Historie Švédské rally

Marek Šteigr, 5. února 2008, 20:13 Google+

Švédská rally. Až do minulého roku jediná výhradně zimní soutěže se sněhem a ledem na tratích rychlostních zkoušek. V loňském roce se jela sice i zimní Norská rally, ale ta pro letošní tok z kalendáře vypadla. A tak má Švédská rally opět svou jedinečnost. Přečtěte si jak se Švédská rally rodila.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Rally Sweden (SWE)

Rally Sweden (SWE) | foto: www.juwra.com

Sdílejte článek

Historie

Historie Švédské rally se začala psát v roce 1950. Tenkrát se jela soutěž pod názvem Rally Půlnočního slunce v okolí města Värmland. Na rozdíl od názvu celé rally se až do dnešní doby nezměnil termín konání soutěže. Od prvních let se soutěž jezdila, jezdí a určitě jezdit bude z kraje měsíce února. Nejinak tomu je i letos.

Celých sedmnáct let bylo centrem soutěže již zmiňované město Värmland. To se však v roce 1967 změnilo a centrem rally se stalo historické město Karlstadt, ležící na severním břehu jezera Vänern. Karstadt se sice stal centrem celé soutěže, ovšem jen formálně. Ve skutečnosti se většina rychlostních zkoušek už tehdy, stejně jako letos, jezdila v okolí města Hagfors. Nevelké městečko zapuštěné v typicky severské krajině se každoročně stává po dobu soutěže domovem i pro servisní zázemí týmů.

Stejně jako úvodní soutěže šampionátu - Rally Monte Carlo – se historie Švédské rally v Mistrovství světa začala psát hned se vznikem tohoto šampionátu. V roce 1973 vzniklo samostatné Mistrovství světa v automobilových soutěžích a Švédská rally, v tu dobu již se svou třiadvacetiletou historií, se stala jeho nedílnou součástí.

I Švédská rally si však připsala dva roky v nichž se soutěž nekonala. V roce 1974 procházel svět ropnou krizí a výluka potkala více soutěží tehdejšího světového šampionátu. Podruhé v historii soutěže měl výpadek za následek nedostatek sněhu. Bylo to v roce 1990. Od té doby se však stín zrušení rally kvůli nedostatku sněhu stahuje nad Švédskou rally čím dál častěji.

Hlavně v posledních letech se soutěž potýká s velkým nedostatkem sněhu. Například v roce 2005 se jelo téměř po šotolinových cestách, které byly jen zmrzlé a pokryté popraškem sněhu. Díky tomu ani nefungovaly speciální sněhové pneumatiky s hroty. Čím dál častěji se proto hovoří o přesunutí centra soutěže do některé severněji položené Švédské oblasti, ve které zatím nedostatek sněhu v únoru nehrozí. Uvidíme, třeba se za pár let dočkáme světové soutěže za polárním kruhem.


           Rok 1986 a poslední start vozů skupiny B ve Švédsku



Rychlostní zkoušky
Rychlostní zkoušky Švédské rally jsou plné rychlých pasáží a horizontů. Jde vlastně o Finskou rally jen s tím rozdílem, že tratě jsou pokryté sněhem a ledem. O to těžší podmínky na erzetách panují pro jezdce a hlavně spolujezdce. Navíc, podle mnoha jezdců i lidí pohybujících se v kolotoči WRC se jedná o nejrychlejší světovou soutěž v kalendáři MS vůbec.

A proč je vůbec soutěž extrémně náročná hlavně pro navigátory? Vžijte se do role spolujezdce. Váš vůz doslova letí zasněženou bílou krajinou. Okolo vás se míhají stromy obrovskou rychlostní. Vy musíte číst rozpis. Přesně, protože jediná chyba by mohla mít i fatální následky. Rychlostní zkouška měří třeba dvacet kilometrů a vy se v rozpisu nesmíte ztratit. Důležité jsou tedy pro vás záchytné body. A tady je kámen úrazu. Kde najít pod kompletně zasněženou krajinou něco co v té rychlosti nepřehlédnete? Něco podle čeho se budete moci orientovat? Právě proto je Švédská rally tak náročná pro codrivery! A jezdci na tom v bílé krajině nejsou o mnoho lépe.

Ani délka rychlostních zkoušek není nikterak malá. V dobách nedávno minulých obsahoval itinerář soutěže i zkoušky dlouhé přes čtyřicet kilometrů. To pak je teprve ten pravý test schopností posádky a odolnosti vozu.

Považte sami. V prvním roce kdy byla soutěž zařazena do seriálu MS bylo v itineráři dnes neuvěřitelných čtyřicet rychlostních zkoušek a jejich celková délka čítala ještě neuvěřitelnějších 1800 kilometrů. Navíc to vše museli posádky absolvovat ve čtyřech soutěžních dnech.

Je fakt že rok 1973 byl z pohledu celkové délky rychlostních testů výjimkou. Od následujících let dosahoval počet kilometrů k číslu okolo osmi set. Navíc s každým rokem se počet ostrých kilometrů snižoval. V novodobé historii Mistrovství světa, která by se dala počítat od konce vozů sk.B, se počet kilometrů v itineráři soutěže pohybuje mezi 350 a 500 kilometry.

Tommi Makinen, Colin McRae, Juha Kankunen a další hvězdy na startu.



Galerie vítězů
Švédská rally, to byla až do roku 2004 doménou švédských, finských a norských jezdců. Žádný „neskandinávec“ do tohoto roku, během celé třiapadesátileté historie soutěže, nedokázal Švédskou rally vyhrát. A kdo myslíte že byl oním prvním jezdcem? Pokud jste typovali UFOna Loeba, pak váš typ vyšel. Francouz v roce 2004 porazil Marcuse Grönholma a stal se tak prvním jezdcem v historii, který se nenarodil ve Skandinávii a přesto se postavil v cíli soutěže na nejvyšší stupínek. Hold Loeb musí být vždy a všude první!!

Historicky prvním vítězem Švédské rally, potažmo Rally Půlnočního slunce ( a tím pádem i králem Půlnočního království) se stal Per-Frederik Cederbaum s vozem BMW. Chvíli po něm přišla pětiletá série vítězství jezdců s vozem Porsche. Poté se již na stupních vítězů začali objevovat i jezdci s domácími vozy značky Volvo a Saab.

Podle dostupných zdrojů byl prvním pevninským Evropanem na stupních vítězů symbolicky opět Francouz. V roce 1973 se podařilo Jean-Luc Thérierovi dojet s vozem Renault Alpine na třetím místě. Ovšem s obrovskou ztrátou šestnácti minut. V tomto premiérovém „světovém“ roce se stal vítězem Švédské rally dodnes všem dobře známý Stig Blonqvist na voze Saab 96.

Mezi vítězi Švédské rally se v její historii objevila slavná jména jako například Bjorn Waldegard, Per Eklund, Hanu Mikkola, Ari Vatanen, Juha Kankunen, nebo třeba Tommi Makinen. Dá se tedy říct, že každý severský jezdec který ve světě rally něco dokázal musel zvítězit na Švédské rally a ukázat tak svou rychlost i na sněhu a ledu. I mistři světa z nedávných let – Marcus Grönholm a Petter Solberg „museli“ vyhrát Švédskou rally.

Historicky nejúspěšnějším jezdcem Švédské rally je však jméno z minulosti poněkud více vzdálené. Stig Blonqvist se stal absolutním vítězem Švédské rally celkem sedmkrát. Dvakrát se mu to podařilo s vozy Audi Quattro a čtyřikrát s vozem Saab. Druhým nejúspěšnějším jezdcem v historii soutěže se stal Marcus Grönholm. Fin dokázal soutěže vyhrát 5x.

Sněhové pneumatiky
Specialitou Švédské rally jsou samozřejmě používané pneumatiky. Šířka pneumatiky na sníh je pouze 145, nebo 155 milimetrů. Její povrch je osázen 360 až 400 hřeby. Ty se buď do pneumatiky zapouští už při její výrobě, nebo jsou dodatečně nastřelovány až v servisním parku.

Část hřebu která smí koukat z pneumatiky je pro letošní rok omezena na 7mm. V dřívějších letech však mohly být použity i pneumatiky s hroty o délce až 12 milimetrů. Díky hřebům je přilnavost pneumatik na sněhu a ledu obrovská a jezdci si tak mohou dovolit jezdit i na tomto povrchu do zatáček ve značné rychlosti. S mírnou nadsázkou se říká, že pneumatiky s hroty mají na sněhu a ledu větší přilnavost, než asfaltové gumy na suchém asfaltu. To hovoří za vše.

Jinou věcí je však poněkud komicky vypadající rallyový speciál, který je osazen takto úzkými pneumatikami.




Letošní ročník

Popravdě řečeno, letošní ročník Švédské rally nepřinese zřejmě žádnou převratnou změnu ani novinku. Jediné co je pro jezdce nové je povinnost použití pouze jednoho druhu pneumatik. Veškeré výhody potencionální lepší volby obutí se tak mažou. Uvidíme tedy kdo se s nástrahami letos popere nejlépe a kdo se zapíše jako vítěz ročníku 2008 do historie Švédské rally.

               Pro představu - takhle se ve Švédsku jezdcí v éře WRC.
Google+ Vytisknout

Diskuze: Historie Švédské rally

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Barum Czech Rally Zlín (CZE)

Michaela Debnárová: „České tratě jsou naší novou velkou výzvou“

Rally Šumava (CZE)

Lumír Firla chuť do závodění neztratil

RallyCup Vysoké Mýto

Michal Cibulka: „V Pačejově jsme v kotrmelcích skončili v lese.“

beseda se zavodniky rally

Mistři světa WRC 2 ozdobí letošní želechovickou rally-besedu!

Rally Ice Tour

Rally Ice Tour: FOTO

Rally Ice Tour

Rally Ice Tour v galerii Kuby Machálka

reklama
reklama

Doporučujeme

56

Flodin ve Švédsku s divokou kartou v PCWRC

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Michal Cibulka: „V Pačejově jsme v kotrmelcích skončili v lese.“

  2. Michaela Debnárová: „České tratě jsou naší novou velkou výzvou“

  3. Mistři světa WRC 2 ozdobí letošní želechovickou rally-besedu!

  4. Lumír Firla chuť do závodění neztratil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud