Po sérii tří vítězství v národních soutěžích v Německu, Finsku a České republice má před sebou tým Škoda Motorsport další soutěž mistrovství světa. Do Finské rallye (6. – 8. srpna) zároveň nasadí hned tři tovární vozy Škoda Fabia WRC.
Ke stabilní dvojici továrních jezdců Tonimu Gardemeisterovi a Arminu Schwarzovi se připojí na jednu soutěž také 29letý Fin Jani Paasonen.
Finská rallye je divácky nejatraktivnější a nejrychlejším v celém šampionátu. Vozy při ní dosahují na rychlostních zkouškách průměrné rychlosti více než 120 km/h a rychlé tempo posouvá často tachometr k hodnotě 170 km/h. Hladká šotolina je proložena četnými skoky a horizonty, na kterých se vozy pohybují vzduchem běžně na vzdálenost okolo 50 metrů. Ve velké výhodě jsou tu domácí jezdci s dobrou znalostí místního prostředí. Za 53-ti letou historii soutěže se jejím vítězem stal neskandinávský jezdec pouze třikrát.
Nejviditelnější změnou na Fabii WRC bude ve Finsku nový systém elektroniky a přístrojová deska. Je výrazně odlehčená, což se projeví na hmotnosti kokpitu. Díky změnám se snížilo těžiště a zlepšilo se celkové rozložení hmotnosti Fabie WRC.
Toni Gardemeister: “Po vítězství na Exide rallye na začátku července si docela věřím na dobrý výsledek. Naše výkony v minulých týdnech potvrdily, že Fabia WRC se od loňské sezony hodně vylepšila. Uvidíme, jak dopadne naše srovnání s ostatními továrními týmy.“
Armin Schwarz: “Finská rallye patří mezi mé nejoblíbenější i přes to, že je pro mě nejnáročnější. Charakter tratí je pro jezdce s neskandinávským původem náročný a není jednoduché se dostat do správného tempa. Domácí jezdci mají velkou výhodu a ta se na výsledcích projevuje od samého startu. Letos máme v týmu Finy dva, mojí úlohou tedy bude zajet co nejlepší výsledek a nechat Toniho a Janiho bojovat o bodované pozice.“
Jani Paasonen: “Je pro mě opravdu vzrušující startovat za tým Škoda Motorsport právě na domácí soutěži. Fabii WRC jsem již testoval a můj pocit z něj je velmi dobrý. Nechal jsem si pouze udělat drobné úpravy v nastavení, lépe vyhovující mému stylu. Mám raději mírnou nedotáčivost, na rozdíl od Toniho, který dává přednost přetáčivému vozu. Jinak jsem se ve Fabii WRC cítil dobře od samého začátku. Pokud jde o můj cíl, chci být nejlépe umístěným jezdcem týmu Škoda Motorsport!“
Martin Mühlmeier, vedoucí týmu Škoda Motorsport: “Naše rozhodnutí nasadit v uplynulých šesti týdnech postupně tři posádky do tří národních soutěží v Německu, Finsku a České republice se ukázalo jako správné. Start v každé z nich nám dal důležité poznatky pro další vývoj našeho vozu. Dosáhli jsme díky tomu dalšího zlepšení a vítězství v každém z podniků bylo pro nás příjemným bonusem. Věřím, že pokrok se projeví i ve Finsku.“
Finská rallye v datech:
Devátý podnik světového šampionátu má základnu ve městě Jyvaskyla ve středním Finsku. Soutěž patří mezi nejstarší v kalendáři MS a jako jediná nezměnila za dobu své existence místo konání.
Páteční etapa měří 119.35 km a zavede jezdce v deseti měřených úsecích do okolí Jyvaskyly. Druhý soutěžní den je s 167,80 kilometry nejdelší a jeho tratě povedou na jihozápad od města, se servisní zónou nedaleko města Jamsa. Mezi osmi rychlostními zkouškami jsou také dva průjezdy legendárním úsekem Ouninpohja s nejdelšími skoky. V sobotu se také pojede nejdelší úsek Moksi, který měří 40,96 kilometrů. Na neděli jsou pak připraveny pouze čtyři rychlostní zkoušky na západ od Jyvaskyly o celkové délce 95,26 kilometrů. První vůz je očekáván na cílové rampě ve 14:40 hodin (13:40 v ČR)
JANI PAASONEN - PROFIL
Datum narození: 11. dubna 1975
Národnost: finská
Stav: svobodný
Bydliště: Lahti, Finsko
Záliby: všechny druhy sportu
První rallye vůz: Opel Ascona, 1995
Spolujezdec: Jani Vainikka
Největší úspěchy: 1996, druhé místo ve Finnish Junior Championship
-2000, finský mistr ve skupině N
-2004, první místo ve skupině N při Švédské rallye
Škoda Auto