Je pár dnů po vánocích. Jaké byly u Ondry Bisahy a co pěkného jsi dostal pod stromeček?
„Ona se nedá vypíchnout jediná pěkná věc, kterou jsem dostal pod stromeček. My doma dodržujeme jednu velkou tradici, a to, že se všichni sejdeme u štědrovečerního stolu. K večeři si dáme obrovského kapra, někdy i dva a trávíme pohodové svátky. U stolu se nás vždy sejde strašně moc a na tyto chvíle se hrozně moc těším. Nyní mne trošku mrzí, že tuto idylu opustím, neboť dnes odlétám do Dubaje, do tepla nahánět kondičku. Největší dárek je, když se ve zdraví všichni sejdeme u stromečku a máme na sebe čas“.
Na sklonku loňského roku jsi avizoval, že do Citroënu DS3 R3T Max již neusedneš, což jsi splnil. Ale upřímně, není ti smutno za vozem, který tě dovezl k největšímu výsledku?
„Sezona 2015 byla pro mne a Petra Pížu v rallysprintech mistrovská a s takovým výsledkem musí být každý jezdec nadmíru spokojený. Následovalo rozhodnutí v týmu a loučení s vítězným vozem, které mne samozřejmě mrzelo, ale pokud je možnost posunout se dál, pak je potřeba tuto šanci využít. Mým snem bylo svézt se jednou ve čtyřkolce, a když jsem se v ní svezl, už se mi moc nechtělo jít zpět do dvoukolky. Naši vítěznou „DéeS trojku“ stále v týmu máme a pronajímáme ji. Nedávno jsem se s ní svezl mimo závod při gépédéčku a i přes sezonu strávenou ve čtyřkolkách jsem zjistil, že je citroën pořád velmi silná zbraň“.
V sezoně jsi měl šestnáct startů a k tomu i několik testování. To je poměrně velká porce kilometrů v závodních vozech…
„Co se týká předzávodního testování, tak to jsme měli v porovnání s loňskou sezonou poměrně slabší. S citroënem jsme toho natestovali opravdu hodně, ale letos jsme měli jeden kratičký test před sezonou a pak bylo něco málo před Hustopečemi. Jinak jsme prakticky nezkoušeli před závody skoro nic. Důvod je prostý, naše druhé auto bylo v průběhu roku pořád někde venku. Pronajímalo se, jezdilo v Evropě i na závodech mistrovství světa. Ve chvíli, kdy se ale koupila druhá fiesta, tak už byla možnost zkoušení a vychytávání různých věcí. Byť jsme měli veškeré nastavení po H-Racing týmu, kde mimo jiné jezdí i Alexey Lukyanuk a toto nastavení funguje a je perfektní, tak já jsem chtěl auto sám osobně co nejlépe poznat. Proto jsem začal úplně od začátku s nastavením podvozku, diferenciálu a dalších důležitých komponentů na autě. Díky tomu vím, jak se chovají lamely v diferenciálech, co dělá počet lamel, jak přesně fungují uvnitř tlumiče a mnoho dalších věcí. Toto vše mělo jediný cíl, a to, abychom byli perfektně připraveni na nadcházející sezonu. Na konci roku proběhlo velké testování a další testy nás ještě čekají. Snažím se co čtrnáct dní sedět v závodním autě, a vždy se o kousek dál posunout v poznávání.
Do celkového počtu soutěží jsou zařazené i malé závody, kde se počet ostrých kilometrů pohyboval okolo třiceti. Tyto starty považuji spíše za testy. Přesto i tyto malé závody nám mnohé daly. Rádi bychom udrželi počet startů i v sezoně 2017 na podobném čísle“.
Když se podívám na tvé výsledky, přijde mi to, jako by ses hledal. Škoda Fabia S2000 a dva vozy kategorie R5, škoda a ford. Bylo to o hledání správného vozu?
„Od prvopočátku jsme chtěli jet s Fordem Fiesta R5 u konkurenčního, ale spřáteleného týmu. Asi nebude tajemstvím, že tím týmem bylo myšleno modrobílé seskupení okolo Romana Odložilíka. Už bylo vše na spadnutí, ale Roman se rozhodl, že ještě nepůjde do závodního důchodu, o kterém už roky mluví. Já doufám, že tento odchod bude ještě dlouho odkládat, protože jak je vidět, stále zajíždí dobré výsledky. Roman je člověk, ke kterému mám velkou sportovní i lidskou úctu, ale jeho rozhodnutí nás přinutilo poohlédnout se po jiném autě. Dostali jsme nabídku od K.I.T. Racingu jezdit jejich S2000. S tímto autem jsme něco zažili a právě tady bych asi nejvíc použil to slovo hledání. Škoda Fabia byla nová a ne ještě zcela optimálně nastavena dle mých představ, a když už začala S2000 fungovat, tak jsem ji poměrně dost rozbil na Egeru. Posléze jsme toto auto odkoupili, následně prodali a hned zase začali řešit fiestu. Auta současné nejvyšší specifikace jezdící u nás nejsou zrovna nejlevnější a každá havárie jezdce znatelně přibrzdí. Proto i já jsem po maďarské havárii jezdil opatrně a postupně přidával. Ve chvíli, kdy už jsem chytal jistotu a těšil se, přišla havárie na Bohemce. Pro mne to byla smůla, neboť tato havárie nebyla z důvodu jezdecké chyby, ale po technickém problému. Další starty se nesly v růstu a v upevnění pozice vůči autu. Jeden start jsem měl v letošní sezoně i s vozem Škoda Fabia R5 a zde mohu říct, že tento vůz je zcela srovnatelný s Fiestou R5. Důvod, proč jsem usedl do škodovky, byl jednoduchý. Před závodem ve Vsetíně jsem měl krátce před podpisem smlouvy na Forda. Já si chtěl ale ještě vyzkoušet, jak funguje Fabia a proto jsem využil start na Valašsku a dohodl se s týmem MM Slovakia Martina Markoviče. Musím přiznat, že auto servisované tímto týmem je perfektně připravené. Nicméně po závodě jsem usoudil, že mezi škodovkou a Fordem není takřka žádný rozdíl. A jelikož máme na dílně spoustu náhradních dílů k prvnímu fordu, naše rozhodování bylo logické“.
Ke konci sezony jsi avizoval i možnost testů s vozem Hyundai R5. Z toho sešlo?
„Tady jsem skutečně měl zájem o test vozu, ale zde nastal jiný problém, který bohužel přetrvával delší dobu. V době, kdy jsem si chtěl i20 R5 pronajmout, začal Hyundai svolávat všechny závodní vozy. Odhalili soubor technických problémů a nejbližší možnost pronájmu vozu byla až ke konci roku. My jsme nechtěli čekat tak dlouho, a proto jsme od tohoto testu upustili“.
Tím, že sis dovezl z Anglie druhou Fiestu R5, jsi zřejmě rozlouskl hádanku, s čím do dalších sezon. Co rozhodlo právě pro vůz Ford?
„Jak už jsem avizoval v předchozí odpovědi. Na dílně máme spoustu náhradních dílů a s Fiestou už máme i jisté zkušenosti. Pomyslnou misku na vahách zlomil i fakt, že podle mne Fabia z továrny je o chloupek slabší, než Ford. Pokud si jezdec vezme auto z Mladé Boleslavi, tak si je musí donastavit, kdežto u Fordu je varianta, že si závodní vůz vezmete přímo z uzavřeného parkoviště po skončení soutěže MS. My jsme brali klientskou verzi zcela novou“.
Šestnáct závodů, tři vozy… jaká tedy byla tvá loňská sezona?
„Kdyby pro nás dobře dopadla Bohemia rally, tak bych hodnotil sezonu spokojeně. Havárie, kterou jsem mohl jen těžko ovlivnit, mne dost srazila. Podle mne to byl jinak rok, který se u mne dost vyčistil – našel jsem perfektního spolujezdce, správné auto a dotvořil se náš tým tak, jak bych si jej představoval. To vše mělo za následek, že mne práce okolo závodních aut opět začala velice bavit a už nyní se těším na sezonu 2017. Chytlo to i kluky z týmu, kteří mi volají skoro každý den a chtějí konzultovat různé zlepšení na autě. Celý tým tím prostě žije, má obrovský náboj a to je skvělé“.
S čím jsi byl a nebyl spokojený?
„Spokojenost byla s progresem v průběhu sezony. Nespokojenost se vztahuje k havárii na Bohemce. Pokud havaruješ vlivem techniky, tak se ptáš proč. Ze všeho si vždy odnášíš poznatky a zkušenosti – tady jsem probrzdil, tady pozdě zatočil nebo jiný drobný moment v řízení vozu. Když tě ale zradí technika, tak žádný poznatek do budoucna si neodnášíš. Jediné, co bys mohl udělat je, že začneš brzdit o pět metrů dřív a tak předejít selhání techniky, kterou nahradíš rychlým řešením, ale toto tě brzdí a logicky to nechceš. Havárie byla hodně drahá a navíc bez užitku“.
Čtyři spolujezdci, to je pro závodění na vrcholné úrovni poměrně vysoké číslo. Proč?
„Je to tak. Je hodně těžké přejít z předokolky na čtyřkolku a o to víc je tento přechod těžší, když máš v tu chvíli víc neznámých okolností. Petr Píža, se kterým jsem jezdil, se rozhodl pro ukončení, nebo alespoň pro přerušení mitfárovské kariéry. Rallysport ho zřejmě v tu dobu hodně vyčerpal a navíc se chtěl věnovat sobě, přítelkyni a práci. Říkal, že si na čas dá odfuk a jelikož je opravdu talentovaný, byla by škoda, kdyby se nevrátil. Tudíž jsem se musel poohlédnout po někom dalším. Toto rozhodnutí není jednoduché. Musíš si vzít k sobě člověka, se kterým si rozumíš jak v autě, tak i mimo něj, musíš mít v něm důvěru, k tomu všemu usedáte do opravdu rychlého auta. Navíc to vše musí fungovat i zpětně, to znamená, že i já musím vyhovovat spolujezdci. Zde mohu říct, že se mi podařilo najít správného člověka až v druhé polovině sezony, kdy začala spolupráce s Jirkou Hovorkou, který je neuvěřitelně zodpovědný. Důvodem je mimo jiné i věk a i to, že nemá rodinu a plně spolupracuje na vývoji i testech. Tím ale nechci nijak shazovat ostatní spolujezdce, se kterými jsem letos závodil. Výborná spolupráce byla s Richardem Lasevičem, který naskočil na Rally Pačejov, byť tento start nedopadl výsledkově podle představ. Závod jsem si s Ríšou perfektně užil a mohu říct, že to byl právě Lasevič, kdo mne nakopl, neboť jsem uvažoval o konci kariéry. Pohoda byla i při startu s Petrem Těšínským, ale tady jsem narazil na jeho vytížení vůči dalším jezdcům. Čtvrtý do party spolujezdců z letošní sezony byl Lukáš Šintal. Bohužel tady musím konstatovat, že nám spolupráce moc neklapala“.
Co plánuješ do sezony 2017?
„Za pár hodin odlétám na deset dní do Dubaje. Zde bych chtěl nahánět kondičku a pobyt lehce spojím s dovolenou. Ne, že by toto doma nešlo, ale každou chvíli mi zvoní telefon a já musím řešit pracovní i mimopracovní shon. Za mořem budu mít na chvíli klid jen pro sebe. Po návratu z tepla proběhne test a sezonu bychom rádi odstartovali na Rally Monte Carlo. V sezoně 2017 bychom měli díky Icari Racing, panu Mutňanskému a mistru Krupicovi absolvovat kompletní seriál závodů na Slovensku. K tomu plánujeme i starty v Evropě. V Česku se objevíme na sprintech a to díky pronájmu vozu, kdy do Fiesty usedne posádka velkých jmen. Já se pravděpodobně objevím na některých závodech z velkého mistráku, ale přesný program závodů doma zatím nemáme upřesněný. Sezonu 2017 budu absolvovat s Jirkou Hovorkou a již nyní se těším na vzájemnou spolupráci.
CERS Faster Rally team bude i v sezoně 2017 pronajímat své vozy, s Citroënem DS3 R3T Max pojede opět Jakub Rejlek, který se bude na tomto voze střídat s Tomášem Guryčou. V týmu je dále Citroën C2 R2 Max, se kterým pojede Zbyněk Baller a Marcel Svačina usedne do své nové 208 R2. Honda Civic VTi bude snad také dále úspěšně brázdit české mistrovství. Civic Type R je již nachystaný k prodeji“.
Co bys popřál čtenářům do nového roku?
„Popřál bych jim spoustu šťastných kilometrů, ať už v závodním nebo civilním autě. Hodně zdraví, osobní a pracovní pohody a mnoho krásných zážitků z rally. A také bych jim popřál, ať nám drží nadále palce :-D“.