Rally Dakar: Souboj koncepcí aneb Mini vs Toyota vs Peugeot

iM2, 10. ledna 2016, 10:26 Google+

Ten, kdo chce vyhrát na Dakaru, musí sedět ve voze jedné ze značek Peugeot, Mini a nebo Toyota. Právě tato auta udávají tempo v posledních letech. Přitom se všechny tři vozy dost zásadně liší.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dva ze tří letošních uchazečů o vítězství

Dva ze tří letošních uchazečů o vítězství | foto: Red Bull

Sdílejte článek

Souboj mezi továrními týmy Peugeot, Mini a Toyota je také soubojem různých koncepcí závodních vozů. Všechny tři značky postavily svá auta na rámové konstrukci, na které je karoserie z uhlíkových vláken a kevlaru. Tím však podobnosti těchto tří aut končí.

Mini a Toyota sází na pohon všech kol. Z toho vychází další vlastnosti vozu - například maximální propružení (250 milimetrů) nebo velikost kol (16 palců). Zatímco v německu vyvinutý speciál Mini pohání turbodieselový motor, v Jižní Africe vyvinutá Toyota má pod kapotou motor atmosferický spalující benzín.

img-responsive

Toyota nasazuje Pick-up | foto: Red Bull

Z toho vyplývá rozdílná minimální provozní hmotnost (to znamená bez pohonných hmot, které na Dakaru dosahují 80 kilogramů). Díky tomu by mělo dojít k vyrovnání většího točivého momentu turbomotorů a také vyšší ztráty výkonu atmosferické jednotky ve vysokých nadmořských výškách. Minimálně zkraje etapy má Toyota vždy nevýhodu ve vyšší váze, protože musí vést více benzínu.

Peugeot používá turbodiesel V6, který se pohonnému ústrojí Mini hodně podobá. Oba motory mají objem 2 933 cma jsou tlakovány dvěma turbodmychadly. Protože však Peugeot nemá čtyřkolku (poháněná jsou pouze zadní kola), vází jejich speciály o 700 kilogramů méně než Mini. Také propružení je výrazně vyšší (460 milimetrů). Autu také pomáhají ohromná kola, která mají průměr 95 centimetrů!

img-responsive

Mini obhajuje vítězství z let 2012 až 2015 | foto: Red Bull

Teoreticky musí mít buggy větší šanci na vítězství - alespoň v Africe, kde se valnou většinu času jelo na poušti v offroad podmínkách. V Jižní Americe, kde se jezdí od roku 2009, se převážně jezdí na pistách. V roce 2016 jsou jen dvě pouštní etapy. Teoreticky by tak měly mít výhodu čtyřkolky. Ve prospěch buggy však hovoří vyšší maximální rychlost, kterou mohli jezdci Peugeotu plně uplatnit například při přejezdech solných plání.

Peugeot je prvním týmem v historii, který nasadil koncept buggy na Rally Dakar. Zajímavé je, že X-Raid už delší dobu testuje schopnosti buggy - vloni i letos nasadil do soutěže jeden speciál. Guerlain Chicherit jezdí se šasi, které vyvinul X-Raid, pohání jej benzínový motor.

img-responsive

Peugeot vsadil na velké propružení a nižší váhu | foto: Red Bull

  Mini All4 Racing Toyota Hilux Peugeot 2008 DKR16
Motor turbodiesel atmosferický turbodiesel
Umístění motoru vpředu vpředu vzadu
Válce V6 V8 V6
Zdvihový objem (cm3) 2 933 4 969 2 933
Výkon (koně) 320 387 350
Karoserie SUV Pick-up Buggy
Pohon 4x4 4x4 zadní náprava
Propružení (v mm) 250 250 460
Minimální hmotnost (v kg) 1 953,0 1 877,5 1280,0
Vytisknout

Diskuze: Rally Dakar: Souboj koncepcí aneb Mini vs Toyota vs Peugeot

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Gorban postupuje do kategorie WRC

MINI JCW WRC je zpět v MS - Gorban s ním pojede 11 soutěží

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud