Orsák s vajíkem na Valašce v top 5

Orsák, Jaroslav | foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz

Poslední březnový víkend může označit Jarek Orsák za velmi vydařený. Téměř domácí Valašská rally dopadla pro posádku Jaroslav Orsák – Karel Vajík s Mitsubishi Lancer EVO IX nad očekávání dobře. S pátým místem v absolutním pořadí nikdo v týmu ani ve snu nepočítal.

Startovní listina nabízela nejlepší jezdeckou kvalitu ve třídě N4, jaká u nás může vůbec být. Ze špičky chyběli pouze Josef Semerád, Roman Odložilík a Honza Štěpánek. I přes absenci těchto tří jezdců, bylo porovnávání s konkurenci velmi objektivní. „Před závodem Mitsubishi posilnily hlavně velké brzdy. Tato novinka v závodě byla velmi znát. Ostatně po celou Valašskou rally jsme neměli vážnějšího technického problému. Všem mechanikům a přátelům, kteří nám během rally v servisu pomáhali moc děkuji. Na skvělém výsledku mají svůj podíl. Poděkovat bych chtěl i fanouškům, kteří nám vytvářeli neskutečnou atmosféru podél trati,“ nechal se slyšet Jaroslav Orsák.

Pojďme ale rychle k samotné soutěži. Úvodní rychlostní zkouška byla hlavně o jízdě na jistotu. Přesto Jarek s Karlem zajeli sedmý čas. Horkou chvilku zažila posádka o zkoušku dále. „Za všechno mohly špatně nastavené tlumiče. Menší krizi jsme zažili s Karlem už na 1.RZ, kdy po jednom horizontu auto podivně odskočilo a v plné rychlosti jsem jej chvilku honil po cestě. Ta největší krize přišla v jednosměrce kolem přehrady Bystřička. Dvě rychlé zatáčky a díky špatnému podvozku se zachovalo Mitsubishi zcela jinak, než bych předpokládal. Musím přiznat, že v té chvíli jsem si málem několikrát ucvrnkl a viděl auto v lese. Situaci jsem zvládl, ale tady jsme měli opravdu namále,“ popsal jediný kritický okamžik soutěže Jarek Orsák. V servisu se proto tým zaměřil na správné nastavení podvozku. Na nočních rychlostních zkouškách byl Jarek až do Valašky  obvykle výrazně pomalejší než konkurence. Březnová soutěž ale zaznamenala obrat. Kde se stal zlom vysvětlil spolujezdec Karel Vajík. „Je to prosté. Pořídili jsme nová světla, která šla dobře nastavit. Dvě světla proti dřívějšku přibyla. Mechanici si s nimi pohráli a výsledek je znát. Tentokrát jsme skutečně viděli, bylo to super.“ Během tří nočních zkoušek se posádka posunula o jedno místo vzhůru. Navíc poslední erzetu první etapy zajel Jarek s Karlem v pátém nejrychlejším čase. Tímto časem odrazili útok Emila Trinera a definitivně přenocovali na sedmém místě v absolutním pořadí i ve třídě N4.

Sobotní dopoledne bylo ve znamení sledování oblohy a pohybu dešťových mraků. Pneumatiková ruleta postihla všechny posádky ve startovním poli a nevyhnula se ani posádce Orsák rally sport teamu. „Vlastním mechanikům jsme trošku zavařili, když jsme si na poslední chvíli usmysleli změnu pneumatik. Vše ale stihli včas. Trošku nás mrzela zrušená první sobotní zkouška. Měli jsme jako většina ostatních obuté slicky. Erzeta by se jela na suchu a my se na ni moc těšili,“ uvedl Jarek Orsák. To už se ale posádka posunula na šesté místo, které jim uvolnil Václav Arazim defektem pneumatiky. Karel Vajík k tomu říká. „Arazim měl v této fázi trošku smůlu, ale to k soutěžím patří. Každopádně mu musíme moc poděkovat za to, jak nás ochotně na erzetě pustil před sebe. Neztratili jsme ani zlomek sekundy. Bylo to od něho hodně sportovní gesto.“

Po 8.RZ ztrácel šestý Jarek Orsák na pátého Karla Trojana 16,6 sekundy. Servisní přestávkou jako by „Jarin z Poteča“ s „Karlem z Javic“ nabrali raketový pohon a oba si začali rally opravdu užívat. Nejprve čtvrtý čas na polookruhové zkoušce Juřinka a pak dva třetí časy na Trúbě a Lešné, jako by věštily něco velkého. Odstup od Karla Trojana se dvě zkoušky před cílem zúžil na 7,4 sekundy. A pak přišla na řadu 11.RZ Odry. „Tuto erzetu znám z mých soutěžních začátků, kdy jsem zde startoval v rámci ČMPR a na Šíma sprintech. Věděl jsem o nástrahách trati a to zřejmě mělo rozhodující roli. Jízdu jsem si doslova užíval. Rozhodně jsem ale nečekal, že to bude po protnutí fotobuňky nejrychlejší čas. Roman Kresta již jel hlavou, neboť měl velký náskok. Ale skalp Václava Pecha a dalších střelců mne opravdu hodně těší,“ podělil se o dojmy z vítězné zkoušky třiadvacetiletý jezdec. Nejrychlejší průjezd posunul posádku před Karla Trojana na 5.místo s náskokem 7,5 sekundy. Závěrečná zkouška závodu již na pořadí nic nezměnila a tak se mohli Jarek s Karlem radovat ze skvělého umístění. „Sobotní etapa se mi moc líbila, hlavně díky souboji s Karlem Trojanem. To byl podle mne jeden z vrcholů Valašské rally. Původně jsme se chtěli popasovat i s Václavem Arazimem, ale ten nám úlohu značně ulehčil svým defektem. Jak Václava Arazima, tak i Karla Trojana si velice vážím, neboť to jsou oba páni jezdci a už mnohokrát dokázali, že právem patří na vrchol českého rallysportu. Po osmičce byl rozdíl mezi námi a Trojanem více jak 16 sekund. V té chvíli můj Karel zavelel, že y jsme mohli zkusit potrápit jeho jmenovce Trojana. To byla pro mne veliká výzva. Dařilo se nám zajíždět srovnatelné časy. Jednou jsme byli na erzetě lepší my, jindy nám to Karel vracel. Oba jsme jeli hranu a nedarovali jsme si ani desetinu sekundy. Ve finále rozhodla náš souboj RZ Odry. Vítězství nad jedním z nejlepších jezdců u nás mne hodně těší. Při předávání auta do uzavřeného parkoviště nám Karel Trojan i jeho spolujezdec gratulovali k výkonu,“ popsal souboj Orsák vs Trojan kloboucký jezdec.

Do průběžné tabulky si posádka připsala 12 mistrovských a 6 bonusových bodů. Bonusové body získali Orsák s Vajíkem za 2.místo ve druhé etapě. Překonal je pouze celkový vítěz Valašské rally Roman Kresta. „Před závodem jsme si kladli za cíl dojet v první desítce. Spíše jsme však počítali, s ohledem na silnou konkurenci, s umístěním za desítkou. To že dojedeme pátí, to nás ani ve snu nenapadlo. Výborné bylo, že jsme celou soutěž, až na počáteční zkoušky, kdy nás potrápili tlumiče, jeli bez technických problémů. Za to patří poděkování mechanikům, hlavně Mirovi Orsákovi. Doslova nadšeni jsme z druhého místa v hodnocení sobotní etapy. Tento výsledek je o to cennější, že všechny posádky měly pořád o co bojovat. Příkladem může být souboj Valouška s Pechem. Přesto jsme i tuto dvojici dokázali porazit. Auto jsme dovezli celé. Jsme velmi spokojeni,“ popsal dojmy v cíli rally Karel Vajík.

Tisková informace Orsák rally sport teamu
Miroslav Vebr

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy