Historie
Už o deset let později, začátkem šedesátých let, se na startu začala objevovat zvučná jména prvních zahraničních posádek. Šlo především o severské jezdce a za zmínku stojí například rok 1961, kdy soutěž vyhrál Karlsson se Saabem, nebo rok 1967 kdy Acropolis rally vyhrál vůz Mini s Hopkirkem za volantem.
Od roku 1970 byla soutěž zařazena do tehdejšího Mezinárodního mistrovství týmů (nebo chcete-li značek). Prvním vítězem soutěže zařazené do tohoto šampionátu byl Jean-Luc Thérier. Francouzský jezdec závodící v té době výhradně s francouzskými vozy Alpine Renault, se zapsal do historie Acropolis rally zapsal i o tři roky později.
Sedmdesátá léta v Řecku.
V roce 1973 se oficiálně rozjel kolotoč Mistrovství světa v automobilových soutěžích (WRC) a jednou ze soutěží zařazených do kalendáře hned od prvního ročníku, se stala právě Řecká Acropolis rally. Start soutěže byl v roce 1973 v Aténách, stejně tak její cíl. Už tenkrát se však projevila neuvěřitelná náročnost celé řecké soutěže. Při premiéře v mistrovství světa se na start postavilo 83 posádek. Po absolvování dnes neuvěřitelných 3358 kilometrů soutěže, ze kterých bylo 549 km rychlostních zkoušek, dojelo do cíle rally jen jedenáct posádek …. Pro úplnost dodám, že vítěz byl stejný jako v roce 1970, tedy Jaen-Luc Thérier s vozem Alpine-Renault A110 1800.
O rok později, tedy v roce 1974 se ani řecká Acropolis rally, stejně jako většina dalších soutěží MS, vůbec nekonala. Pozorný čtenář historií soutěží na našich stránkách jistě uhodl, že příčinou byla celosvětová ropná krize.
Od roku 1975 se však v Řecku závodí bez přestávky. Malinkou výjimku tvoří pouze rok 1995, kdy byla Acropolis zařazena pouze do šampionátu vozů s jednou poháněnou nápravou.
Acropolis rally je jednou z nejvýznamnějších soutěží vůbec a proto i vítězství na této rally je velmi ceněné. Výčet vítězů je proto velmi obsáhlý a jeho vyjmenování by bylo na několik odstavců. Proto uvedu jen některá jména vítězů. Vítězství v Řecku si připsali na svůj účet například Ari Vatanen, Björn Waldegard, Walter Röhrl, Dtig Blonqvist. V pozdějších ročnících například Carlos Sainz, Colin McRae, Juha Kankunen, Marko Martin, Richard Burns Marcus Grönholm a nebo Sebastien Loeb.
Mezi značkami se na nejvyšším stupínku objevily vozy jako Audi Quattro, Lancia Rally 037, Peugeot 205 T16, Ford Escort, Subaru Impreza, Citröen Xsara WRC, nebo Ford Focus WRC.
Přiznám se, že jsem mezi vítězi hledal i svého oblíbence – Tommi Mäkinena – a světe div se, nenašel. Tento několika násobný Mistr světa nikdy Řeckou Acropolis Rally nevyhrál!!! Tím pádem v této soutěži nemá žádný triumf ani automobilka Mitsubishi s jejímiž vozy Tommi převážně závodil.
Rychlostní zkoušky a jejich záludnosti
Rychlostní zkoušky Acropolis Rally asi netřeba fanouškům rally nějak zvlášť představovat. jedná se o extrémně náročné šotolino – kamenité cesty. Slovo šotolina má však v Řecku svůj specifický význam. Nejedná se o klasickou šotolinu, kterou známe třeba z Finska, nebo Portugalska. V Řecku jde totiž o směs písku, hlíny, kamínků, kamenů a místy i balvanů.
Rok 2001 byl v Řecku rokem colina McRae a Focusu WRC.
Na zrádnost tratě vždy upozorňují jezdci předem. Letos to však bude ještě náročnější než v posledních několika letech. Jak známo tzv. Mousse systém je pro letošní rok zakázán a na soutěži, která vede v počtu defektů za jeden závod, bude tento systém chybět. uvidíme s čím přijde firma Pirelli.
Další nepředstavitelná muka pro posádku každoročně připravuje matička Země. Závodní vozy jsou většinou prosty jakékoliv klimatizace (i když v minulosti se objevily i vozy s klima). V horkém Řeckém počasí je proto velmi náročné udržet tělo posádky v „provozuschopném“ stavu. Teplota uvnitř vozu nezřídka kdy přesahuje 50°C a jistě si dokážete představit, co taková zátěž po dobu tří dnů dokáže s lidským organismem udělat.
Na druhou stranu - letošní itinerář obsahuje 1311 kilometrů, z toho necelých 340 km je rychlostních zkoušek. Tomuto číslu by se staří matadoři ze sedmdesátých a osmdesátých let jen vysmáli. Jen pro ilustraci – rok 1979 a 2974 kilometrů, z toho 1008 km ostrých měřených úseků rozdělených do čtyřiapadesáti rychlostních zkoušek. Nebo rok 1985 – 2295/807/47. Tak by se dalo pokračovat až do poloviny let devadesátých, kdy se délka soutěže ustálila mezi 1200 až 1500 kilometry s celkovou délkou zkoušek pod 450 kilometrů.
I přes toto rapidní snížení délky soutěže se však Acropolis Rally of Greece řadí stále mezi nejnáročnější soutěže celého světového šampionátu.
Na závěr - i takhle se dá pojmout video z rally. Toto je z dílen maďarských střihačů ..
Tolik k historii Řecké Acropolis rally. Už o víkendu uvidíme, jak se do historie zapíše ten letošní ročník.