Neste Oil Rally Finland: Review

Jan Němec, 4. srpna 2008, 11:52 Google+

Sezóna WRC se přehoupla do své druhé poloviny. V té první nám nabídla mnoho zajímavých a nervy drásajících momentů. Po velké letní pauze celý kolotoč WRC zamířil do Finska, které nabízí jedny z nejrychlejších tratí ze všech soutěží MS v rally.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Rally Finland (FIN)

Rally Finland (FIN) | foto: Archiv RallyZone.cz

Sdílejte článek

Všechny týmy věnovaly prázdninové přípravě nemalé úsilí a čekalo se, co předvede nová technika Suzuki a Subaru. Někteří jezdci neměli přes prázdniny možnost testovat, nastupovali tak do soutěže takříkajíc „za studena“ a museli se rozehřívat až na prvních RZ. Všichni se shodli na tom, že ve finských lesích je nutné mít stoprocentní důvěru v auto, jinak není možné zajet dobré časy. Velká výzva čekala na Sebastiena Loeba (Citroen), který měl po dlouhé době reálnou šanci ve Finsku zvítězit. To samozřejmě nechtěl dopustit Mikko Hirvonen a jel v domácím prostředí na vítězství.

Po páteční ranní superspeciálce, která znamenala jen minimální časové rozestupy, se jelo dalších 10 RZ a hned zkraje bylo jasné „o co tady jde“. Loeb s Hirvonenem se tahali o desetiny (zajeli několik shodných časů) a ostatní se s odstupem koukali na jejich záda. Zbytek jezdců jel celý den také velmi vyrovnaně a rozdíly byly v jednotkách sekund. Odpoledne se ale přesto vytvořily jakési skupinky. O třetí místo se prali H. Solberg , G. Galli (oba Ford) a Dani Sordo (Citroen). Za nimi pak o šesté místo soupeřila obě Subaru a bodovanou osmičku uzavíral P-G Andersson (Suzuki). Právě Andersson si „užil“ těžký den, když nejprve zavadil kolem o příkop a dostal hodiny a později na RZ 6 najel do „drncáku“ tak nešikovně, že to málem skončilo vážnou havárií.

Na RZ 6 se do problémů dostal také Jarri Matti Latvala (Ford), který neměl v rozpisu napsaný velký kámen. Tvrdě do něj najel, ale vypadalo to, že kromě rozbitého čelního skla se nic nestalo. Pokračoval dál a po pár sekundách za horizontem nevydrželo řízení a Latvala se poroučel ve vysoké rychlosti s neřiditelným vozem mimo trať. Posádka vyvázla bez zranění a Latvala nastoupil další den v rámci Superrally.

Doslova „hrobníkovi z lopaty“ utekl Toni Gardemeister (Suzuki) na RZ 7, když v rychlosti přes 150 km/h najel na okraj silnice, který ho vymrštil do vzduchu a měl veliké štěstí, že neskončil v kotrmelcích. Jako zázrakem pouze vyjel do louky, odkud se bez problémů dostal a pokračoval (s bolavým ramenem a lehce poškozeným vozem) dál v závodě. Velmi se dařilo Urmo Aavovi (Citroen), který se držel na dosah k pódiu. Bohužel na konci RZ 9 příliš řízl zatáčku, chytil předkem o stromek a rozbité auto se uklidilo mimo trať.

Do soboty, nejdelšího dne soutěže, nastupoval vedoucí Loeb s náskokem 11 sekund před Hirvonenem. Za nimi pak byla cca 40s mezera. Na třetím místě byl Henning Solberg a hned za ním Gigi Galli. A souboje pokračovaly tak, jak v pátek skončily. Loeb s Hirvonenem si šli těžce po krku, výrazněji se začal prosazovat Chris Atkinson (Subaru) a začal zajíždět časy okolo pátého místa. Henning Solberg se naopak o dvě místa propadl.

Na RZ 16 začala ta „pravá mela“. Za horizontem čekala na jezdce zrádná dlouhá levotočivá zatáčka a někteří ji v rozpisu výrazně podcenili. Jmenovitě Henning Solberg, jehož Focus byl více než z poloviny v trávě, ale vše pro něj nakonec dobře dopadlo. Za ním do té samé zatáčky přijel Galli, dostal se ven víc než Solberg, skončil v kotrmelcích a dopadl do houští. A aby toho nebylo málo, ta samá zatáčka si vybrala ještě jednu oběť – Anderssona. Ten sice zůstal na kolech, ale po krátké projížďce struhou si to namířil čelně přímo do stromu.

Loeb dokázal navýšit svůj náskok před Hirvonenem na 18 sekund a jeho šance na vítězství byly poměrně vysoké. Na konci dne se dokázal na třetí místo protlačit Atkinson a na pěkném sedmém místě byl místní mladík Matti Rantanen se soukromým Focusem WRC.

V neděli byly v plánu již jen tři RZ, takže bylo jasné, že se toho již mnoho nezmění. A bylo to přesně tak. Na pořadí první desítky se již nezměnilo vůbec nic a Loeb si tak dojel pro své premiérové vítězství ve Finsku. Dotáhl se tak v pořadí MS na pouhý jediný bod za Hirvonena. Na třetí místo se po Latvalových problémech znovu vrátil Atkinson. V poháru konstruktérů se ve vedení stále drží Ford, ale bodový odstup před Citroenem je již pouze 3 body.

Za zmínku jistě stojí také vítězství Martina Prokopa v kategorii JWRC, které se účastní s Citroenem C2.
Již za dva týdny nás čeká asfaltové Německo a očekává se dominance Loeba. Opravdu to bude mít tak jednoduché?

Výsledky Rally Finsko najdete ZDE
Vytisknout

Diskuze: Neste Oil Rally Finland: Review

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Rally Bohemia (CZE)

Nastoupí Škoda do IRC v roce 2009?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud