Otázka: Rok ve funci - co vás teď nejvíce zaměstnává?
Jost Capito: Připadá mi to spíše jako jeden týden. Ten rok tak rychle utekl, protože byl hodně zajímavý a bylo toho na práci extrémně hodně. Nejvíce mě zaměstnává aktuální WRC program a hodně byrokratických věcí: Změnili jsme některé procesy a zavedli jsme toho dost nového, abychom se přesunuli od angažmá na Dakaru k MS v rally.
O: Co jste v týmu zoptimalizoval?
JC: Je důležité, že tým je motivovaný. To dělá velkou část našeho úspěchu. Dosahujeme toho kromě jiného díky hodně otevřené interní informační politice. Hierarchie se stala propustnější. Když už to pak máte všechno, tak to dělá spoustu věcí jednoduššími. Každý zná důsledky své práce na každodenní činnosti ostatních týmových členů. Mančaft musí pracovat také homogenně, když já osobně zrovna nejsem na daném místě.
O: Co se teď oproti dřívějšku změnilo?
JC: K autoritářskému stylu máme daleko. Mám své přímé kontaktní osoby a dávám jim kompetence, aby vedli jejich oddělení a zvládali různé věci. Tato změna potřebuje čas, dokud si na ní spolupracovníci nezvyknou. Nejde jen o to mít kompetence, ale také o převzetí zodpovědnosti a vývoj autority. Oproti Dakaru běží všechny procesy při rally paraelně, protože je tu 13 závodů. Nepřipravujete si rok auto, ale musíte vyvíjet vytrvale během celého roku.
O: Jak se liší vaše náplň práce u Volkswagen Motorsportu ve srovnání s Fordem?
JC: Zaprvé tím, že musím stále říkat Volkswagen (smích). Filozofie v německé firmě je jiná než v americké: Německé společnosti jsou podstatně více "inženýrsky orientované". V první linii se počítá produkt a až pak jde o obchod. V Americe je pravidlo opačné: Produkt se vyvíjí během obchodu. Obě cesty jsou ale schůdné. V německé společnosti, zvláště u nás, máme ale podstatně více individuální volnosti, abychom dosáhli kýžených cílů. Člověk musí tuto důvěru ospravedlnit a je samozřejmě zodpovědný za výsledky.
O: Co jste na začátku své práce viděl jako největší výzvu?
JC: Přišel jsem jako nováček do tohoto sehraného mančaftu a otázkou bylo: Zvládnu to, mít tým a celou firmu za sebou? Získat si důvěru bylo největší výzvou. Být úspěšným, aniž byste vyměnil lidi. A pracovat s novými lidmi, vytvořit s nimi jednu funkční jednotku, je napínavé.
O: Co se z vašeho pohledu v uplynulém roce vyvinulo lépe, než jste očekával?
JC: Výsledky v MS v rally jsou o hodně lepší, než jsme očekávali. Vývoj Pola R WRC a vývoj týmu pokročily rychleji, než jsme si mysleli. Podíl chyb na kritických zastávkách v servisních zónách je mnohem menší, než se předpokládalo. Tým pracuje v příkladném stylu, na kterém zavedné týmy mohou stavět. Doposud se nestala žádná vážná chyba, která by ovlivnila výsledek závodu.
O: Polo R WRC překračuje očekávání. Jak si tento úspěch auta vysvětlujete?
JC: Jsou dvě filozofie: Nemuseli jsme nové auto zkoušet a vyvíjet v probíhající soutěži, místo toho jsme mohli v klidu mimo rally jeden rok intenzivně testovat. To minimalizuje množství výpadků v první "opravdové" sezoně, zavazuje to ale zároveň k tomu, aby člověk dojížděl na podiích. Naše cesta byla správná. Štěstí jsme měli se Sébastienem Ogierem, který jako jezdec auto vyvíjel vůbec poprvé. K tomu přidaly hodně zkušeností a cenných rad dvě rallyová esa, Carlos Sainz a Dieter Depping. Trio "Ogier-Sainz-Depping" připravilo vyčnívající auto. Seb u toho převzal vůdčí roli, což je na tak mladého jezdce úctyhodné. To mu musíme připočíst. Další velký podíl má samozřejmě "inženýring". Dalším faktorem úspěchu je spolupráce "FX“ (Francois Xavier Demaisona) a Willyho Rampfa. Setkává se tak hodně zkušeností z rally se zkušenostmi z Formule 1.
O: Vytyčený cíl týmu musel být překonán již na první zkoušce. Jaké cíle máte definovány pro nadcházející tři roky?
JC: Tento rok je naším cílem až do posledního závodu bojovat o jezdecký titul. Cíle pro rok 2014 (celková vítězství v rallych) a 2015 (mistrovský titul) můžeme teď trochu dát stranou. Aktuální výsledky nás pro příští dva roky staví trochu pod tlak.
O: Koho vidíte momentálně jako největšího protivníka po jezdecké stránce?
JC: Je zde hodně mladých jezdců jako Mads Ostberg, Thierry Neuville nebo Jevgeny Novikov. Jsou schopni zajíždět špičkové výsledky. Učí se také s každou rally. Mikko Hirvonen a Dani Sordo měli relativně špatný start do sezony a neukáli, co se čeká. Určitě se ještě vrátí a budou nám ztěžovat život.
O: Polo R WRC ale hodně dominuje...
JC: Všechna tři auta - Volkswageny, Citroëny a Fordy - jsou na relativně stejné úrovni, mohou jet stejně rychle. Ukázalo se to v Portugalsku, když byl Sordo před technickým problémem na cestě převzít vedení. To samé platí pro Ostberga. Jasné je: Když postavíte dobré auto, tak jste konkurenceschopní. Ve prospěch regulí WRC mluví to, že s novým autem můžete být konkurenceschopní hned v první sezoně. To by mělo možná povzbudit nové výrobce. Co se počítá především, je spolehlivé auto a sehraný tým.
O: Fanoušci by jásali a sportu by to prospělo: Jste také názoru, že Citroën by mohl svoji hvězdu, Sébastiena Loeba, ještě jednou přesvědčit, aby jel ještě jednu nebo dvě sezony?
JC: Citroën Volkswagen určitě podcenil. To cítíme už teď. Když se právě snažíte prodloužit sérií titulů z předešlých devíti let, je nejjednodušší, kdyby v autě seděl Sébastien Loeb. Vycházím z toho, že se Citroën bude snažit, aby Sébastien Loeb seděl v autě co nejčastěji, aby zachovali šance na mistrovský titul tak velké, jak jen to půjde. Udělal bych to stejně. Čím častěji Loeb pojede, tím lepší je to pro MS jako sport, i když nám Loeb ztíží naše životy. Pokud bychom v prvním roce ve srovnání s Loebem ztratili, tak by to nebyla žádná škoda.
O: Co očekáváte od Andrease Mikkelsena ve zbytku sezony?
JC: Očekávám, že jeho křivka bude nadále stoupat. Jako mladý jezdec má nejméně zkušeností v Polu. Budeme jeho roli soutěž od soutěže znovu definovat. Jako třetí auto může být v naši strategii rozhodujícím faktorem. Očekáváme od něho, že do konce sezony bude schopen ostatní týmy obírat o body.
O: Má potenciál dosáhnout kategorie Ogiera a Latvaly?
JC: Ano, o tom jsem přesvědčen.
O: Je tento rok v plánu ještě čtvrté auto?
JC: Ne a ani pro příští rok neplánujeme čtvrté auto.