V průběhu celého podniku jste na našich stránkách mohli sledovat aktuální vývoj soutěže. Přesto se teď ještě jednou do Finska vrátíme a shrneme celý průběh této slevné světové soutěže.
Před startem
Jako dosavadní lídr šampionátu přijel na svou domácí soutěže Marcus Grönholm s Fordem. Tovární tým BP Ford během celé dvouměsíční přestávky pilně testoval, aby na domácí soutěž obou jejich jezdců, byla stoprocentně připravena nová evoluce jejich vozu Focus WRC. Testy se vydařily a tak mohli Marcus Grönholm i Mikko Hirvonen využít pro Finskou rally poslední specifikaci jejich závodního vozu.
Sebastien Loeb si naopak ještě před startem soutěže postěžoval, že tentokrát není jeho vůz Citroen C4 WRC v úplně ideální kondici a že je sám zvědavý jestli bude jezdcům Fordu stačit. Druhý jezdec Citroenu Dani Sordo měl letos poprvé absolvovat Finskou rally s vozem kategorie WRC a tak se čekalo jak si mladý Španěl povede.
Třetí tovární tým – Subaru - během dvouměsíční pauzy angažoval ke svým dvěma stálým jezdcům Solbergovi a Atkinsonovi, ještě jednu posilu, v podobě Španěla Xaviho Ponse. Tým před soutěží rovněž pilně testoval a chtěl do druhé poloviny letošní sezony vstoupit dobrým výsledkem právě z Finské rally.
Na startu se dále sešli týmy Stobart Motorsport se třemi jezdci, tým Munchi´s se dvěma posádkami a také tým Kronos Citroen. Ten nasadil do soutěže pouze jednoho jezdce a tím byl už tradičně Manfred Stohl navigovaný Ilkou Minor. Mezi soukromníky byl přihlášen i Jan Kopecký se Škodou Fabia WRC 05.
Čtvrteční shakedown a speciálka
Celá soutěž odstartovala ve čtvrtek dopoledne tradičním shakedownem. Ten se odehrával stejně jako v minulých letech pod skokanskými můstky ve městě Jÿvaskÿla. Na této testovací zkoušce byl nejrychlejším jezdcem Marcus Grönholm, před Petterem Solbergem a Jarri-Matti Latvalou.
Soutěž však naostro začala až ve čtvrtek v podvečer, kdy byla na programu divácká rychlostní zkouška, situovaná na dostihové závodiště zvané Killeri. Tady se nejrychlejším časem před vyprodanými tribunami blýskl Chris Atkinson. Marcus Grönholm dosáhl na dvoukilometrové trati jen o dvě desetiny vteřiny pomalejšího času. Celkově se jelo na speciálce velmi vyrovnaně, o čemž svědčí i pět jezdců vyrovnaných v jedné sekundě.
Ostrý start
V pátek ráno se jezdci vydali vstříc nástrahám první etapy. Nejrychlejším časem do ní vstoupil poněkud překvapivě Jarri-Matti Latvala, když druhého Hirvonena za sebou nechal 1,6 sekundy. Třetí místo v RZ2 a shodného času dosáhli Loeb a Grönholm. Celkově se do vedení posunul Latvala před Hirvonenem a Grönholmem.
Od první páteční rychlostní zkoušky, celkově druhé, měl problémy s vozem Petter Solberg. Tomu se porouchal mezinápravový diferenciál a auto se tak stalo špatně ovladatelným.
Od v pořadí třetí rychlostní zkoušky se ujal celkového vedení Marcus Grönholm. Ten zkoušku vyhrál před Loebem a Hirvonenem. Tito dva jezdci se v průběžném pořadí seřadili za sebou na druhém a třetím místě v pořadí Hirvonen, Loeb.
K posunu Grönholma do čela jistě přispěl i více než dvouminutový výlet Latvali mimo trať. Ten poškodil svůj vůz, ale i přesto v soutěži ještě pokračoval. Jeho ztráta však byla velká a posádka se propadla až do čtvrté desítky průběžného pořadí.
Až do prvního pátečního servisu se na pořadí nic neměnilo, a tak pořadí první trojky po čtyřech odjetých zkouškách bylo Grönholm, Hirvonen a Loeb. Za nimi se již s trochu většími odstupy seřadili Atkinson, Sordo, a oba bratři Solbergové, v pořadí Petter a Henning.
