Czech Dakar Team před Rallye Dakar

Vršecký, David | foto: www.czechdakar.cz

1.ledna 2011 odstartuje v hlavním městě Argentiny Buenos Aires již třiatřicátý ročník Rallye Dakar a Czech Dakar Team bude opět u toho. Třetí dějství na jihoamerickém kontinentě zavede účastníky Personal Argentina Chile Dakar dále do extrémních severních oblastí Argentiny a Chile, blízko k hranicím s Bolívií a Peru. Den volna stráví dakarská karavana v Arice, odkud se následně bude vracet zpět do hlavního města Argentiny.

Profil tratě, která sestává z devíti tisíc kilometrů silnic, cest a dun, zahrnuje téměř pět tisíc ostrých kilometrů. Při vytyčování trasy se organizátoři snažili ušetřit obtížné úseky pro druhou polovinu soutěže. V praxi tak bude docházet ke stupňování náročnosti a tlaku na posádky, což v kombinaci s rostoucí únavou techniky i lidí přinese spoustu zajímavých situací a dost možná i dramatických zvratů. Dakar si tak podle všeho zase jednou vyslouží prestižní označení nejtěžšího závodu na světě.

Podle počtu došlých přihlášek se předpokládá, že se na start dakarské rallye postaví až 430 ostřílených závodníků i nováčků. V porovnání s letošním, brzy však již loňským ročníkem to představuje úctyhodný dvacetiprocentní nárůst. Riziko v podobě neúměrného počtu závodníků během některých etap řeší pořadatelská organizace A.S.O. částečně oddělenou trasou.

Absolutní špička v kategorii motocyklů pojede na strojích, jejichž motory jsou omezeny obsahem 450cc. Díky tomu stoupl zájem výrobců motocyklů a tak se můžeme těšit na extrémně zajímavý souboj jezdců i techniky. V barvách Czech Dakar Teamu absolvuje svůj druhý Dakar Jan Veselý, který pojede s motocyklem značky Yamaha.

Mezi kamiony bude mít Czech Dakar Team dvojici speciálů Tatra. Marek Spáčil pojede se startovním číslem 509. Za volant druhého zeleného kamionu Tatra s číslem 525 usedne Martin Kolomý.

Ve dnech 24. a 25. Listopadu proběhlo ve francouzském přístavu Le Havre naloďování techniky, která se v těchto dnech nachází někde uprostřed Atlantiku. Technické a administrativní přejímky proběhnou během posledních dvou dní letošního roku. Tým odlétá do Buenos Aires 25.12.2010.
Dobrodružství v Jižní Americe s pořadovým číslem tři slibuje podle všeho náročnou podívanou. Noční můrou se pro mnohé stanou náročné etapy v poušti Atacama, nejsušším místě na světě. Zajímavé a náročné budou i čistě pouštní etapy na území Argentiny.

"Letošní trasa slibuje množství nových úseků, což je samozřejmě dobře," shrnul své pocity majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. "Do Argentiny a Chile jedeme samozřejmě především závodit, ale chceme také něco zajímavého vidět. Už se nemůžeme dočkat, až se postavíme na start první etapy."

"Profil tratě vypadá velmi zajímavě," dodává Martin Kolomý. "Rozhodně se nenecháme na začátku vybláznit, protože stupňující se náročnost soutěže bude pro celé startovní pole neúprosná."

Czech Dakar Team – posádky:
Marek SPÁČIL - majitel Czech Dakar Teamu, pilot Tatry #509
David VRŠECKÝ - dvojnásobný Mistr Evropy v závodech tahačů, kopilot Tatry #509
Jan VODRHÁNEK – navigátor Tatry #509
Martin KOLOMÝ - pilot Tatry #525
David KILIÁN - kopilot Tatry #525
Jaroslav LAMAČ – navigátor Tatry #525
Jan VESELÝ – Yamaha 450 Super Production

Czech Dakar Team – technika:
Typ    TATRA 815-2E0R45 4x4.1- Variant Kit
Motor    Caterpillar C-18, kapalinou chlazený šestiválec o objemu 18,1 litrů, přeplňovaný dvěmi turbodmychadly s mezichladiči plnícího vzduchu
Výkon: cca 950 HP
Točivý moment: více než 3300 Nm
Převodovka    Manuální desetistupňová převodovka TATRA 10 TS210 + dvoustupňový sestupný převod TATRA 2.30 TRS s možností řazení za jízdy (tj. celkový počet převodových stupňů 20)
Podvozek    Klasická „tatrovácká“ koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Obě nápravy odpruženy vzduchovými vlnovce doplněnými každé polonápravě dvojicí tlumičů Reiger.
Pneumatiky    14.00 R20 Michelin XZL / Pirelli PS 22 Pista 14x20"
Centrální dohušťování
Palivové nádrže    Objem 900 litrů
Rozměry    Rozvor náprav: 4090 mm
Délka: 5900 mm
Výška: 3200 mm
Šířka: 2500 mm
Max. rychlost    cca 170 km/h
Spotřeba    V těžkém terénu přes 100l/100 km
Nástavba    Tvořena hliníkovými profily, povrchové panely jsou vyrobeny z karbonu. Uvnitř nástavby je povinný ochranný rám.
Speciální výbava
    Vnější i vnitřní ochranný rám kabiny
Anatomické sedačky Sparco s šestibodovými bezpečnostními pásy
Navigační přístroje

Největší změnou, kterou Czech Dakar Team před Rallye Dakar 2011 podstoupil, představuje přechod na motory renomované americké firmy Caterpillar, konkrétně pak model CAT C-18. Proč vlastně Caterpillar? Důraz byl kladen především na spolehlivost. V základu je tento motor ves vé kategorii sériově nejvýkonější. Tudíž nebude potřeba mnoho úprav a pravděpodobnost problémů s touto pohonnou jednotkou se minimalizuje.

Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování zlepšily již tak skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku SACHS a její adaptace na motor Caterpillar. Kombinace skvělé motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit životnost brzd, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat.  Množství provedených konstrukčních změn si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nikoliv pouze estetickou změnu představuje nová nástavba, která je nově ještě lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější, to vše samozřejmě v souladu s přísnými technickými pravidly.

Rallye Dakar 2011 – rozpis etap

Datum    Etapa    Spoj. [km]    RZ  [km]    Pozn.

1.1.    Buenos Aires – Victoria    377        
2.1.    Victoria – Córdoba    566     192     moto/quad
          Victoria – Córdoba    566     222     auto/truck
3.1.    Cordoba – San Miguel de Tucumán    440     300     moto/quad
         Cordoba – San Miguel de Tucumán    440     324     auto/truck
4.1.    San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy    231     521     moto/quad
          San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy    231     500     auto
          San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy    408     226     truck
5.1.    San Salvador de Jujuy – Calama    554     207    
6.1.    Calama – Iquique    36     423    
7.1.    Iquique – Arica    265     456    
8.1.    Volný den - Arica    -    -   
9.1.    Arica – Antofagasta    208     631     moto/quad
          Arica – Antofagasta    208     611     auto/truck
10.1.    Antofagasta – Copiapo    268     508    
11.1.    Copiapo – Copiapo    35     235    
12.1.    Copiapo – Fiambalá    686     176    
13.1.    Fiambalá – San Juan    164     622    
14.1.    San Juan – Córdoba    123     555     moto/quad
           San Juan – Córdoba    349     266     auto/truck
15.1.    Córdoba – Buenos Aires    645     181

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy