Tak jako je Finská rally nazývána rally tisíce jezer, tak je Francouzská soutěž jedoucí se na ostrově Korsika rally tisíce zatáček. Historie soutěže se datuje už do roku 1956. V tomto roce se premiérového ročníku soutěže zúčastnilo 43 posádek. Do cíle pak dojelo pouze 24 závodníků. prvním vítězem slavné soutěže se stala posádka Gilberte Thirion – Nadége Ferrier, jedoucí s vozem Renault Dauphine. Součástí světového šampionátu je Rally Korsika od roku 1973.
Trať soutěže
Trať letošní soutěže čítá 360 ostrých závodních kilometrů. Ty budou rozděleny do tří etap. První z nich bude nejdelší a odstartuje v pátek krátce po půl deváté. Obsahovat bude šest rychlostních zkoušek a ty dohromady měří 124,5 kilometru.
Další dvě etapy se pojedou tradičně v sobotu a v neděli. Ta sobotní obsahuje rovněž šest testů. Celková délka je však o dva kilometry kratší. Činí tedy necelých 123 km. Poslední nedělní etapa Francouzské rally má na programu čtyři testy o celkové délce 112 kilometrů.
Pořadatelé připravili pro letošní rok ze šedesáti procent novou trať. A aby toho nebylo málo, tak všechny vložky jsou na poměry MS poměrně dlouhé. Nejdelší test měří 31,8 kilometru, na programu je v neděli a to hned dvakrát. Nejkratší zkouška má 13 kilometrů a pojede se v sobotu.
Letošní favorité
Tolik k trati. Teď se podíváme na posádky a favority. Jelikož se jedná o asfaltovou soutěž, největší favorit je opět jasný. Sebastian Loeb. Jeho jméno je v historické listině vítězů Korsické rally napsané u posledních dvou ročníků. Navíc jde o Loebovu domácí soutěž, takže kde jinde a proč vůbec hledat favority, když ten největší je v seznamu
přihlášených napsaný na prvním místě.
Loebovi bude opět krýt záda Dani Sordo. Ten je jistotou týmu Citroen na asfaltových soutěžích. Sordo si dobře uvědomuje svou pozici jezdecké dvojky v týmu a proto je jasné že se nebude pokoušet závodit s Loebem. To nakonec dokázal i o víkendu, kdy ve Španělsku pouze kontroloval své druhé místo, než aby útočil na Francouzského šampióna.
Třetím do party jezdců na Citroenu, je Francois Duval. Ten sice opět bude startovat se starší Xsarou WRC od týmu Kronos. V zákulisí se ale proslýchá, že na přípravu vozu pro Duvala shora kontroluje továrna. Počty jsou opět jednoduché. Pokud mladý Belgičan dojede před Grönholmem sebere mu body do MS a jeho náskok na Loeba se opět ztenčí.
Oba jezdci fordu, tedy Grönholm a Hirvonen však ve Španělsku dokázali, že i oni na asfaltu umí. Bohužel pro ně se jim nevydařila volba pneumatik v pátek odpoledne a tím tak oba ztratili šanci bojovat o celkové vítězství.
Do soutěže odeslalo přihlášky celkem 24 jezdců s vozy WRC. Kromě již zmiňované pětice se samozřejmě přihlásily i týmy Subaru, Kronos a Stobart. Prvně jmenovaný tým nasadí tři vozy, Kronos dva a tým Stobart dokonce čtyři speciály Ford Fokus WRC 06. Kromě tří stálých jezdců tohoto týmu doplní sestavu ještě Alessandro Bettega – syn slavného otce.
Mezi přihlášenými bude opět i dvojice českých zástupců. Jan Kopecký bude startovat s Fábií WRC a pokusí se získat zpět pošramocené sebevědomí. Jeho výlet mimo trať během Španělské soutěže odnesla Fabia WRC a proto tým musel narychlo přestavovat druhý vůz na asfalt. Ten byl totiž původně připraven už na šotolinovou Britskou rally.
Na své domácí soutěži se však představí i řada domácích jezdců s vozy WRC. Jejich nejčastější závodní zbraní pak budou samozřejmě Peugeoty. Vozů 206 WRC se na start postaví trojice. S novějšími třistasedmičkami pak pojedou dva jezdci.
Velká premiéra s malým jezdcem
Na Francouzském ostrově se však odbude i jedna velká premiéra. Po téměř dvou letech příprav se konečně v ostré soutěži představí speciál Suzuki SX4 WRC. Malé překvapení však vzniklo, když tým Suzuki Sport oznámil jezdce, který vůz v premiéře bude pilotovat. Je jím Francouz Nicolas Bernardi.
Tento jezdec je sice ve francii považován za asfaltového specialistu, v kolotoči MS však výrazných výsledků nedosáhl. Po pravdě řečeno, očekávalo se zvučnější jméno za volantem nového vozu. Ale čas všechno ukáže.
JRC ve finále
Korsická rally přinese i jedno výsledkové vyvrcholení. Zdejší podnik se bude započítávat do juniorského šampionátu a ten právě na Francouzské rally dojde do svého letošního cíle. Mladí jezdci se tak letos mohou spolu utkat naposledy.
O první místo celkově spolu svedou boj jezdci Suzuki. Aava a Andersson si to v přímém souboji rozdají o celkový triumf v letošním ročníku JRC. O třetí místo se pak svede boj mezi Prokopem, Mölderem a Sandelem. Nás může těšit, že nejlepší výchozí pozici do tohoto souboje má právě Martin Prokop. Teoreticky by na třetí místo mohl dosáhnout i Slovák Jožka Béreš. V praxi je však jeho ztráta téměř nesmazatelná.
Tímto předstartovní pohled na Rally Korsika končí. Nám fanouškům už teď nezbývá nic jiného, než svým favoritům držet palce a věřit že se dostanou na nedělní cílovou rampu.
Tímto předstartovní pohled na Rally Korsika končí. Nám fanouškům už teď nezbývá nic jiného, než svým favoritům držet palce a věřit že se dostanou na nedělní cílovou rampu.
Harmonogram soutěže zde