Úvodní speciálka měřila 222 kilometrů. Než na ni vyjeli piloti osobních vozů, snesl se na ni liják, kvůli kterému byla šotolina místy nadmíru kluzká. Pořadatelé správně odhadli kompromis mezi rychlou tratí a technickými pasážemi, nejlepší piloti aut si ji velmi pochvalovali. Pro kamiony byla však místy poněkud úzká, což vyžadovalo velké soustředění všech posádek, protože sebemenší chyba mohla znamenat výlet mimo trať a při výškových rozdílech a přítomnosti hor také konec v závodě.
Aleš Loprais vyrazil do zabezpečovací etapy jako pátý v pořadí s číslem 504. Na prvním waypointu vedl Gerard de Rooy o pouhých 14 sekund před Čaginem a o další tři sekundy před Alešem. Poté se však de Rooyovo vozidlo zastavilo a Aleš se dostal na druhou příčku, kterou kontroloval až do cíle, postupně si udržoval zhruba minutový náskok před Kabirovem, zatímco Čagin utěšeně budoval postupný náskok. V cíli byl tedy Aleš druhý se ztrátou 4:41 minuty, o 1:11 minuty před Kabirovem. Úvodní test tedy Aleš odjel ve slušném tempu a dokončil jej jako vloni: mezi Čaginem a Kabirovem, jemuž tentokrát ještě dýchá na záda mladý Eduard Nikolajev. Hned za ním se přihnaly do cíle Tatry Andrého Azeveda a Marka Spáčila a i ony v pohodě držely krok s tempem na čele závodu. Přejme si, aby průběh další etapy tu loňskou už raději nekopíroval...
"Byla to krásná etapa, také nikterak lehká, ke konci nám i zapršelo a dost to klouzalo. Dali jsme si jeden skok ve 130km rychlosti, Tatra letěla snad 20 metrů, adrenalin k Dakaru také patří. Dnešní druhé místo je krásnou vstupkou do velmi těžké rallye, ale je třeba pamatovat na to, že jde pouze o začátek," poznamenal k etapě Aleš Loprais.
Doslova na kolenou jsou po úvodní speciálce holandští fanoušci, kteří ztratila hned tři pekelně žhavá železa v ohni. Nejprve Wuf Van Ginkel, startující hned za Alešem, havaroval svůj Ginaf na dálnici na příjezdu k rychlostní zkoušce. Vůz byl natolik poškozen, že posádka musela odstoupit, aniž by cokoli odzávodila. Krátce po startu to byl Hans Bekx, který převrátil svůj vítězný DAF z Valkenswaardu na levý bok a spolujezdec musel být převezen do nemocnice. Na 72. kilometru udělal chybu Gerard de Rooy a po větším skoku si obnovil vážné zranění zad, kterého před časem vyřadilo ze závodní činnosti, i on končí. Žádné dobré zprávy pro fanoušky nejen v zemi tulipánů. Velký návrat skvělých speciálů tedy dostal vážnou trhlinu, a to i pro budoucnost. V neposlední řadě, velkou ztrátu utrpěl i nadějný Johan Elfrink s kvalitně připraveným Mercedesem. Překvapením je deváté místo Němce Behringera na relativně sériovém MANU, a to se Behringer ještě nepředstavil v dunách, které jsou jeho doménou.
"Je nám nesmírně líto odstoupení našeho kamaráda Gerarda de Rooye, navíc ještě z takové příčiny. Před startem jsme se dohodli na společné strategii v boji o přední příčky proti přesile Kamazů a nyní jsme v tom zbyli bez stategického partnera. Je to tedy pro nás složitější, ale nic nevzdáváme, budeme bojovat dál. Hlavně je třeba si uvědomit, že Dakar má 16 dnů a každý z nich se něco může stát. Tyhle ztráty nás mrzí," dodal Aleš.
Co dodat? Jde jen o první etapu, nic více a nic méně. Nervózní úvod s pohromami některých favoritů připomíná tradiční sprinterský úvodní týden na cyklistické Tour de France. Ostatně Josef Kalina podobný průběh úvodní fáze předpovídal.