Ohlédnutí za Mexickou rally

Marek Šteigr, 13. března 2007, 18:15 Google+

Čtvrtý díl Mistrovství světa v automobilových soutěžích Mexická rally byla první soutěží v letošní sezoně, která se nejela na evropském kontinentu. Do soutěže se přihlásilo celkem 47 posádek z toho jich bylo čtrnáct přihlášeno s vozem kategorie WRC.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Loeb, Sébastien

Loeb, Sébastien | foto: Citroën Sport

Sdílejte článek

Už před soutěží bylo jasné, že letošní ročník Mexické rally se ponese ve znamení premiér. Tato rally byla první v letošní sezoně, která se jela na šotolině a tak spousta fanoušků i odborníků byla plná očekávání jak si na tomto povrchu povede nový vůz Citroenu, C4 WRC. Další premiéru ohlásil už v lednu tým Subaru, když oznámil že na Mexické rally poprvé nasadí novou specifikaci vozu Subaru Impreza WRC. Na tuto novinku se snad nejvíce těšil Peter Solberg, který se s loňským modelem na tratích doslova trápil.

Středoamerická soutěž je zvláštní tím, že se její rychlostní zkoušky nacházejí ve vysoké nadmořské výšce a zdejší řídký vzduch tak výrazně ubírá na výkonu motoru. Týmy se tak ještě před soutěží musí co nejlépe vyrovnat s těmito podmínkami, aby při samotném startu bylo vše v nejlepším pořádku.

Ve čtvrtek dopoledne se jel na pětikilometrové trati shakedown a týmy tak měly poslední možnost otestovat připravenost svých speciálů před ostrým startem závodu. Na této trati byly nejrychlejší oba jezdci týmu Citroen, Loeb a Sordo. Hned za nimi se srovnala dvojice jezdců se Subaru ve složení Solberg, Atkinson a pátý nejrychlejší čas patřil Manfredu Stohlovi s Xsarou WRC týmu Kronos Citroen. Za Stohlem se pak srovnalo neuvěřitelných sedm jezdců, kteří jeli s vozy Ford Focus WRC. V čele této enklávy Focusů byl na šestém místě Marcus Grönholm a jeho týmový kolega a dvojka továrního týmu Mikko Hirvonen byl na shakedownu devátý.

V pátek ráno mexického času se Marcus Grönholm jakožto vedoucí muž průběžného pořadí MS jezdců, vydal na trať první rychlostní zkoušky. To byla pro Grönholma nevýhoda, protože jakožto první vůz na trati jí musel čistit od písku a ostatní jezdci za ním pak již jeli po tvrdé ujeté šotolině. Tuto zkoušku vyhrál Peter Solberg a když třetího nejrychlejšího času dosáhl Chris Atkinson s druhým Subaru zdálo se, že nový vůz vrátí tým Subaru do boje o příčky nejvyšší. Mezi tyto dva jezdce se vměstnal jen Sebastien Loeb a tak se na prvních třech místech objevily vozy, které si odbývaly svou šotolinovou premieru.

Toto rozložení sil platilo i po druhé a třetí zkoušce, pouze s tou vyjímkou že na druhém testu byl druhý Atkinson a Loeb třetí a v RZ3 byl třetí Dani Sordo, když Atkinson dojel až jako sedmý nejrychlejší. Celkově tak po třech zkouškách vedl Peter Solberg, druhý byl Seb Loeb a třetí příčku si držel Chris Atkinson. Úvod soutěže naopak nevyšel jezdcům Fordu, když Grönholm byl po první sekci pátý a Hirvonen šestý. To sice neni špatné průběžné umístění, ale jedci i tým Ford určitě doufali v lepší start do rally.

V následující dvojici zkoušek trochu zvolnil Peter Solberg, ale i přesto si stále držel průběžnou první pozici, následován Loebem a svým stájovým kolegou Atkinsonem. Radost z výkonu nového vozu však Solberga záhy opustila, když na šesté zkoušce poškodil o kámen svůj vůz ze kterého pak unikl olej. Proto musel jezdec své Subaru odstavit a soutěž pro něj tímto skončila. Solbergův výpadek znamenal posun Sebastiena Loeba do čela závodu, na druhé místo se posunul Chris Atkinson a třetí byl po šesti odjetých rychlostních zkouškách Mikko hirvonen, který podal v pátek odpoledne velice dobrý výkon a díky tomu se posunul na pozici, která zaručuje stupně vítězů.

Závěr každého dne Mexické rally obstaral průjezd diváckou superspeciálkou. V pátek se jela tato speciálka dvakrát hned za sebou a konečný počet rychlostních zkoušek tak po první etapě byl osm. První etapu tady vyhrál Sebastian Loeb s Citroenem C4 WRC. Druhou příčku držel Chris Atkinson se Subaru, který ztrácel na Loeba 26,3 vteřiny. Na třetím místě a 3,8 sekundy za Atkinsonem byl první Ford v pořadí, který pilotoval Mikko Hirvonen. Za pomyslnými stupni vítězů se pak seřadili Sordo, Grönholm a Stohl. Tyto tři jezdce pak dělilo pouhých 19,6 vteřiny.

Sobotní druhá etapa Mexické rally se pak nesla ve znamení útoku Marcuse Grönholma na stupně vítězů a boje tří mladých vycházejících hvězd rallysportu o třetí příčku. Pikantností tohoto souboje bylo postavení těchto jezdců v jejich týmech. Jednalo se totiž o druhé jezdce všech tří továrních týmu, které jsou letos přihlášeny do světového šampionátu. Těmito jezdci tedy byli Dani Sordo s Citroenem, Chris Atkinson se Subaru a Mikko Hirvonen s vozem Ford.

Marcus Grönholm poprvé zaútočil na desáté zkoušce, když dojel druhý za nejrychlejším Loebem. Jedenáctou RZ pak vyhrál a to znamenalo jeho skok z pátého na druhé místo. Sebastian Loeb si s přehledem hlídal první pozici, když jeho náskok činil bez osmi desetin vteřiny rovnou minutu. A tak se nejzajímavější události druhé etapy odehrávaly okolo již zmiňované třetí pozice. Po jedenácti odjetých zkouškách byl třetí Hirvonen, za ním se držel Atkinson a tuto „mladou trojku“ uzavíral Dani Sordo. Ve dvanácté zkoušce si vyměnili pozice Atkinson se Sordem ale jejich ztráta na třetí příčku byla minimální a tak třináctá zkouška potvrdila snahu Sorda o umístění v první trojce. Sordo se dostal před Hirvonena a korunoval tak svůj dobrý výkon. Ovšem jeho náskok na Hirvonena s Atkonsonem byl minimální a po polovině soutěže činil jen 1,6 sekundy. To je v rally něco jako například ve skoku do dálky rozdíl půl centimetru.

Sordo s Hirvonenem si ještě do konce sobotní etapy svoje pozice dvakrát vyměnili a ve večerním servisu bylo tedy pořadí v první šestce následující. Vedl Loeb s luxusním náskokem jedné minuty na druhého Grönholma. Třetí příčku po boji hájil Dani Sordo který nakonec získal na Hirvonena necelé tři vteřiny náskok. Na páté příčce se držel Chris Atkinson. Ten s největší pravděpodobností dostal od vedení týmu Subaru pokyn trochu zvolnit a neriskovat tak případné vypadnutí, protože po odstoupení Petera Solberga byl jedinným jezdcem, který mohl značce přivést nějaké body do hodnocení týmů. Na šestém místě se i po druhé etapě držel Manfred Stohl s Citroenem Xsara WRC, který mohl v průběhu dne trochu zpomalit, protože před sebou ani za sebou neměl žádhého soupeře kterého by mohl ohrozit, nebo kterým by mohl být ohrožen on sám. O zbývající čtyři místa v první desítce se podělili jezdci na Fordech, které na desátém místě doplňoval nejrychlejší jezdec s vozem třídy N4 Mark Higgins.

Na programu poslední nedělní etapy byly tři klasické rychlostní zkoušky a závěrečná superspeciálka. Hned v první nedělní RZ tvrdě zaútočil Mikko Hirvonen a zkoušku vyhrál. Dostal se tak před Sorda a dokonce na něj najel 6,6 sekundy náskok. Následující zkoušku vyhrál Grönholm před Loebem a Hirvonenem a o tom kdo v cílí rally vystoupá na stupně vítězů bylo téměř rozhodnuto. Poseldní klasická rychlostní zkouška na tomto pořadí již nic nezměnila a tak se jezdci vydali ke startu divácké superspaciálky s jasným cílem dojet do cíle a neudělat chybu. To se nakonec všem posádkám povedlo a tak konečné pořadí Mexické rally vypadalo následovně: Vyhrál Sebastian Loeb se spolujezdcem Danielem Elenou a vozem Citroen C4 WRC. Drůhý skončil se ztrátou 55,8 vteřiny Marcus Grönholm s Focusem WRC 06 a na stupních vítězů doplnil tyto dva suverény posledních let Mikko Hirvonen s dalším Fordem.

Na čtvrté příčce se po prohraném boji s Hirvonenem umístil Dani Sordo a o dalších čtyřicet vteřin za ním vůz Subaru Impreza WRC, který soutěž dokončil a ten řídil Chris Atkinson. Manfred Stohl se spolujezdkyní Ilkou Minorovou dojeli v poklidu na místě šestém. První desítku uzavírali Larri-Matti Latvala, Mathew Wilson a Hening Solberg, který po havárii v první rychlostní zkoušce soutěže měl během celé rally co dohánět.

Na desátém místě celkově a první mezi vozy bodujícími do šampionátu produkčních vozů (PCWRC) zůstal Mark Higgins s Mitsubishi Lancer EVO IX. Ten si tak připsal do tabulky PCWRC plnou porci deseti bodů. Druhý mezi „enkaři“ dojel Toshi Arai se Subaru Impreza WRX Sti a třetí skončil v této třídě Kristian Sohlberg taktéž s Imprezou.

Celou Mexickou rally absolvoval bez ztráty kytičky i náš Štěpán Vojtěch, který se v letošním roce přihlásil s týmem OMV Bixxol Rally Team CZ do šampionátu produkčních vozů. Vojtěch s Ernstem startovali s Mitsubishi Lancer EVO IX, které pro ně připravuje rakouský tým Stohl Racing. Po celou soutěž si česká posádka vedla velmi dobře a po loňském sedmém místě si letos z Mexika odvážejí tři body za místo šesté.

Příštím podnikem MS je Portugalská rally, která se po krátké pauze opět vrací do kolotoče světových soutěží. Tato rally se pojede na přelomu března a dubna a český fanoušek se může těšit na účast Jana Kopeckého s Fábií WRC, nebo Martina Prokopa, který zde bude startovat s Citroenem C2 S1600.

Konečné výsledky Rally México zde

Foto: Citroen

Vytisknout

Diskuze: Ohlédnutí za Mexickou rally

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rentor RallyCup Bochoř

Rentor RallyCup v Přerově

Rally Morava (CZE)

Martin Lehký: „Závodění mi dělá hezčí den a hezčí život.“

Valašská Rally (CZE)

Valašská rally ValMez letos otevře seriál sprintrally

Kohn, Filip

Švédská houpačka pro FilipaKohna a Toma Woodburna

Dohnal, René - Švec, Roman

Šampión ERT René Dohnal se vrací na české tratě

Rally Kopná (CZE)

Michal Kolář: „Do nové sezony s novým vozem.“

reklama

Doporučujeme

Richards kupuje Aston Martin - anotační foto

Richards kupuje Aston Martin

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud