S Wilsonem o Fiestě R5: Musíme obsadit trh co nejdříve

Ford | foto: Ford Motor Company

M-Sport se stane prvním týmem, který zákazníkům nabídne vůz specifikace R5, bude se samozřejmě jednat o Fiestu. Malcolm Wilson si je jistý, že nový vůz bude úspěšný a proto chce na trh proniknout co nejdříve. Více řekl v interview uveřejněném na německém rallye-magazin.de.

Proč by měla být nová třída R5 pro rallysport důležitá?
Hlavním důvodem z našeho pohledu, a zcela určitě i z pohledu FIA, je vytvoření třídy, která bude nákladově výhodná, bude dlouhodobá a bude nabízena každému výrobci. R5 nevyžaduje kdoví jak velkou angažovanost, která je důležitá předtím, než chce někdo postavit World Rally Car. Jak známo na to se musíte minimálně účastnit MS. To pravidla pro R5 nevyžadují. Musíte prostě jen postavit auto a nabídnout ho zákazníkům.

Liší se nějak homologace R5 od homologace WRC?
Musíte mít absolutně vše správně předtím, než dostanete homologaci. Není zde žádný 'žolík' nebo něco takového, co by upravovalo původní design. Největším rozdílem je, že si nemůžete dovolit auto homologovat předtím, než za sebou nemá potřebné testy. Nemáte pak totiž žádnou možnost nějaké díly například měnit a to ani kdyby nefungovaly nebo by nedržely. Musíte se tak více zaměřit na designové drobnosti a spolehlivost. Kromě toho je zde více omezení než u WRC a to dělá celou věc komplikovanější. Ale myslím, že princip vozu R5 je krokem správným směrem.

Ostatní výrobci si asi nechají na homologaci vozů R5 více času. Škoda chce třeba počkat rok nebo i více, aby viděla, jak fungují ostatní auta. Vy chcete, jak to tak vypadá, být první. Proč?
Na trhu chceme být co nejdříve, víme však, že naše auto musí být konkurenceschopné, i když přijdou další. To na nás určitě vytváří větší tlak.

Co dělá vůz R5 o tolik levnější než WRC?
Například motor musíme vzít ze sériového auta. Takzvaný 'světový motor' tak nepřipadá v úvahu. Také turbo musí být sériové, stejně tak i mezichladič. R5 cílí na to, aby bylo využito sériových dílů, díky kterým se může díky sériové produkci dosáhnout výhody v nákladech. Další příklad: Zavěšení musí být ve všech čtyřech rozích použitelná, je jedno jestli zepředu dozadu a nebo zprava doleva. Dále je stanovena minimální váha, nemusíte tak vyvíjet obzvlášť lehké díly. Už toto nám ušetřilo dost vývojové práce. Také palivová nádrž je o hodně jednodušší. Nemusí už být postavena tak, že bude pasovat do tvaru hnacího ústrojí. Je hodně dílů, které u toho hrají roli.

Jsou předepsané pětistupňové převodovky nezbytně levnější?
Ano. I zde jde o předepsanou minimální hmotnost. Nesmíte použít žádné exotické materiály k tomu, abyste dostali lehčí produkt. Technické regule jsou napsány dobře.

M-Sport ulehčil privátním týmům cestu k WRC. Bude to s vozy R5 ještě jednodušší?
R5 by mělo být k dostaní asi za polovinu toho co WRC. Musíme ale udělat ještě několik testů, po kterých budu schopen říci, jestli jsme v tomto bodě uspěli. Pokud by ale šlo vše podle plánu, tak našeho cíle dosáhneme.

Zůstává 1. duben 2013 dnem homologace?
Tento termín je naším cílem, ale v dalších dvou nebo třech týdnech dostaneme jasnější obrázek. Bude záležet, jak proběhnou testy.

Jakou roli bude R5 hrát v budoucnu? Šéf FIA pro rally, Jarmo Mahonen, mluvil o WRC budoucnosti.
Ohledně toho jsme od něj nic konkrétního neslyšeli. Ale mluvili jsme s ním o výhodách vozů R5 a vysvětlili jsme mu, jak dobré by to z našeho pohledu mohlo být. Věřím, že tyto vozy v jeho plánech hrají roli, ale ještě nám nic konkrétního neřekl. Musím přiznat, že věřím, že R5 budou z dlouhodobého pohledu pozitivním krokem pro budoucnost sportu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy