Citroën DS3 R3: Nový standard

Citroën | foto: Citroën Sport

Citroën Racing kromě vozů, které se účastní WRC, odkud si odvezly již pět titulů mistrů světa v kategorii konstruktérů, vždy nabízel výrobky určené i pro zákazníky. V souladu s touto tradicí vznikl model Citroën DS3 R3, který se na trati rally objeví na konci roku 2010. Cílem tohoto univerzálního, výkonného a přitom dostupného vozu je stát se ve své kategorii novým standardem.

Model DS3 R3, který se opírá o nové předpisy Mezinárodní automobilové federace pro skupinu R3T, přebírá strukturu a vzhled sériového modelu. Původní ocelovou karoserii zesiluje vícebodový svařovaný rám zajišťující tuhost podvozku a bezpečnost posádky.

Pod kapotou se ukrývá čtyřválcový motor 1.6 THP (Turbo Haute Pression), za jehož základ sloužil sériový motor z produkce PSA. Díky specifickým dílům určeným pro závodní auta (vzduchový filtr, vačkové hřídele, písty, ojnice, systém výfuku a turbodmychadlo, elektronické ovládání) dokáže motor vyvinout výkon 210 koní. Kromě čistého výkonu byla věnována zvláštní pozornost točivému momentu za účelem zlepšení trakce, jež je zárukou potěšení z účinného řízení. Se  350 N.m nabízí motor vozu DS3 R3 bezkonkurenční pružnost.

Vůz DS3 R3 využívá zkušenosti, které tým Citroën Racing získal na mistrovství světa v rally. Stejně jako u vozu C4 WRC funguje i zde pilotované ovládání sekvenční šestistupňové převodovky. Tento systém umožňuje dvakrát rychlejší řazení než u mechanické převodovky a současně lepší spolehlivost hnacího ústrojí.

Odpružení, určené na všechny typy povrchů, od hrubé šotoliny po hladký asfalt, také využívá nejmodernější technologie. K dispozici je široká škála možností nastavení, takže se chování vozu DS3 R3 může přizpůsobit veškerým stylům řízení. Citroën Racing předpokládá používání pneumatik BFGoodrich.

Vůz DS3 R3, postavený na základě sériových skupin a specifických závodních komponentů, je nabízen za dostupnou cenu. Citroën Racing nabízí DS3 R3 jako kit nebo jako hotový vůz.

 
Podvozek: zkušenost týmu Citroën Racing s bezpečností

DS3 R3 využívá veškerého know-how týmu Citroën Racing, pokud jde o pasivní bezpečnost a tuhost podvozku. Sériová skořepinová karoserie je odlehčena o nepoužité sériové díly a její svary jsou zesíleny. Nakonec je vestavěn vícebodový rám, tvořený více než 45 metry dlouhou ocelovou trubkou. Průmyslově vyrobená bezpečnostní klec byla předsmontovaná mimo automobil, aby se zajistila lepší kvalita svarů. Od příčky pro upevnění bezpečnostních pásů po zesílené příčné vzpěry dveří, celá řada detailů podvozku umožňuje optimalizovat bezpečnost posádky. Skořepinové karoserie jsou dodávány se všemi držáky a fixačními díly nutnými ke smontování vozu, což snižuje dobu a náklady na stavbu vozu.


Pro lepší rozložení hmotnosti je akumulátor a automatický hasicí přístroj umístěn za sedadly.
Těžiště snižuje i ocelový spodní kryt motoru chránící mechaniku vozu. Měkká nádrž s homologací FIA zůstává na svém původním místě.


Podvozek: nastavitelné a výkonné odpružení

Spolehlivost vozu DS3 R3 na všech typech povrchů souvisí s kvalitou náprav, při jejichž výrobě byly použity veškeré možnosti, které nabízejí předpisy skupiny R. V přední části byl upraven sériový pomocný rám tak, aby k němu mohla být namontována trubková trojúhelníková ramena. Těhlice, původem ze sériové výroby, je odlehčena a přitom zpevněna. Tlumiče, vyvinuté ve spolupráci s firmou BOS, se mohou pochlubit několika novinkami:
- hliníková pístnice je mazána v olejové lázni, což zlepšuje pevnost a životnost  odpružení;
- spodní upínací bod je posunutý dopředu, čímž se zvýšil zdvih a délka vedení tlumiče.

Aby se vůz DS3 R3 přizpůsobil všem stylům jízdy, nabízí různé možnosti nastavení: trojčinných tlumičů (nízkorychlostní a vysokorychlostní stlačování, roztahování, nastavitelný hydraulický koncový doraz), odklonu a sbíhavosti (vpředu a vzadu), rozchodu kol a závleku (vpředu).
Sériová zadní nápravnice je zesílena a upravena, aby bylo možno snadno demontovat stabilizátor. Odnímatelné náboje zadních kol umožňují nezávisle seřizovat odklon a sbíhavost.


Brzdový systém je vybavený zařízením „pedal box“ s dvojitým hlavním válcem. Na kotoučích vpředu jsou čtyřpístové a vzadu dvoupístové třmeny. Ruční brzda je hydraulická.

 


Motor: 1.6 THP s fenomenálním točivým momentem!

Citroën Racing nabízí poprvé ve své historii zákazníkům závodní vozy s přeplňovaným motorem. Při výrobě se mohl tým opřít o zkušenost, kterou značka získala během téměř 10 let ve WRC. Motor 1.6 THP (Turbo Haute Pression) je odvozen od sériového motoru, který se používá v rámci skupiny PSA. Motor, vybavený turbem s restriktorem o průměru 29 mm, odpovídajícím platným předpisům, dosahuje výkonu 210 k a vyvíjí točivý moment 350 N.m (s běžně dostupným palivem). Tento točivý moment zlepšuje trakci a velmi usnadňuje plné využití při všech otáčkách motoru.

Mnoho dílů bylo v souladu s předpisy převzato nebo odvozeno od sériové verze.
Například sací a výfukové potrubí, turbodmychadlo, vstřikovače a vstřikovací čerpadla jsou totožná s původními díly. Vzduchový filtr, vačkové hřídele, písty, ojnice a setrvačník jsou však specifické závodní díly. 
Olejová nádrž byla upravena a vybavena příčkou z kompozitního materiálu, aby nedocházelo při rychle projížděných dlouhých zatáčkách k přelévání oleje a zvětšila se světlá výška. Specifické je i výfukové potrubí a systém turbodmychadla; katalyzátor je podobný katalyzátoru používanému u vozu C4 WRC.

Řídící jednotka motoru vozu DS3 R3 používá systém získávání dat, který umožňuje kontrolu množství parametrů.

 
Převodovka: velká premiéra s pilotovaným ovládáním

Jednou z hlavních novinek je u vozu DS3 R3 jeho převodovka. Závodní vůz určený pro širokou veřejnost je poprvé vybaven pilotovaným ovládáním, které o polovinu zkracuje dobu řazení a zvyšuje spolehlivost. Elektronický systém řízení totiž povolí řazení pouze tehdy, když to režim motoru umožní. I zde bylo možné díky zkušenostem týmu Citroën Racing získaným ve WRC přizpůsobit tuto špičkovou technologii pro vůz DS3 R3.

Páčka z kompozitního materiálu umístěná v bezprostřední blízkosti volantu přebírá ergonomii vozu C4 WRC: lehkým zatažením páčky směrem k volantu řidič zařadí vyšší rychlostní stupeň a zatlačením směrem od volantu nižší rychlostní stupeň. Spojkový pedál v autě zůstává, ale používá se jen při rozjezdu. Při řazení rychlostí je spojka ovládána automaticky.

Pod kapotou se nacházejí prvky charakteristické pro toto pilotované ovládání (elektromagnetické ventily, ovládací prvky, hydraulická jednotka), které byly všechny převzaty ze sériového provedení a přizpůsobeny šestistupňové převodovce. Skříň dvoukotoučové spojky je z hliníkové slitiny, zatímco skříň ozubených soukolí je z jednoho kusu.

 
Vývoj: více než 10 000 km zkušebních jízd!

Po dvanácti měsících strávených v konstrukčních kancelářích Citroën Racing vyjel vůz DS3 R3 poprvé na silnici na konci srpna 2009. Pro kontrolu pevnosti jednotlivých součástí se první zkoušky prováděly na zkušební dráze „rozbitá šotolina“, povrchu, který je typický pro středomořské tratě rally. Vývoj pokračoval testováním na asfaltu, což je ideální povrch pro ladění výkonu, i na hladké šotolině. Vůz DS3 R3 urazil při testování dohromady více než 10.000 km,  které byly rovným dílem rozděleny mezi jednotlivé typy povrchů.

V testech se vystřídalo několik pilotů. Díky tomu, že měli různé úrovně zkušeností, různou citlivost a různý styl jízdy, mohli inženýři shromáždit data, která poslouží budoucím majitelům vozů DS3 R3. Všichni jezdci se shodli, že auto se snadno ovládá, a zdůraznili tři silné stránky: kroutící moment motoru 1.6 THP, pilotovaná převodovka a odpružení. DS3 R3 vykazuje vysokou výkonnost a podle všeho se stane novým standardem ve své kategorii v závodech rallye.


 
Složení kitu DS3 R3

Prodáváno Citroën Racing pro přestavbu DS3 THP 150

Kit Asfalt (500 dílů)
- Smontovaný závodní motor zaběhnutý na zkušební stolici, připravený k montáži
- Smontovaná převodovka zaběhnutá na zkušební lavici, připravená k montáži
- Vyztužená karoserie s rámem, s držáky pro ukotvení sedadel a příslušenství (ruční brzdy, elektronické řídicí jednotky, rezervního kola, konzoly, atd.)
- Vyztužený nosný rám motoru
- Spodní kryt motoru a výfuku
- Seřiditelné díly odpružení přední i zadní
- Vyztužené držáky nábojů kol
- Specifická seřiditelná přední trojúhelníková ramena
- Přední a zadní brzdové kotouče o maximální velikosti
- Specifické přední a zadní brzdové třmeny
- Vyztužená zadní náprava
- Sada vyrovnávacích podložek pro nastavení geometrie zadní nápravy
- Hřeben přímého řízení s posilovačem
- Specifický brzdový okruh
- Specifická pedálová skupina „pedal box“
- Kola pro asfalt 7x17’’
- Benzínový okruh s nádrží s homologací FIA
- Specifický chladicí okruh motoru a převodovky
- Výměník vzduch/vzduch se zvýšenou kapacitou a specifický okruh přeplňování
- Elektroinstalace leteckého typu s digitální přístrojovou deskou
- Systém sběru dat zabudovaný do vstřikovací jednotky Magneti-Marelli
- Přívod vzduchu se střechy
- Lišta palubní desky
- Specifické kryty podběhů
- Přední a zadní tažné popruhy
- Popruhy rezervního kola


Příplatková výbava:
- Sada pro přestavbu vozu na šotolinu zahrnující tlumiče, pružiny, torzní stabilizátor, přední brzdové kotouče, kola na šotolinu 6 x15’’, ochranné kryty karoserie
- Krátký nebo dlouhý koncový převod
- Opěrka nohou pro spolujezdce
- Zpětná zrcátka Citroën Racing
- Dveřní panely s homologací FIA  „crash panel“
- Rampa xenonových světlometů
- Upgrade zařízení pro sběr dat 64MB
- Specifické kartografie pro závodní benzín
- Sada s nářadím obsahující: nástroj na montáž náboje, nářadí na odvzdušnění brzdového okruhu, vyrovnávací podložka hřebenové tyče řízení
- Pružiny s různou tuhostí
- Torzní stabilizátory různých průměrů
- Sada nářadí pro montáž náboje
- Sada seřizovacích podložek
- Dílenský stojan motoru
- Sada sériových karosářských dílů
- Sada s díly sériového motoru


Prvky výbavy, které nejsou součástí soupravy:
- Sedadla
- Bezpečnostní pásy
- Hasicí přístroje
- Akumulátor
- Rezervní kolo
- Zvedák a materiál pro výměnu kola
- Rádio a palubní počítač
- Zadní tažný popruh
- Popruh rezervního kola
- Opěrka nohou spolujezdce
- Ochranná fólie na okna odolávající vzplanutí FIA
- Pneumatiky

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy