„Klasické úseky ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století jako jsou Maják nebo Pržno jsme si přáli oprášit už pro loňský jubilejní čtyřicátý ročník. Všechno ale chce svůj čas. Povolení zařadit rychlostní zkoušku Maják do programu zlínské rally jsme tedy od příslušných úřadů, institucí, majitelů pozemků a dalších získali až o rok později, i přesto jsme za to všem dotčeným stranám vděční,“ řekl Ing. Jan Regner, zástupce ředitele Barum Czech Rally Zlín.
Poprvé se jel tento legendární úsek jako rychlostní zkouška v roce 1977, rok předtím pouze jako přejezdová trasa. Na konci sedmdesátých let a během osmdesátých let se Maják stal základním pilířem při stavbě samotné tratě. V srdci automobilových fandů zůstaly nezapomenutelné zážitky z průjezdů soutěžních automobilů hned po startu, v náročné levé zatáčce u Majáku nebo v divácky velmi oblíbené pasáži u malenovického hradu s pověstným vracákem. Příznivci si vzpomínají i na náročné odbočení po rychlém příjezdu v části zvané Prohled. Naposledy se klasický úsek ze Zlína do Oldřichovic jel v roce 1991, kdy se startovalo v blízkosti zimního stadionu u zlínské Koliby U černého medvěda. Ještě v následujících dvou letech zlínští pořadatelé zařadili alespoň zkrácený úsek Prohled se startem v Malenovicích, nicméně legenda s názvem Maják se ve své klasické podobě na dlouhá léta odmlčela. „Obnovit tradici Majáku se podařilo i velkou zásluhou Magistrátu města Zlína. Jsme rádi, že především mladší generaci motoristické veřejnosti můžeme představit tento pověstný úsek. Věříme, že Maják pojedeme i v dalších letech,“ pověděl Jan Regner.
Zlínští pořadatelé nakonec připravili náročnou rychlostní zkoušku v délce téměř třiadvaceti kilometrů, jejíž druhá polovina je z minulých ročníků známa pod názvem Komárov. „Prakticky jsme spojili tyto dva klasické úseky do jednoho. Diváci se mohou těšit na technické a náročné průjezdy obcemi Oldřichovice a Pohořelice s řadou diváckých míst. První část rychlostní zkoušky v lesním úseku nad Zlínem je snadno dostupná městskou dopravou od místa startu v části zvané U Majáku nebo z městské části Malenovice,“ vysvětlil Jan Regner.
Až na ojedinělé výjimky téměř nikdo ze současné generace soutěžních jezdců jako jsou Jan Kopecký, Roman Kresta, Pavel Valoušek jr. nebo Václav Pech jr. tento legendární úsek nezná. Tátové posledních dvou jmenovaných však sváděli na Majáku dramatické souboje o drahocenné vteřiny. „Maják byla vždy náročná rychlostní zkouška. Měla neopakovatelné kouzlo a především ji každoročně lemovalo obrovské množství fandů na diváckých místech u hradu v Malenovicích nebo na Prohledě,“ vzpomněl Pavel Valoušek sen., otec úřadujícího českého šampiona.
Maják bude mít obnovenou premiéru v rámci druhého dne letošní barumky. V neděli 28. srpna 2011 se pojede jako rychlostní zkouška číslo 10 se startem v 8:33 hodin, druhý průjezd se uskuteční v rámci rychlostní zkoušky s číslem 13, která odstartuje ve 12:12 hodin. Návrat po předlouhých dvaceti letech se stává skutečností.