V odpoledních zkouškách se pořadí na špici rovněž neměnilo. Jen Petteru Solbergovi v servisu mechanici spravili jeho vůz a tak norský jezdec zaútočil. Nutno dodat že po polovině první etapy to vypadalo, že se Solberg bude chtít posunout až na třetí příčku, kterou do té doby okupoval Loeb. Solberg stahoval na Loeba desetinku po desetince, ale v závěru pátečního dne jako by mu došly síly a usadil se po první etapě na páté pozici, hned za stájovým kolegou Atkinsonem.
Po páteční etapě byl tedy v čele Grönholm. Pouhé 4,4 vteřiny za ním byl Hirvonen a třetí Loeb ztrácel dvacet sekund. Následovali další jezdci v pořadí Atkinson, P.Solberg, Sordo, H.Solberg a Manfred Stohl. Ani jeden z těchto jezdců nestačil na nasazené tempo první čtyřky a jejich ztráty se již dali počítat v minutách.
Janu Kopeckému se páteční etapa příliš nepovedla. V pátečním cíli mu patřila až sedmnáctá pozice se ztrátou pět minut a devatenáct vteřin. Mohli za to i mírné potíže s vozem, které způsobil náraz do kamene v jedné ze zatáček páté rychlostní zkoušky.
Po páteční etapě už vůbec mezi jezdci v průběžném pořadí nefigurovali Jarri-Matti Latvala a Kristian Sohlberg. Oba tyto jezdce zastavila havárie.
Sobotní etapa
Do sobotní etapy odstartovali jezdci už v sedm hodin a sedmnáct minut. Čekalo je totiž plných devět rychlostních zkoušek. Mezi nimi byly i dva průjezdy legendární zkouškou Ouninpohja, která je známá svým dlouhým skokem po jednom z horizontů.
První zkoušku sobotního dne vyhrál Loeb a zdálo se že se nadechuje k mohutnému útoku na pozice obou před ním jedoucích Fordů. V testu byl rychlejší o 2,2 vteřiny než Marcus Grönholm, další čtyři desetiny ztrácel Hirvonen.
Následujících šest rychlostních zkoušek však vyhrál Grönholm a bylo jasné kdo je ve Finsku králem posledních let. Navíc ani Hirvonen nezapřel svůj Finský původ a zdárně sekundoval svému parťákovi v zajíždění neuvěřitelných časů. V tu dobu už zřejmě Loeb rezignoval na útok a i když zajížděl solidní časy, tak jen vyčkával, jestli některý z domácích pilotů neudělá chybu, nebo jestli je nezklame jejich nový Focus WRC. To se nestalo a tak můžeme říct že i sobotní etapa se stala kořistí Grönholma s Hirvonenem. Mladý „Hurvínek“ jak ho překřtili čeští fanoušci si dokonce připsal vítězství v závěrečných dvou rychlostních zkouškách sobotní etapy. V jejím cíli byl tedy opět nejrychlejší Grönholm, tentokrát už s náskokem 20,4 vteřiny na Hirvonena. Loeb po sobotě ztrácel už minutu a pět desetin sekundy. O stupních vítězů se už v sobotu večer zdálo být rozhodnuto.
Za první trojkou se však v sobotu děli poměrně zajímavé věci. Ve třinácté zkoušce havaroval Manfred Stohl. Posádka byla sice v pořádku, ale vůz nebyl schopný pokračovat v závodě. O dvě rychlostní zkoušky později, tedy v RZ15 byl nucen odstoupit i Dani Sordo. Jeho Citroen C4 WRc vypověděl službu a posádka musela odevzdat jízdní výkaz.
O tom že Petter Solberg se musel v posledních závodech znelíbit soutěžáckemu Pánu Bohu se diváci mohli přesvědčit v rychlostní zkoušce s pořadovým číslem šestnáct. Jeho vůz, jako už letos po několikáté vypověděl poslušnost a Norský miláček fanoušků musel i na Finské rally předčasně odstoupit.
Naopak velmi pěkné výkony v sobotu předváděl Jan Kopecký. Začal sice jedenáctým časem na první zkoušce sobotní etapy, ale pak se stále zlepšoval a na třech zkouškách sobotní etapy dosáhl dokonce šestých časů celkově. To je s obstarožní a nikdy „ne příliš dobrou“ Fábií WRC špičkový výkon. I Díky němu se Jan s Filipem posunuli na desáté místo. Dvě příčky je tedy po sobotě dělily od bodované pozice. V nedělní etapě však byly na programu jen tři zkoušky. Přesto se Kopecký chtěl porvat o osmou příčku.
V neděli si Grönholm dojel pro rekord
To co v neděli předvedl Marcus Grönholm bylo opracdu představení hodné mistra. I přesto že celkem s přehledem vedl a za jeho zády byl navíc jeho týmový kolega Hirvonen, Marcus vyhrál všechny tři zbývající rychlostní zkoušky a stal se tak už po sedmé v kariéře vítězem Neste Oil Rally Finland.
Jeho sedmé vítězství na domácí soutěži s ním oslavil i celý tým. Toto vítězství totiž zároveň znamenalo zápis do historických tabulek finské soutěže. Žádnému jinému jezdci se totiž nepovedlo na Finské rally, ani dříve na Rally tisíce jezer, získat tolik triumfů v tak krátkém čase, jako právě devětatřicetiletému Grönholmovi. Grönholm to totiž dokázal v rozmezí osmi let.
Během celé soutěže byl Gronholmovým zdatným sekundantem i Mikko Hirvonen a po právu si dojel pro druhou příčku v této soutěži. Sebastian Loeb opravdu ve Finsku neměl na domácí borce a nakonec se určitě rád smířil alespoň s body za třetí místo. Jeho výsledná ztráta na Grönholma činila v cíli jednu minutu a osm vteřin.
Čtvrté místo od druhé až do poslední rychlostní zkoušky okupoval Chris Atkinson se Subaru Impreza WRC. Australský mladík po celou soutěž podával vyrovnané výkony a po té co zjistil že na vedoucí trio zřejmě mít nebude, začal se soustředit na uhájení čtvrté pozice. To se mu povedlo a tak hlavně díky němu potvrdilo Subaru vzrůstající tendenci výkonů.
Pátou příčku obsadil Henning Solberg. Ten ztratil na Grönholma čtyři minuty a pětadvacet sekund. Xavi Pons byl tím jezdcem, který dovezl svůj vůz na šestém místě. Nutno připomenout, že ve Finsku to byl jeho premiérový start se Subaru a šesté místo je jistě skvělým začátkem jeho spolupráce s týmem Subaru WRT.
Od sedmého místa se to již jen hemžilo jezdci, kteří více méně sbírají první zkušenosti s vozy specifikace WRC. Na sedmém místě totiž dojel Urmo Aava, na osmém Mads Ostberg. Devátou příčku obsadil Guy Wilks a desítku uzavíral další mladík Mathew Wilson junior. Syn šéfa stáje BP Ford Malcolma Wilsona.
Jan Kopecký bohužel již v úvodu nedělní etapy svůj útok na osmou pozici přehnal, když na jednom z horizontů nezvládl řízení svého vozu. Následoval výlet mimo trať a poměrně tvrdý náraz do hromady klád, ležících nedaleko trati. Posádka naštěstí vyvázla nezraněna, ale jejich vůz byl dosti poškozen a pro tým tak předčasně závod skončil.
Tolik tedy Neste Oil Rally Finland z pohledu nejprestižnější kategorie WRC. Ve Finsku ale samozřejmě startovali v rámci svého šampionátu JRC i junioři. Článek s pohledem na vývoj Finské rally v této kategorii Vám na našich stránkách přineseme v některém z následujících dnů.
Na jezdce teď čeká asfalt
Dalším podnikem světového šampionátu bude za čtrnáct dní se jedoucí asfaltová ADAC Rally Deutchland. Tady se zřejmě karty obrátí a navrch zde bude mít tým Citroen a oba jeho asfaltoví specialisté Loeb a Sordo. Uvidíme jak se na asfaltu povede nové specifikaci Focusu WRC.
Německá rally je pro českého fanouška nejbližším a asi i nejdostupnějším podnikem MS v rally a proto se určitě i letos k našim západním sousedům vydá spousta českých rally nadšenců. Ti budou moci držet u tratí rychlostních zkoušek palce nejen Janu Kopeckému, ale i Martinu Prokopovi a dalším českým jezdcům, kteří se pojedou svést na světovou soutěž.
Foto: Ford, Citroen, SWRT.com a CRT - Kopecký