Soutěž s Centrem ve městě Jyvaskyla je známá především svými horizonty a rychlou šotolinovou tratí. Pro českého fanouška není cesta do Finska příliš finančně ani jinak náročná a i proto lze očekávat větší množství českých vlajek v okolí trati.
Organizátoři letošního ročníku slavné rally připravili pro posádky třiadvacet rychlostních zkoušek o celkové délce . První test se odehraje již tradičně ve čtvrtek večer v areálu závodiště, zvaném Killeri.
Dál na posádky bude čekat v pátek deset, v sobotu devět a v neděli už pouze tři rychlostní zkoušky. Nejdelší zkouškou rally bude slavná erzeta Ouninpohja. Ta se pojede dvakrát a oba její průjezdy jsou zařazeny do sobotní etapy.
Naopak nejkratší klasickou rychlostní zkouškou, pomineme-li speciálku Killeri, bude páteční zkouška Lautaperä. Ta se pojede jen jednou a v itineráři soutěže má pořadové číslo devět.
Pohled do historie
Finská soutěž je specifická a i proto v historických tabulkách nalezneme jen pár „neskandinávských“ jmen jezdců, kteří dokázali v této soutěži uspět a postavit se na stupínek nejvyšší! Pokud budeme mezi neskandinávské jezdce počítat i Markko Märtina, tak za 56 let vyhráli ve Finsku pouze tři neskandinávci a žádnému z nich se vítězství nepodařilo obhájit. Prvním z nich byl v roce 1990 „El Matadore“ Carlos Sainz s vozem Toyota Celica. Jako druhému se to povedlo v sezoně 1992 Didieru Auriolovi s nezapomenutelným vozem Lancia Delta HF Integrale. A na zatím poslední úspěch mimo skandinávského jezdce se čekalo až do roku 2003, kdy tuto soutěž vyhrál Estonec Markko Märtin s Fordem Focus WRC 03.
Jak už jsme zmínil, Finská rally je známá především díky všudypřítomným horizontům. Asi nejznámější skok celého šampionátu MS se nachází na RZ Ouninpohja. Některé zdroje uvádějí že nejdelších skoků se na tomto známém místě dosahovalo v roce 2003. Na fotografie letících vozů u kterých je uvedena i rychlost vozu a délka skoku, se můžete podívat zde.
Prolomí Loeb nadvládu Finů?
To je otázka na kterou zatím nikdo nezná odpověď. Jisté je jen jedno: Seb Loeb by jistě rád dokázal svou nadvládu v rallysportu posledních let tím, že by porazil svého rivala Marcuse Grönholma na jeho domácí trati. Zatím se mu to ještě ani jednou nepovedlo.
Dá se očekávat že letošní průběh Finské rally opět ovládnou seveřené. Marcus Grönholm a Mikko Hirvonen, oba Finští jezdci Fordu, vyjedou na svou domácí trať s novými homologacemi vozu Ford Focus WRC, které ponesou označení 07. Podle zpráv z posledních testů je vůz ve špičkové kondici a připraven na svou premiéru v ostrém závodě.
Seznam přihlášených posádek tvoří kromě již uvedených jezdců továrního týmu Ford také dva jezdci Citroenu – Loeb a Sordo, trojici vozů pak nasadí Subaru, když ve třetím voze této značky se premiérově představí Xavi Pons. I tovární Ford ovšem během letní pauzy našel třetího jezdce do týmu. Je jím Khalid Al Quassimi. Ten s sebou do týmu přinesl i velkého finančního sponzora v podobě emirátu Abu Dhabí. To přineslo i kosmetickou úpravu názvu celého týmu, který teď zní BP-Ford Abu Dhabí World Rally Team.
Tím bychom měli za sebou přihlášky podané továrními týmy. Vozů WRC je přihlášeno celkem mezi dalšími přihlášenými jsou především tým Stobart Motorsport se čtyřmi přihlášenými vozy, dále pak tým Munchi´s Ford se dvěma vozy, OMV Kronos Citroen s vozem Manfreda Stohla a mnoho dalších soukromníků, kteří disponují technikou WRC.
Oficiální stránky soutěže zde
Přehled vítězů zde
Seznam přihlášených zde