Pohodová sezóna K.I.T. racingu

Star Rally (CZE) | foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz

Vlastimil Neumann, to není pouze bývalý soutěžní jezdec a spolumajitel týmu, jenž připravuje soutěžní a sportovní vozy. Pro nadcházející sezónu chystá Vlastimil Neumann návrat na závodní tratě. Nejenom o týmu K.I.T. racing jeho začátcích a vývoji, ale také o letošní sezóně je následující rozhovor.

Zkus nám na úvod povídání představit svůj tým. Kdy a za jakých okolností vznikl?

„Mé jezdecké začátky byly spojené s vozy značky Lancia a týmem Kanonika Zlín, který jsem vedl v Březnici. Později jsem startoval i za V.I.P. Motorsport. Právě tady vznikla myšlenka a společně s Danielem Šelešovským jsme založili K.I.T. racing. To se psal rok 1996. Díky mým předchozím startům jsem získal jednak kontakty, ale i představu, jak by takový tým měl správně fungovat. A to nejenom z pohledu sportu, ale také byznysu a spolupráce s klienty. Sdružujeme lidi, kteří mají rádi sportovní vozy. Proto pro ně připravujeme a servisujeme závodní vozy, ale také automobily, které mohou běžně používat v silničním provozu.“

Co vlastně znamená zkratka K.I.T.?

„Samotný název vyplývá z toho, jak jsme se chtěli postavit vůči potenciálním zákazníkům. Jsou to první písmena slov Komunikace I Technologie. Naším cílem tedy je komunikovat s klienty a následně jim dodávat technologii.“

Tým se specializoval na značku Mitsubishi, proč právě na tři diamanty ve znaku?

„Toto vzešlo z postupných kroků. Jak jsem již zmiňoval, startoval jsem za V.I.P. Motorsport s vozy Lancia, které připravoval Mauro Nocentini v Itálii. Jím připravované soutěžní automobily startovaly nejenom v italském mistrovství, ale úspěšně se prezentovaly po celé Evropě. Přišla ovšem doba, kdy Lanciím končila homologace, a Mauro se musel rozhodnout, s jakými vozy bude dále pokračovat. Jeho služeb využívali světoví jezdci, kteří pravidelně startovali na závodech mistrovství světa, proto byla volba správného vozu velmi důležitá. Byla vybrána japonská značka Mitsubishi a Nocentini nám pochopitelně nabídl i tuto novou spolupráci. V roce 2000 jsme od něj získali dva vozy EVO VI, se kterými jsme dlouho startovali v Česku. Byla to auta, která měla zvučnou historii a v Mistrovství světa vyhrávala skupinu N. Když jsme viděli, že Mauro jde správným směrem, rozhodli jsme se na jeho práci navázat v tuzemsku. Rozhodně nemělo smysl hledat jinou značku, neboť důležité informace byly hodně vzdálené a navíc by chyběla podpora. A tím, že se Mitsubishi osvědčilo, přišlo zakoupení dalšího vozu z dílen Top Run, což je další italský tým, který se úspěšně zúčastňoval startů ve světě. Odsud jsme jako první dovezli do Česka sedmičkovou evoluci japonského vozu. Dále následovaly evoluce osm a devět, ale tyto vozy jsme již stavěli v našich dílnách a ryze pod značkou K.I.T. racing.“

Rally Vyškov (CZE) | foto: Jan Dušek, RallyZone.cz

Jaká nejznámější jména s týmem spolupracovala?

„Naše vozy si našly klientelu prakticky po celé Evropě, ale dostaly se i za velkou louži. Za mnohé mohu zmínit například Ramóna Ferreyrose z Jižní Ameriky, nebo Yazeed Al-Rahjiho, který s naším Mitsubishi startoval v Jordánsku. Pokud bych měl jmenovat jezdce z Evropy, tak by výčet byl hodně dlouhý. Za mnohé vzpomenu dlouholetou spolupráci s rakouským jezdcem Martinem Fischerlehnerem. V týmu jsme měli například i Václava Pecha a mnoho dalších českých i evropských jezdců.“

Na jaké osobnosti, kterým jsi zapůjčil svou techniku, jsi nejvíce hrdý?

„Hrdý jsem na každého jezdce, který naši spolupráci dovedl do konce a pokud to byla vítězná cesta, o to víc jsem měl ze spolupráce radost. Každý tým rád vidí své vozy na stupních vítězů a já rozhodně nejsem výjimka. Ale tuto otázku bych raději rozdělil na několik částí. Z úspěšných startů následně vyplývají i osobní vazby na jezdce. Pokud někomu pronajmete vůz na dva závody, tak se stanete přáteli, ale pokud jede jezdec celou sezónu, pak jsou vazby hlubší. Do těch hlubokých osobních vazeb jistě patří například Tibor Cserhalmi. „Tibi“ ukončil etapu, kdy pronajímal vozy WRC a hledal další cestu v rally. Došlo k naší dohodě a nyní má na svém kontě několik mistrovských titulů a řadu špičkových výsledků. Dobrou spolupráci jsme měli i s Peterem Gavlákem, což je období pěti let. Pokud posuzuji dlouhodobé spolupráce, tak sem patří i již zmiňovaný Rakušan Martin Fischerlehner. To je, co se týká délky spolupráce. S našimi vozy v minulosti startoval například i Vojta Štajf. Naše přátelství došlo až tak daleko, že spolu pravidelně jezdíme na hory. Velká a dobrá spolupráce byla i s Karlem Jirátkem, jenž se v týmu otočil s několika jezdci. Karel má za léta působení v rally spoustu zkušeností a dokáže poradit a navíc je velmi uznávaný. Dále bych mohl jmenovat například Pavla Valouška juniora, který si s naším vozem vyjel svůj první mistrovský titul, a tím jsme mu pomohli nastartovat jeho hvězdnou kariéru. Dobrá spolupráce byla třeba i s Jarkem Orsákem. „Jarin“ využil naší nabídky a my se tři roky starali o jeho techniku. Rovněž Orsákovi jsme dopomohli k titulu. V tomto období s našimi vozy startoval i Martin Bujáček. Takto bych mohl jmenovat hodně dlouho. Za jedenadvacet let působení týmu se v něm prostřídala spousta jezdců. Na všechny vzpomínám rád a rád se s nimi setkávám, i když se najde i takový, který jaksi zapomněl uzavřít účet.“

Nakousl jsi výsledky. Který patří do těch TOP?

„V tomto asi zůstanu doma a cením si všech titulů, kterých jezdci dosáhli s našimi vozy. Je přirozené, aby patřil tým doma k těm nejlepším. Znovu se tady budu opakovat a vzpomínat na juniorský mistrovský titul Martina Bujáčka, nebo tituly Jarka Orsáka či „Valdy“. S Tiborem Cserhalmim jsme se vedle titulů dostali i na starty světových soutěží. Zde bych vyzdvihl 3. místo ve skupině N na Monte Carlu 2006. Další start ve stejném roce zaznamenal „Tibi“ ve Španělsku, kde dokonce vedl a jen díky několika drobným chybám skončil na stříbrném stupínku. Třetí start Cserhalmi zaznamenal na Korsice, kde do odstoupení pro poruchu zadní nápravy skupinu vedl. V tomto období jsme šli do příprav vozů opravdu hodně naplno a jedním z poradců byl i Roman Kresta. Byla to opravdu velmi krásná doba, kdy jsme se vedle domácích a evropských soutěží dostali i na mistrovství světa a po boku nám stál uznávaný Roman Kresta.“

Kolik vozů za dobu působnosti týmu prošlo rukama mechaniků?

„Nedávno jsme počítali a došli k číslu 147. Do tohoto počtu patří jak vozy ryze soutěžní, tak i vozy klientské. Klientské vozy jsou takové, kdy přijde klient a vyspecifikuje své požadavky. Na některých věcech se shodneme a jindy se mu snažíme poradit, co je v danou chvíli pro něj to nejlepší. Pro nás je na stejné rovině například zubní laborant, který je nadšenec a nechá si postavit sportovní auto, stejně jako tovární nebo polotvární jezdec, který si objedná pro svůj tým tři závodní auta. Navíc všem poskytujeme servis a zázemí. Ryze soutěžních aut prošlo našimi dílnami 90. Nyní kluci na dílně dodělávají 58. klientské sportovní auto. Do konce roku jsme si dávali malý cíl dostat se na metu 150 vozů, ale to nelze stihnout. Do celkového počtu nejsou započítané havarované vozy a jejich následné přestavby a chybí zde i stavby kamionů.“

V minulosti startovaly tvé vozy i v zahraničí, letos „pouze“ v Česku a na Slovensku. Znamená to, že se zaměřuješ na domácí jezdce?

„Za dobu působení týmu jsme se dostali snad do všech států Evropy. Nyní se ale náš program začíná ubírat jiným směrem a my tomu musíme pochopitelně podřídit i náš plán pronájmů. Na dílně se začínáme zaměřovat na auta spadající do kategorie historik, tudíž nejde dělat tři věci najednou. Pronájem vozů po Evropě by zabral spoustu času a my jej proto omezili. Zaměřili jsme se na české soutěže a české jezdce tak, abychom mohli společně s těmito jezdci startovat i my s historiky.“

Jaká byla sezóna 2017 z tvého pohledu?

„Letošní sezóna byla z pohledu týmu pohodová. Měli jsme v průběhu roku několik startů s našimi stálými klienty, jako jsou například Lumír Firla, Lukáš Matěna, Radim Vavřík, Petr Semerád nebo bratři Ševčíkové. Do toho jsme zaznamenali i pár startů s Fordem RS Cosworth a vychytávali záludnosti, aby tento skvost zdárně fungoval. Díky tomuto volnějšímu programu jsme mohli zakoupit vozy Mitsubishi Lancer EVO III, se kterými bychom chtěli startovat v příštím roce v kategorii historických vozů. V tomto duchu se pravděpodobně ponese i sezóna nadcházející.“

Barum Czech Rally Zlín (CZE) | foto: Jan Dušek, RallyZone.cz

Už máš nějak poskládané pronájmy vozů na rok 2018?

„V tuto chvíli máme na dílně dva vozy Peugeot 208 R2. S jedním z nich si vyzkoušel jízdu i Lumír Firla při Barum Czech Rally Zlín. S přípravou i samotným svezením byl Lumír velice spokojený a my jsme na počátku dohody, že by s tímto vozem Lumír pravidelně startoval v českém mistrovství. Dále bychom měli pokračovat v programu s Petrem Semerádem. Pokud byly starty tohoto mladého jezdce v sezóně 2017 jen sporadické, tak v roce 2018 by se měl v závodním autě objevovat častěji. Při Mikuláš rally 2017 se za volantem Peugeotu objevili bratři Ševčíkové. S nimi máme předběžnou dohodu, že by mohli s naším vozem startovat. Co se týká velkých aut, tak s Mitsubishi Lancer EVO IX pojede Lukáš Matěna velké mistrovství a s dalším vozem byl měl startovat i Radim Vavřík. Do celého výčtu již zbývám jenom já. Mě můžou diváci potkávat na tratích s EVO III.“  

V útrobách dílen stojí i historické technické skvosty a přibudou další, představ nám je…

„Podařilo se nám zakoupit dva vozy Mitsubishi Lancer EVO III, které byly v dobrém stavu. Naší snahou je udělat z nich špičkové závodní nářadí, které bude skvěle fungovat. Na tyto vozy bychom pak rádi navázali stavbami dalších evo trojek, pokud by o ně byl zájem. První vůz už ale zkrášluje muzeum soutěžních vozů, které vlastní pan Jiří Jírovec. Naše EVO se mu zalíbilo natolik, že neváhal a koupil ho od nás. Původně jsme si pohrávali s myšlenkou, že bychom vyrazili do závodů s Fordem. Za tímto účelem jsme si pořídili i jeden z mála dochovaných exemplářů přímo s tovární minulostí. Toto auto má hodně vysokou hodnotu. Ale s ohledem na to, že k tomuto typu nemáme dostatečné množství náhradních dílů, které je potřeba při závodech mít, tak jsme se rozhodli vrátit se k Mitsubishi. K Lanceru máme spoustu dílů a navíc pokračujeme v započaté práci, což nám velmi vyhovuje. Obě Mitsubishi jsou originál závodní auta, ale jedná se pouze o klientské verze. Nejezdili s nimi žádní tovární jezdci. Auta startovala na evropských soutěžích, ale úplně přesnou historii vozů neznám.“

S jedním z historiků plánuješ i příští sezónu…

„S Ottou Slezákem jsme se domluvili na spolupráci. Za ty roky, co se známe, máme spoustu zážitků a užili jsme si hodně legrace. Tato spolupráce nám vyhovuje. Navíc bychom rádi společně prezentovali jak práci posádky, tak i celého našeho týmu.“

Zkusme se přenést na konec roku 2018, kdy by měla končit homologace EVO IX. Co plánuješ dál? Nastane přezbrojování, a kterým směrem se vydáš?

„V rallysportu není konec nikdy. Na jedné straně přichází něčeho konec, ale zároveň se začíná nová etapa něčeho nového. Ano, EVO devítkám končí homologační platnost, přesto se domnívám, že v České republice bude snahou opět tuto homologaci prodloužit. Pokud by tomu tak nebylo, tato třída by patrně zanikla, neboť by nebylo s čím závodit. Žádné další vozy, které by měly nahradit Mitsubishi potažmo Subaru, u nás totiž nejezdí. O vozy Mitsubishi je pořád velký zájem i z jiných zemí a do jiných kategorií, kde jsou předpisy uvolněné. Takže pokud homologace v Česku nebude prodloužena, tak si auta najdou své nové zákazníky v jiné části Evropy. A pokud se ptáš na přezbrojení, tak kam? Máme u nás plejádu Peugeotů a s ním i Peugeot cup, který jsme zažili s Jánem Kundlákem. Do tohoto cupu jsme vstoupili jako nováčci a na konci roku jsme slavili mistrovský titul. Nastala otázka co dál. Další pokračování nebylo, protože Janko nevládl finančními prostředky a nedokázal ani z části pokrýt své starty. Proto pokračování s Peugeotem na vysoké úrovni nemělo smysl. Náš tým může podpořit talentovaného jezdce a v případě Jána Kundláka to i udělal. Ale tato podpora nemůže jít pouze jedním směrem a je jen na jezdci, zda si sežene část financí pro svůj další růst. My jsme naše částečné přezbrojení dotáhli hned do vítězného konce. Zároveň tím ale bylo i ukončeno. Proto jsme od tohoto programu ustoupili a nemělo cenu v něm dál pokračovat. Já v tuto chvíli ani nevidím žádnou jinou značku, která by měla pro mne nějaký velký význam. Je velká škoda, že samotné automobilky závody podporují minimálně. Vozy Mitsubishi budou u nás jezdit do té doby, dokud to půjde a až nebude tato možnost, tak změní majitele. My se pak budeme moct o to víc věnovat historickým vozům, které jsou velice zajímavé. Pro nás pak i nadále zůstane klientela, která bude toužit po sportovních vozech do běžného provozu. Dnes máme pořadník pro tyto vozy, kde je čekací doba na tři měsíce dopředu obsazena.“

Je čas Vánoc, jak je budeš trávit?

„To je období, na které se velice těším. Jednak se sejdu s rodinou a užijeme si sváteční pohodu, ale také proto, že si konečně odpočinu. V plánu máme, že v pátek skončíme v práci, v sobotu půjdu koupit stromek, v neděli si dám kapra a v úterý budu opět v práci. Na velké pauzy u nás jednoduše není čas. Vedle prací na dílně stavíme i nové servisní prostory. Počasí stavbám vyhovuje a je tedy potřeba využít každou chvíli.“

Poděkování…

„Chtěl bych v první řadě poděkovat všem mechanikům, kteří obětují svůj čas. Ne vždy jde tento čas vyvážit odměnou. Jsou to ale kluci, kteří tuto práci dělají s chutí a nadšením. Díky patří i jejich rodinným příslušníkům, neboť často musí akceptovat, že taťka je na závodech a ne doma. Všem jezdcům a spolujezdcům patří nejen poděkování, ale i přání úspěšné sezóny 2018.“ 

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy