Rozhovor s Miroslavem Houštěm jr.

JM Racing | foto: JM Racing

ROZHOVOR: Přinášíme vám rozhovor s Team Managerem týmu JM Racing (dříve JM Engineering) Miroslavem Houštěm jr.

Zkuste nám v krátkosti představit působení Vašeho týmu?
Naše společnost se zabývá pronájmem soutěžních vozidel, v současné době kategorie S2000. Službu poskytujeme jako komplex tzn. včetně servisu, cateringu, logistiky atd. Nyní disponujeme dvěma vozy S2000 a tím jsou Škody Fabie S2000. Budoucnost vidíme ve dvou Fabiích a jedné či dvou R2-R3 vozech zatím bez konkrétní značky.

Pronajímáte vozy snad po celém světě. Jaká zajímavá jména se ve Vašich vozech svezla?
Mezi klienty týmu patří či patřili mimo jiné čtyřnásobný mistr světa Juha Kankkunen, dvojnásobný mistr světa Formule 1 Fin Mika Häkkinen, Alister McRae, šampioni svých zemí Janusz Kulig, Benik Balász, Václav Pech jr., Jesus Puras, špičkový jezdec šampionátu Middle East Abdullah Bakhashab či mistr Evropy Enrico Bertone.


Mistr světa F1 Mika Häkkinen

S jakým zahraničním jezdcem se Vám nejlépe spolupracovalo popř. s kterým by jste rád spolupracoval?
Těch jezdců byla spousta. Určitě jedněmi z nich byli seveřani ať už Jari-Matti Latvala (JWRC 2004), Mikka Hakkinen (Arctic Rally), Mikko Hirvonen atd. Určitě jedním z nejlepších však byl bezesporu Juha Kankkunen. Je to člověk naprosto pohodový, kterého nic nerozhází. Měli jsme tu čest startovat s ním asi na 5 – 6 soutěžích s Corollou WRC a to byl skutečný zážitek. Víte, mám pocit, že dneska už takových jezdců je málo, pokud nějací vůbec jsou.  Ale třeba dobrá spolupráce byla určitě i s Vaškem Pechem, Honzou Kopeckým a v neposlední řadě i s Januszem Kuligem, který už bohužel není mezi námi. To byli taky absolutní profíci a vše muselo být minimálně na 110%.  V poslední době byla vynikající spolupráce třeba s Jaanem Molderem, či Michalem Kosciuszkem.
V tomto okamžiku nevím konkrétně, s kým bychom chtěli spolupracovat. Určitě s nějakým mladým a talentovaným jezdcem a pomoci mu k lepším výsledkům.

Jaký nejoriginálnější požadavek jste dokázali klientovi splnit?
Za největší výzvu považuji absolvování Middle East Rally Championship v roce 2002 se Saudsko Arabským šampionem Abdullou Bakhashabem. To byl asi největší oříšek oblasti logistiky a zařizování všech formalit. Kdo tohle neabsolvoval, nedokáže si představit, co je to za práci dostat celý tým včetně vybavení na soutěže v tomto teritoriu. Bez úplatků, které dosahují astronomických výšin se v podstatě nepohnete z místa…
Na druhou stranu dlužno dodat, že na všechny soutěže jsme dojeli včas :-)

Dokážete říci největší dosavadní úspěch týmu?
Největší dosavadní úspěch je těžko říct. Určitě k nim patří vítězství na Bettegově memorialu v roce 2001 s Corollou WRC (Luca Cantamessa), určitě 3 tituly mistrů Maďarska s Fordem Focus WRC 01- 04 (Benik Balazs). V neposlední řadě taky některé výsledky v mistrovství světa (10. místo Monte Carlo 2001 (Olivier Burri), vítězství v Wales Rally GB v Junior WRC (Jaan Molder). Určitě i loňský titul s Abarthem (Béreš) na Slovensku. Je toho spoustu a vyzvednout jeden nad všechny je hodně těžké. Třeba i letošní double na Kopné (Grzyb, Tarabus) je pro nás velký úspěch.

Jak je těžké během sezóny udržet všechny vozy ve 100% kondici?
Vše je otázkou peněz a ty jak známo nejsou nazbyt nikdy ? . Určitě je důležité, udržovat vozy ve 100% kondici po celý rok. My se snažíme, aby tomu tak bylo. Víte v minulosti v éře WRC kdy jsme měli Focusy či Corolly to bylo nějak jednodušší. Ta auta byla skutečně postavená jako pravé soutěžáky a podle toho taky vydržela. S příchodem S1600 (Ignis, Swift) to bylo stále dobré, ale už to přece jen byla subtilnější auta. Co se týká posledních 2 let a Abarthu Punto S2000, nemyslím, že to byla nejšťastnější volba. Ta auta ze začátku opravdu nedojížděla a to naši pověst hodně pošramotilo. Bohužel na 90% odstoupení v důsledku tech. závad jsme nenesli jakoukoliv vinu, neboť vždy to byl motor, který jsme odebírali od zahraničního dodavatele. Po těchto zkušenostech jsme se rozhodli pro výrobu motorů vlastní cestou společně s K2 Racing pana Kouřila. Musím říct, že od té doby jsme na motor neodstoupili ani jednou. Ovšem již tak špatná pověst Fiatu se nám zachránit nepodařila.

A co logistika týmu, který během jednoho měsíce startuje např. na třech, čtyřech soutěžích?
Všechno je o lidech a jejich ochotě spolupráce. V poslední době naše společnost prošla nutnou reorganizací a s tím spojeným zeštíhlením. V současné době má společnost polovinu stálých zaměstnanců, než v minulosti a více se soustředíme na využívání externích pracovníků. Při dnešních nákladech, které mají firmy vůči státu je to v podstatě jediná cesta jak přežít. Nicméně všem, kteří pro nás pracovali a pracují, děkuji za loajalitu a pracovní nasazení.


Zlaté časy s Toyotou Celica


Teď trochu zabrousím do tajů techniky. Jak dlouho trvá přestavět vůz z asfaltové verze na šotolinovou či naopak? Co vše se musí na voze změnit?
Záleží samozřejmě na vozidle, ale v podstatě se to dá zvládnout tak za hodinu. Pamatuji si, že v Maďarsku se jely soutěže půl na půl a ve večerním servisu se dělala přestavba z asfaltu na šotolinu právě v čase jedné hodiny. Teď to vypadá, že se tato doba vrací zpět což určitě rally jen prospěje. Mění se v podstatě celé zavěšení (ramena, tlumiče, pružiny, brzdy) a taky mapy v diferenciálech, někdy i kompletní převody. 

Jsou podle Vás vozy S2000 budoucností rally? Budete pořizovat více vozů této kategorie?
Budoucnost v rally určitě jo, alespoň co se týká v měřítku mimo světový šampionát. Nevím, kam se bude ubírat ten, respektive jaká auta nahradí současné WRC, ale S2000 jsou momentálně asi tou nejlepší variantou kudy se ubírat.

Pořídily jste Fabii S2000. Vozidlo je úplě nové?
Ano, auto je úplně nové s výrobním číslem 21.


Nejnovější přírustek v JM Racing - Škoda Fabia S2000

Určitě jste navštívil mnoho zahraničních soutěží. Můžete porovnat český šampionát s těmi v okolních zemích?
Nějaké zásadní rozdíly asi nejsou. Dnes je systém soutěží v podstatě stejný na celém světě. Je všude patrná snaha přilákat diváka, což je samozřejmě pro každý sport hodně důležité.
Je pravdou, že ve světě se snaží pořadatelé vždy nabídnout nějakou přidanou hodnotu a umísťovat servisní parky v blízkosti zábavních parků, center měst atd. Pak má soutěž jinou atmosféru než když je servisní park ve starých kasárnách na nezpevněném povrchu, či polorozpadlé fabrice. Je mi jasné, že to všude nejde a všude lidé, kteří o tom rozhodují, nemusí být zrovna rally nakloněni.
Rozdíl je i v tom, že v Česku nám úplně chybí nějaká šotolina, což je dle mého názoru špatně zejména pro diváka. Na druhou stranu je mi jasné, že pokud ta soutěž skutečně není kde uspořádat, tak nic kloudného nevymyslíme. Nicméně pak je český šampionát na jedno kopyto, notorický známé RZ každý rok dokola, v lepším případě v opačném směru. Určitým přínosem, a to se začíná projevovat u našich sousedů, je zařazení nějaké zahraniční soutěže do hodnocení národního šampionátu. Skvělá byla Janner Rally v Rakousku, ale určitě by se našla nějaká soutěž v Německu či v Polsku, kde by se na šotolině dalo závodit.  
Možná je to návod do budoucna, neboť globalizace a snižování nákladů se projevuje dneska všude.

Děkuji za rozhovor.


Foto: JM Racing

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy