Nejkrásnější koncept, jaký Škoda nevyráběla: Tudor byl tak úchvatný, až ho někdo ukradl

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. dubna 2019, 09:03 Google+

Od chvíle, kdy Volkswagen převzal vládu nad mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, už jsme se nedočkali žádného sportovního kupé s okřídleným šípem ve znaku. V roce 2002 však automobilka na ženevském autosalonu představila koncept, který bývá mnohými označován za nejkrásnější novodobou Škodu, která se nikdy nevyráběla. Tím konceptem byl Tudor, elegantní sportovně vyhlížející kupé na základech Superbu, které dokáže dodnes uhranout.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Koncepční kupé Tudor ze ženevského autosalonu 2002 patří dodnes k nejhezčím Škodám.

Koncepční kupé Tudor ze ženevského autosalonu 2002 patří dodnes k nejhezčím Škodám. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Příběh, který vedl až ke vzniku Tudoru, však neodstartovala samotná automobilka, nýbrž Wilfried Bockelmann, tehdejší šéf technologického vývoje. Ten si chtěl totiž ověřit, čeho jsou vlastně designéři ve Škodovce schopni a zda umí přijít i s něčím zcela jiným, než byla tehdejší řada Fabia, Octavia a Superb.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Tahle pobídka vedla ke vzniku několika zajímavých konceptů, včetně Fabie pick-up, Octavie kabriolet nebo Superbu kombi, který ale dorazil až v druhé generaci. Vůbec nezajímavějším projektem však bylo stylové čtyřmístné kupé Škoda Tudor, za jehož vývojem stál designér Zdeněk Cibulka, na jehož práci dohlížel šéfdesignér Thomas Ingelath.

Cibulkův návrh si Bockelmanna evidentně získal, což vedlo k tomu, že během pouhých několika měsíců vznikl model 1:4, následovala plastová maketa a poté už první hotový prototyp. Ten se však od původního návrhu celkem výrazně lišil, neboť Cibulka  vytvořil zcela nový a unikátní showcar. Ještě před výrobou makety však přišel pokyn, aby se koncept podobal některému z produkčních modelů, konkrétně Superbu.

Designér tak na automobil velice citlivě napasoval přední i zadní část Superbu, přičemž jiná zůstala pouze zadní světla, která přišla s dodnes charakteristickým tvarem písmene C, který se stal pro vozy Škoda synonymem. Navíc se na voze poprvé objevil styl českého broušeného křišťálu, další charakteristika moderních vozů Škoda, který je dobře patrný u nápisu Tudor na víku zavazadlového prostoru.

Tudor však nebyl krásný jen navenek. Zajímavý byl i jeho interiér, který vycházel ze standardního Superbu. Nabízel však materiály nejvyšší kvality, které byly laděny do světlých barev. Nechyběl tříramenný sportovní volant, matně hliníkové doplňky, automatická klimatizace, navigace nebo multifunkční displej mezi budíky. Pod kapotou se pak ukrýval 2.8 litrový 30 ventilový motor V6 spojený s pětistupňovým manuálem, který posílal na přední kola 142 kW, tedy cca 193 koní.

Tudor byl zkrátka úchvatné auto, čemuž ale někdo nedokázal odolat. Jak prozradila Škoda ve svém příběhu na Skoda-storyboard.com, zapůjčení vozu na výstavu do Indie doprovázely „dramatické okolnosti." Podle Škody se vůz po výstavě ztratil, nicméně to je nejspíš jen hezčí výraz pro skutečnost, že byl jednoduše ukraden.

img-responsive

Za designem Škody Tudor stojí designér Zdeněk Cibulka | foto: Škoda Auto

Po několika měsících se naštěstí povedlo úchvatný koncept dopátrat, odstavený v hale na vlakovém nádraží. Neplánovaný výlet se však na voze nejspíš podepsal, neboť „Po návratu do Česka se musel kompletně renovovat do dnešní podoby," jak uvádí web Skoda-Storyboard. A pokud byste chtěli vůz vidět na vlastní oči, stále máte možnost. Je totiž vystaven v depozitáři Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Vytisknout

Diskuze: Nejkrásnější koncept, jaký Škoda nevyráběla: Tudor byl tak úchvatný, až ho někdo ukradl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Anytime carsharing nabízí v Praze prvních 100 hybridních Toyot Yaris (Facebook/@anytimecz)

Sdíleným Yarisem už za 1,99 Kč/min. Italský obr hraje o Prahu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud