Barum rally, to je srdeční záležitost pro spoustu domácích jezdců. Jde o prestiž. Jde o jméno. Jde o hrdost. Je to povinnost. Očekávání jsou obrovská. Ale je to prestiž i pro fanouška. Dojede můj favorit? Dostanu se včas na RZ? Uvidím ta nejlepší místa? To řeší každý, ať už se žene do Zlína z Aše nebo Těšína.
Jak se tedy vyplnila všechna očekávání letos?
V pátek v jedenáct dopoledne vyrážíme z Kolína. Po strastiplném objíždění D1 (raději objet a vyhnout se zácpě, jinak by mohlo dojít ke katastrofě a prošvihnutí startu RZ1) a po cestě na které potkáte nebezpečné „závodníky“ všeho druhu, jsme dorazili do Zlína, kde jsme se chtěli přepravit na ta nejlepší divácká místa přímo nad autobusovým nádražím kudy vede trať na mostě. Okruh ve Zlíně, značený jako RZ1, je nejzajímavější část pro diváky hlavně proto, že je tam příjemná a uvolněná atmosféra a všechny posádky jedou okruh třikrát. Když jsme v 16.00 dorazili na most, byl už beznadějně přecpán diváky (RZ začínala ve 21.00!). Na mostě chce být každý! Vidět vozy pod sebou se parádně proplétat mezi autobusovými zastávkami se dvěma vracáky. Nádhera. Nicméně na RZ1 jsou i jiná nádherná místa, takže si zanedlouho každý našel to své. Do devíti večer se autobusové nádraží přeplnilo k prasknutí. Okruh otevřely tři Škody 130 RS svou krásnou exhibiční jízdou a dále pokračovaly všechny posádky od konce startovního pole až po jezdce s prioritou FIA B. Za dvě hodiny bylo bezmála sto deset posádek zase pryč. Zážitek neuvěřitelný. Davy šílely. Tlusťák, Tarabus, Peták... Saxo, Swift, Clio... Zanedlouho se vynořil nádherný Peugeot 207 s Enriquem Garcíou Ojedou, pohled pro bohy. A když se s patnáctkou přiřítil Roman Kresta, nebylo slyšet vlastního slova. Loix, Pech, Travaglia, Navarra... zkrátka symfonie.
Po euforii z pátečního večera jsme se přesunuli k místu RZ3 na nocleh. Pindula. Vyhlášená RZ, která je považována společně s Trojákem za nejtěžší RZ z celé soutěže. Divácky přeplněná RZ byla bohužel tentokrát opravdu těžkou. Problémy mělo více posádek, ale bohužel pro Luďka Kocmana, spolujezdce Pavla Karlíka, se stala osudnou. My diváci jsme nic nevěděli. Dokonce jsme se nevědomky přesunuli na RZ4 těsně před zmíněnou havárií. Z hlediska fanoušků není žádná informovanost... nejistota je příšerná. Mezi lidmi kolovaly všechny možné fámy, pořadatelé měli sporé informace...
Šestou RZ byly Slušovice. Opět krásná přehledná trať pro diváky. Ale také poněkud zrádná, na tuto RZ doplatila posádka Běhálek - Černohorský se Subaru Impreza STI, naštěstí nehoda dopadla pro oba dobře. V poslední sobotní RZ v Kudlovicích na nás opět velmi zapůsobily nové vozy S2000. Táhlý kopec z horizontu téměř tři sta metrů, brzdy a ostrá pravá. všechny Fiaty Grande Punto Abarth z kopce v omezovači. To byl zvuk, který jsme všichni chtěli slyšet.
Sobota byla pro nás fanoušky úžasná, ale jen do té doby než po odjetí RZ9 přišla oficiální zpráva o dopolední nehodě. Všemi to otřáslo. Bylo velmi těžké se po této informaci soustředit na nějaké úspěchy ostatních jezdců. Nicméně soutěž pokračovala a s ní i davy fanoušků, kteří tím chtěli uctít památku Luďka Kocmana.
V sobotu v noci jsme se přesunuli na druhou nedělní ranní RZ do Janišova. Ještě v noci jsme tuto RZ projížděli. Nemohli jsme uvěřit, že po té úzké silnici lemované stromy s nepředvídatelnými horizonty a skoky „do tmy“ opravdu ráno vede trať. Všichni se těšili jako nikdy. Vozy už byly seřazeny podle pořadí ze soboty. Davy šílely z nádherné jízdy Romana Kresty a litovaly jeho defektu z první etapy. Ale na druhou stranu na souboj Pecha a Kresty se těšili asi úplně všichni. Posádky lesem doslova létaly. Nádherná podívaná.
Soutěž skončila kolem čtvrté hodiny a my jsme začali bilancovat. Letošní Barum Rally Zlín byla plná nepředvídatelných zvratů. Celý víkend provázelo Jižní Moravu sluníčko a naprosté jasno, fanoušků bylo nejvíce co jsme letos na soutěžích viděli. Tím, že byla Barumka v rámci soutěže IRC, mohli jsme vidět velký počet zahraničních jezdců, nové posádky, nové vozy...
Musím říci, že nás příjemně překvapily vozy kategorie S2000. Samozřejmě, že soutěže v ČR budou vždy postrádat vozy WRC, ale S2000 je jistý krok kupředu. Je příjemné vidět a slyšet na soutěži i jiné vozy než Mitsubishi Lancer Evo IX. Soutěž to byla bezpochyby jedna z nejtěžších. Odpadli přední favorité, jmenovitě například Freddy Loix s Fiatem Grande Punto Abarth, ale na druhé straně tu byla radost ze stíhací jízdy v podání Romana Kresty.
Divácká místa jsou přehledná a fanoušek tak vidí z RZ opravdu hodně. Organizace byla k naší spokojenosti naprosto v pořádku. A i když byla nějaká RZ zrušená a davy fanoušků naráz mizeli z parkovišť, byla relativně dobře zajištěna doprava v okolí a provoz na silnici. To připisuje organizátorům Barum Rally obrovské plus.
Bohužel Barum Rally 2007 bude mít navždy razítko smrtelné nehody.
Čest památce Luďka Kocmana!