedálu před brzdnou zónou "na zhruba 400 metrech okruhu," kde na to ostatní tlačili, což činí téměř 10 % délky kola.

"Proto byla jejich výkonnost tak narušena. Můžete rovněž trochu snížit výkon motoru, pak vytváříte méně tepla, jenže s nižším výkonem jste pomalejší na rovinkách. V Rakousku tedy šlo rozhodně o velké omezení," pokračuje šéfinženýr Mercedesu.

img-responsive

Výstupní otvor na zádi Mercedesu W10 v Rakousku | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Co teď s tím? Sportovní ředitel Toto Wolff po závodě řekl, že se na řešení tohoto problému zaměří co nejdříve. Konstruktéři budou muset sáhnout do základní konstrukce vozu, aby se podobný výpadek již neopakoval.

"Pracujeme na systémech. Pracovali jsme na nich před Rakouskem, abychom tento problém zmenšili. Měli bychom být v lepší pozici. Ale všechno se to týká fundamentálního návrhu auta, u kterého tlačíme na velmi, velmi těsné vnitřní uspořádání. Skončilo to tím, že máme celkově nedostatečné chlazení," přiznává Shovlin.

Jak rychle zvládne Mercedes odstranit svoji slabinu a nakolik se to projeví na výkonnosti vozu W10? To poznáme v dalších letních velkých cenách - do srpnové přestávky nás čekají ještě závody v Silverstone (14. 7.), Hockenheimu (28. 7.) a v Maďarsku (4. 8.). V šampionátu konstruktérů má před druhým Ferrari náskok 135 body, Hamilton před třetím Verstappenem vede o 71 bodů, Vettel je až čtvrtý.

Diskuze:

Počet příspěvků: 38 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu