Junioři na Sardinii

Aava, Urmo | foto: Archiv RallyZone.cz

Víkendová Rally Sardinia byla sedmou soutěží světového šampionátu v rally a zároveň i třetím podnikem, započítávajícím se do hodnocení juniorského mistrovství – JRC. Do této kategorie se na Sardinii přihlásilo plných jednadvacet posádek.

Mezi přihlášenými pak figurovaly i posádky Martin Prokop - Jan Tománek s vozem Citroen C2 S1600 a slovensko česká dvojice Jozef Béreš – Petr Starý jedoucí s Cliem S1600.

 

Největšími favority na vítězství byli Urmo Aava z Estonska a Švéd P.G. Andersson. Oba tito jezdci startují za tovární tým Suzuki a jejich vozy Shift S1600 nemají v této třídě na šotolinovém povrchu konkurenci. Ostatní jezdci samozřejmě chtěli tuto dvojici co nejvíce potrápit a český fanoušek určitě rád před startem slyšel prognózy, které přisuzovaly roli favorita i Martinu Prokopovi.

 

Celá soutěž v pátek ráno odstartovala přesně podle předpokladů a do čela se po první zkoušce dostal Urmo Aava následovaný týmovým parťákem Anderssonem. Třetí místo v RZ1 obsadil Martin Prokop, ale jeho ztráta na Aavu činila propastných 40 vteřin. Dalších 12 vtein na Prokopa ztratil němec Aaron Burkart jedoucí stejně jako Prokop s Citroenem C2 S1600.

 

Smůlu hned z kraje soutěže si vybral Jozef Béreš, když poslal svůj vůz mimo trať a ten se dokonce převalil přes střechu. Béreš tak ztratil devět a tři čtvrtě minuty, ale jeho vůz nebyl nijak vážně poškozen a posádka mohla pokračovat v soutěži.

 

Další rychlostní zkoušky se vyvíjeli stále ve stejném duchu a vedoucí dvojice Aava - Andersson měla na zbytek pole po třech odjetých rychlostních zkouškách obrovský náskok téměř dvou minut. I Martin Prokop si stále držel třetí pozici. A to i přesto, že se na něj velmi tlačil Patrik Sandell s Renaultem Clio R3. Po třech odjetých testech ztrácel na mladého Čecha jen 2,7 vteřiny. Dalších 17 vteřin za ním se pohyboval Lotyš Rozukas.

 

Celkově byla kategorie JRC po třech odjetých zkouškách velmi vyrovnaná, pokud tedy pomineme první dva jezdce Suzuki, kteří si jeli svůj vlastní závod. Odstup mezi třetí příčkou Prokopa a devátou Estonce Parse činil pouhou minutu a deset vteřin a to při náročném šotolinovém závodě nebylo nic nepřekonatelného.

 

Do pátečního odpoledne startovaly všechny juniorské posádky s vědomím, že na ně čeká velmi rozbitá trať. Jelo se totiž na stejných zkouškách jako dopoledne a ty po projetí celého startovního pole v prvním průjezdu a špičky s vozy WRC v průjezdu druhém vypadaly spíše jako tankodrom, než jako závodní trať. Hlavním cílem pro páteční odpoledne tak bylo nechybovat a pokud možno vyhnout se všem kamenům a neudělat defekt.

 

To se všem jezdcům vcelku dařilo a tak do večerního servisu dojeli posádky kategorie JRC v pořadí, v jakém do odpoledních zkoušek odstartovaly. Vedl Urmo Aava před P.G. Anderssonem. Třetí byl k radosti našich fanoušků stále Martin Prokop. Ten odpoledne značně zrychlil a po první etapě šel spát s náskokem 41,3 vteřiny na čtvrtého Sandella. Aaron Burkart si držel pátou příčku a šesté místo ve večerním servisu patřilo Estonci Mölderovi, který se nedávno představil i na Rally Český Krumlov.

 

Jozef Béreš trpělivě celý den stahoval náskok svých soupeřů a po karambolu v první zkoušce celé soutěže mu na konci prvního dne již patřilo desáté místo v JRC.

 

I sobotní etapa pokračovala podle diktátu obou posádek Suzuki. Jen Andersson se nechtěl smířit s druhým místem a zaútočil na první pozici Aavy. Tento útok dostál svého cíle hned ve druhé zkoušce sobotní etapy a oba jezdci si tak jen vyměnili pozice na čele závodu.

 

Obrovské tempo ve kterém jeli oba jezdci v čele jen dokazovala ztráta třetího Martina Prokopa v polovině soutěže. Po devíti odjetých zkouškách ztrácel jihlavský jezdec neuvěřitelné 4:33,4 minuty a bylo jasné že pokud nebudou mít posádky Suzuki technický problém, nikdo už jim první dvě místa nevezme. I Martin Prokop měl svou pozici jistou, protože jeho náskok na čtvrtého Burkarta činil téměř dvě minuty.

 

A tak největšího progresu během první části druhé etapy dosahoval jednoznačně Jozef Béreš. Ten se s každou odjetou rychlostní zkouškou posouval o jedno místo v pořadí JRC dopředu. Sedmá příčka však byla po RZ9 jeho maximem, protože ztráta na šestého Sandella činila šest minut.

 

V desáté rychlostní zkoušce došlo opět ke změně pořadí v čele soutěže. P.G. Anderson poškodil v průběhu této zkoušky kolo a jeho výměnou ztratil mnoho času. Do čela se tak opět dostal Urmo Aava a tentokrát měl díky problémům svého kolegy náskok minutu a čtyřicet sekund. Pořadí jezdců se neměnilo ani po absolvování zbylých zkoušek druhého dne rally.

 

Před závěrečnou nedělní etapou Rally Sardinia se schylovalo jen k jednomu boji. Konkrétně šlo o čtvrté místo Patrika Sandella. Na jeho pozici si totiž brousily zuby hned dva jezdci. Pátý Aaron Burkart ztrácel na čtvrtou příčku vteřinu a šestý Jaan Mölder pak dvě vteřiny a tři desetiny.

 

Sandell ovšem není žádný nováček a tak hned od úvodu třetí etapy nasadil rychlé tempo a svým soupeřům ujel. Jeho snaha ovšem skončila před RZ16, kdy musel zřejmě z technických důvodů vůz před startem odstavit a ze soutěže odstoupit. To znamenalo posun na čtvrté místo pro Burkarta, páté místo spadlo do klína Mölderovi a Jozef Béreš se posunul na příčku šestou.

 

Patrik Sandell nakonec využil poněkud sporného pravidla superally a byl v cíli soutěže klasifikován na osmém místě v JRC. Totot pravidlo totiž umožňuje jezdci, který odstoupí v průběhu poslední etapy soutěže, aby byl v celkovém hodnocení soutěže klasifikován. Podmínkou je aby jezdec, popřípadě tým, odevzdali vůz do uzavřeného parkoviště, dříve než soutěž dojde ke svému cíli. Jezdec pak stejně jako v předešlých etapách dostává penalizaci pěti minut za každou nedojetou rychlostní zkoušku. Tato penalizace se přičte vždy k času nejrychlejšího jezdce v každé RZ. Patrik Sandell tak získal jeden bod do hodnocení šampionátu JRC i přesto, že nedojel do cíle rally.

 

Na sedmém místě byl v cíli klasifikován Brian Bouffier, který jel na Sardinii vůbec poprvé s vozem Citroen C2 R2. Šesté místo patřilo v cíli soutěže Jozefu Bérešovi, který na této rally podal solidní výkon a jen díky jeho chybě v první rychlostní zkoušce nemohl bojovat o celkové třetí místo. Jaan Mölder z Estonska si ze Sardinie odváží čtyři mistrovské body za páté místo v cíli. Aaron Burkart, který v loňském roce startoval na Rally Bohemia a na této soutěži by se mohl objevit i letos, dojel na Rally Sardinia na čtvrtém místě se ztrátou více než devíti minut na celkového vítěze.

 

Martin Prokop z jihlavské stáje JIPOCAR si dojel pro svůj zatím nejlepší letošní výsledek v JRC a za třetí místo v cíli mu patří šest mistrovských bodů. To je pro mladého jezdce velké povzbuzení do dalších soutěží. A doufejme že dobrý výsledek z této soutěže dává zapomenout na poměrně těžkou havárii posádky Prokop – Tománek z Portugalské rally.

 

První dvě příčky s náskokem třídy obsadili dva jezdci startující s vozy Suzuki Shift S1600. Druhý P.G. Anderson ztratil na svého kolegu minutu a deset vteřin. Vítězem soutěže se stal Urmo Aava. Otázkou zůstává, zda pětiminutový náskok těchto dvou jezdců v cíli je způsoben o tolik lepší technikou, nebo jde o jezdce, kteří tolik výrazně v jezdeckém umění převyšují své soupeře v tomto šampionátu. Na tuto otázku snad najdeme odpověď při některém asfaltovém podniku MS.

 

V celkovém pořadí JRC po třech odjetých soutěžích je stav následující: Vede P.G. Anderson s osmadvaceti body. O čtyři body za ním je na druhé místě Urmo Aava. Třetí Jaan Mölder má na svém kontě čtrnáct bodů a svým postavením v tabulce JRC jen dokládá letošní suverenitu vozů Swift S1600. Všichni tři jezdci na prvních příčkách totiž pilotují právě tento speciál.

 

Aaron Burkart, Patrik Sandell i Jozef Béreš mají shodný počet devíti bodů a dělí se tak o čtvrtou až šestou příčku v tabulce JRC. Náš Martin Prokop prozatím okupuje sedmou příčku a na jeho kontě je šest bodů.

 

Je třeba říci že někteří jezdci z kategorie JRC mají v letošním roce odjeté již tři soutěže a jiní pouze dvě. Každý jezdec si totiž před začátkem sezony může ze sedmi rally vybrat šest podniků, které se mu budou započítávat do konečného hodnocení JRC.

 

Příští soutěží která je vypsaná pro juniorskou kategorii je až srpnová Finská Rally. Proto se někteří účastníci JRC objeví na soutěžích, které se započítávají do jednotlivých národních šampionátů. Možnosti startu v domácím šampionátu tak zřejmě využije Martin Prokop a možná se objeví s Citroenem C2 S1600 na Bohemia Rally.

Foto: Citröen, Suzuki

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy