Závěrečná mávací etapa spíše jen pro formu, Aleš Loprais třetí celkově

Loprais, Aleš | foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz

Závěrečná speciálka už nemohla na celkovém pořadí nic změnit, nepočítala se totiž do něj. Přesto mohla mít fatální následky na pořadí špičky kamionů, neboť i krátkou speciálku poznamenala těžká havárie Gerarda de Rooye...

Speciálku startovali svorně prezidenti Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu Medveděv, Nezarbajev a Berdimuhamedov. Měla to být jen společenská událost, která neovlivní celkové výsledky. Z bezpečnostních důvodů bohužel nebylo možno absolvovat slibované dunové etapy v poušti Karakum, přece jen setkání prezidentů si vyžadovalo své bezpečnostní standardy.

Aleš startoval do speciálky dvě minuty za soupeřem a zároveň kamarádem Gerardem de Rooyem. Gerard náhle přehlédl na trati zásadní díru či terénní vlnu. Dejme slovo Alešovi: "Gerardovo auto se náhle vzneslo čtyři metry vysoko a dopadlo ztěžka na zem. Následně mu prasklo zadní listové pero. Gerard byl jediným zraněným členem posádky, otevřel dveře vysoko položené kabiny a vypadl z ní na zem. Bylo evidentní, že má zraněnou páteř. Zastavili jsme ihned u něj a poskytli první pomoc, ihned jsme zavolali lékařskou helikoptéru. Nemohli jsme s ním moc pohybovat. Čekání na helikoptéru bylo nekonečné a trvalo přes půl hodiny, přiletěla až po urgenci. Gerarda jsme pomohli naložit do helikoptéry, a ta ho transportovala do bivaku. Následně jsme v tandemu se zbytkem jeho posádky dojeli do cíle této smutné speciálky. Před chvílí mi Gerard psal SMS z letiště, budou ho transportovat na holandskou kliniku a zranění snad nebudou mít vážné následky. Ozve se mi hned po vyšetření. Moc nám děkoval za pomoc."

Jak vidno, na závodech dakarského typu není rozhodnuto nikdy, až za cílovou čarou. Přesto zůstaly hodnoty, které stojí výš než honba za etapovými vyvříny: "Jsem moc rád, že to dopadlo nakonec alespoň takhle. I když se na trati bijeme o každou vteřinu, zdraví nemůže nic nahradit. Přeji Gerardovi brzké uzdravení a těšíme se všichni na setkání i soupeření při dalším jihoamerickém Dakaru."

V celkovém pořadí i přesto Gerard de Rooy nakonec figuruje, byť jeho posádka nedojela kompletní až k cílové rampě. "Gerard si to zaslouží, na trati byl druhý. Máme malé bezvýznamné plus. Škoda téhle tečky za jinak krásnou rallye. Potěšilo mě, že v řadě pasáží jsme byli schopni jet rovnocenně s Gerardem i Kamazy, škoda těch tří drobných technických problémů. Je to ale každopádně povzbuzení do další práce," uzavřel Aleš.

Sledujte závěr Silk Way Rally na obrazovkách ČT4 Sport v neděli 13.9. ve 21:15 hod.

Celkové pořadí Silk Way Rally 2009:

  Č. Posádka Nat. Vůz Čas
1.  201  Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin  RUS  Kamaz 4326  28:13:52
2.  202  Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald  NL/B/PL  Iveco Trakker 4x4
+1:02:25
3.  203  Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci  CZE/SVK  Tatra 815 4x4  +1:42:20
4.  215  Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov  RUS  Kamaz 4326
+1:57:42
5.  207  Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov  RUS  Kamaz 4326
+2:19:17
6.  204  Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov  RUS  Kamaz 4326  +2:32:14
7.  206  Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina  CZE  LIAZ 111.154  +4:01:15
8.  218  Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec   RUS  MAN TGA 18.480 +6:11:27
9.  205  Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd  NL/B  Iveco Trakker 4x4 +6:51:37
10.  213  Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl  D  MAN 18.284  +10:28:37

 

Paříž - Peking 1992: ještě jedna reminiscence na Hedvábnou stezku

Silk Way Rally je téměř za námi, ale stojí za to, zavzpomínat na slavné
znovuobjevení Hedvábné stezky v novodobé éře dálkových motoristických maratónů.

Měla to být velká sláva. Poprvé od roku 1907, kdy se uskutečnila i na dnešní dobu monumentální automobilová jízda Peking-Paříž, mělo dojít k jejímu znovuobjevení. A se startem v Paříži. Za záměrem stál legendární trojnásobný vítěz Dakaru René Metge, jehož organizátorské choutky (naštěstí!) neopustily dodnes, ani ve vyšším věku. S organizací dálkového podniku měl své zkušenosti, když po dva roky šéfoval samotnému Dakaru. Ten po komerční i trasérské stránce začal stagnovat a jeho pořadatelé také začali hledat nové možnosti a destinace. Nicméně Metgeův sen fungoval dál. René pečlivě sestavil organizátorský tým i dostatek investorů a slavná rallye mohla začít i se zástupem favoritů.

To se psal rok 1991. Politické okolnosti tomu ovšem chtěly jinak. Měsíc před startem byl v Rusku spáchán puč proti tehdejší hlavě země Michailu Gorbačovovi. Země se ocitla v politickém a bezpečnostním chaosu a René svůj sen odvolal. Naštěstí jen dočasně. Závodníci, natěšení na transkontinentální rallye nových rozměrů, měli lespoň připravené své stroje na zimu a tradiční Dakar, tentokrát ovšem s cílem v Kapském Městě. Ačkoliv právě při transafrickém závodě si měli spravit chuť, opak byl pravdou, závod se nepovedl a skutečného závodění si užili jen v jeho první třetině, pak už bylo rozhodnuto a podnik ztratil svůj rytmus. . . Celý článek

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy