Austrálie: Solberg vyhrál australskou rally

Dramatickou bitvu o vítězství v Australské rallye, desátém závodu seriálu mistrovství světa v automobilových...

soutěžích, vyhrál Nor Petter Solberg se subaru.

Vicemistr světa odsunul v závěrečných čtyřech rychlostních zkouškách na druhé místo Francouze Sebastiena Loeba se citroënem, který vedl po druhé etapě.

Závod dokončily oba vozy Škoda Fabia, i když na nebodovaných místech. Lépe si vedl Fin Toni Gardemeister, který dojel jedenáctý. Francouz Didier Auriol skončil hned za ním.

Solberg ztrácel na startu dnešní poslední etapy na Loeba pět sekund, což hravě smazal už v úvodní rychlostní zkoušce, kterou vyhrál a dostal se před svého rivala. Francouz s ním však držel krok a v další erzetě to Norovi vrátil. Nastala patová situace, v níž měli oba stejný čas a dělili se o vedení.

Rozhodnutí přinesla následující, v pořadí předposlední rychlostní zkouška, jejíž trať měřila 24,6 kilometru. Solberg ji opět zvládl v nejlepším čase, zatímco Loeb chyboval a dokončil ji až na pátém místě se ztrátou více než devíti sekund. Sesadit Nora z čela se Loebovi nepovedlo ani v poslední erzetě, v níž dojel dokonce až osmý.

Přesto si výkon Francouze zaslouží uznání za to, jak zdatně si vedl v soutěži, kterou jel teprve podruhé v životě. Získal cenné body, díky nimž se udržuje ve hře o mistrovský titul. V čele průběžného pořadí mistrovství světa je dál Brit Richard Burns s peugeotem, který v Austrálii skončil třetí. Od druhých Solberga a Španěla Carlose Sainze jej dělí sedm bodů.

Napínavý je i boj o Pohár konstruktérů. Citroën totiž díky Loebovi a čtvrtému místu Colina McRae (celkem 13 bodů) dotáhl v čele tým Peugeot. Oba mají shodně 110 bodů, třetí Subaru na ně ztrácí 36 bodů.

Zklamáním skončil závod pro Estonce Markko Märtina, jinak černého koně Australské rallye. Jezdec továrního týmu Ford figuroval průběžně na čtvrtém místě, ale po dojezdu sobotní druhé etapy byl diskvalifikován a závod pro něj předčasně skončil.

Märtin doplatil na uvolněnou rezervu, kterou poté, co se zpřetrhaly pásy, znovu upevnil s pomocí zhruba pětikilogramového kamene. Komisaři to posoudili jako nedovolený zásah do vybavení vozu, po němž se změnila jeho celková váha, a nešťastného Estonce diskvalifikovali.

"Zvolil jsem měkčí pneumatiky a zvolil jsem správně," pochvaloval si Solberg. "Ale byl to boj až do konce. Loeb to nevzdával," složil Nor poklonu svému rivalovi.

Burns byl s třetím místem spokojený. "Na ty dva v čele jsme neměli," poznamenal na adresu Solberga s Loebem. "Pro mě bylo nejdůležitější vedení v seriálu, proto jsem dělal všechno, abych si udržel třetí místo," líčil svou taktiku jezdec, který se příští rok vrátí k týmu Subaru.

Märtin už do dnešních bojů nezasáhl. "Je to velká rána," postěžoval si na diskvalifikaci. "Je to konec našich nadějí na titul, ale nemělo smysl se proti tomu odvolávat," komentoval Estonec fakt, že s pětikilogramovým kamenem, který použil na zatížení rezervy, překročil jeho vůz předepsaný váhový limit.

Gardemeister byl za svůj výkon v rallye vyhlášen Hvězdou soutěže. Fin dostal cenu pro nejzručnějšího a nejodvážnějšího jezdce jako důkaz uznání za to, že rallye absolvoval navzdory zlomenému zápěstí. Vedle poháru a lahve šampaňského získal také finanční odměnu 5000 dolarů, kterou se rozhodl věnovat na dobročinné účely.

Ocenění Gardemeisterovi předal bývalý spolujezdec z mistrovství světa Nicky Grist. "Toni si tuto cenu plně zaslouží, protože pětadevadesát procent soutěže řídil svoji fabii pouze jednou rukou," nechal se slyšet Grist. "Dokázat to na jednom z nejobtížnějších a nejrychlejších podniků sezony, s kluzkými a točitými tratěmi, je opravdu hvězdný výkon," dodal.

Gardemeister měl z ocenění radost. "Jsem mile překvapen a zároveň potěšen. Nebyl jsem si vůbec jist, jestli budu schopen soutěž dokončit," přiznal. "V některých zatáčkách jsem musel jet kvůli svému zápěstí více zeširoka, protože jsem nemohl zatáčet moc ostře. Je škoda, že jsem nemohl jet podle svého, protože tyto erzety měly dlouhé úseky, které se projížděly na plný plyn," komentoval Fin poslední etapu.

Auriol měl problémy s hydraulikou, které mu nedovolily využívat automatické řazení. Z toho důvodu na druhé rychlostní zkoušce ztratil celou minutu, čímž přenechal své místo v průběžném pořadí Gardemeisterovi a Australskou rallye dokončil dvanáctý.

"Problém se objevil, když jsem na první rychlostní zkoušce najel na kámen a poškodil olejový chladič hydraulického systému," vysvětlil Auriol. "Olej vytekl, což vyřadilo z činnosti spojku a automatické řazení. Zasaženy byly také diferenciály, což zcela změnilo chování vozu," dodal Francouz.

Výsledky:

1. Solberg (Nor./Subaru) 3:32:07,1 hod., 2. Loeb (Fr./Citroën) -26,6 s., 3. Burns (Brit./Peugeot) -1:53, 4. C. McRae (Brit./Citroën) -2:30,7, 5. Sainz (Šp./Citroën) -2:37,2, 6. Mäkinen (Fin./Subaru) -3:01,5, 7. Rovänpera (Fin./Peugeot) - 4:03,9, 8. Loix (Belg./Hyundai) -7:00,7, 9. Hirvonen (Fin./Ford) -7:10,6, 10. Duval (Belg./Ford) -7:46,2, 11. Gardemeister (Fin.) -10:10,20, 12. Auriol (Fr./oba Škoda Fabia) -11:08,10.

Průběžné pořadí:

1. Burns 55, 2. Sainz a Solberg oba 48, 4. Loeb 45, 5. Grönholm (Fin.) 38, 6. Märtin (Est.) 37, ...11. Gardemeister 9, 13. Auriol 4.

Pohár konstruktérů:

1. Peugeot a Citroën oba 110, 3. Subaru 74, 4. Ford 61, 5. Škoda 20, 6. Hyundai 12.

Zdroj: SportovníNoviny.cz
Foto: eWRC, Petr Lusk

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy