Poslední březnový víkend patřil úvodní soutěži z „velkého“ mistráku – Kowax Valašské rally ValMez 2018. Na start se postavilo 79 posádek z pěti zemí. Mezi nimi byly i tři dvojice využívající soutěžní vozy z dílny KIT racing. Po absolvování patnácti rychlostních zkoušek si dvě z nich dojely pro pohárové ocenění.
Královéhradecký Lukáš Matěna zůstal věrný vozu Mitsubishi Lancer EVO IX, ale na místě spolujezdce došlo oproti předchozím sezónám ke změně. Lukáš Hlaváč se pro letošní sezónu rozhodl více věnovat manželce a blížícímu se narození dítěte, a tak na jeho místo usedl Pavel Zalabák. Lukáš Matěna se s Pavlem dali do kupy pouze pro „Valašku“, závod si ovšem dokonale užívali. O dobrou náladu je nepřipravila ani drobná technická závada při druhém průjezdu erzetou na kopřivnickém polygonu. Do třídy, kde startovali Lukáš s Pavlem, se přihlásilo celkem devět posádek. V neděli se Matěna dostal na třetí místo ve třídě a toto umístění si udržel až na cílovou rampu. „Valaška byla velmi pěkná, rychlostky rychlé a zajímavé. Nakonec snad bylo na trati vytaháno i méně bláta, než jsme čekali. S novým spolujezdcem Pavlem Zalabákem jsme si perfektně sedli a v autě jsme se sehráli velmi rychle. I díky tomu jsme si celý závod velmi užívali a jízdou se bavili. Vypadá to, že z jednorázového startu nakonec bude dlouhodobá spolupráce. Stejně jak jsem si rychle zvykl po delší pauze na auto, tak rychle jsem se sžíval i s jinou značkou pneumatik. Bohužel nás začal na RZ 13 zlobit kardan a špatně jsme vyhodnotili, že by se mohlo jednat o zadní diferenciál. To samozřejmě ovlivnilo naše tempo, ale nakonec se s tím dala soutěž dokončit. Jinak jsme jeli na jistotu a absolutně bez krizí. Škoda jen velkého odpadu ve třídě. Děkujeme pořadatelům za skvělou soutěž a hlavně teamu KIT racing za skvěle odvedenou práci,“ ohlédl se za prvním letošním startem Lukáš Matěna.
Spokojenost v cíli vyzařovala i z dvojice Lumír Firla a Jakub Kotál. Jedenačtyřicetiletý jezdec z Orlové pro letošní rok přestoupil z čtyřkolky do Peugeotu 208 R2. To ovšem není jediná změna, neboť i Lumír vystřídal spolujezdce. Zdeňka Jůrku nahradil Kuba Kotál a tady můžeme prozradit, že společně bude posádka startovat po celý rok. Ve třídě 6, kam peugeot spadá, měli kluci 16 soupeřů. Premiéra vyšla Lumírovi s Kubou na výbornou. Od první rychlostní zkoušky se drželi v popředí klasifikace třídy a po 6. RZ se dostali „na bednu“. Do konce soutěže si postavení ještě vylepšili, když závod dokončili na stříbrném stupínku ve třídě i mezi dvoukolkami. „Tři dny před Valaškou jsem měl kratší test, abych si oživil soutěžácké návyky. Tento test mi hodně pomohl, neboť kromě loňské Barum rally, jsem v ostré dvoukolce neseděl. Valašská rally měla v letošním ročníku pěkné rychlostní zkoušky, které ztěžoval zimní posyp. Na rozjezd do sezóny dost těžká rally. My jsme vstupovali do závodu bez větších cílů. V naší třídě jsou mladí dravci a držet s nimi bezhlavě krok od první zkoušky by bylo šílenství. S peugeotem i s Kubou jsme se rychle sehráli a s přibývajícími kilometry to bylo poznat i na časech. Pokud bych měl vypíchnout zkoušky, které se mi moc nepovedly, tak ze soboty oba průjezdy RZ Lešná a městská zkouška, kde nám soupeři více poodskočili. Naopak, co se mi moc líbilo, byla RZ Juřinka. Na to, že jsme jeli s Kubou poprvé a já vlastně podruhé ve dvoukolce, je druhé místo v kategorii 2WD bombastický výsledek. Dopomohly nám k tomu i chyby a potíže soupeřů, ale to už je rally. Chtěl bych poděkovat celému KIT rating týmu za skvělou přípravu auta, Kubovi za perfektní diktát a všem, kteří nám drželi palce. Jelikož chceme jet kompletní velký mistrák, tak další závod bude za necelý měsíc Rally Šumava v Klatovech,“ neskrýval nadšení z výsledku Lumír Firla, kterému patří 23. příčka v absolutní klasifikaci Valašské rally.
Zklamaný odjížděl z Valašské rally Radim Vavřík. Zlínský jezdec se postavil na start závodu společně se zkušeným Jaroslavem Novákem, který zaskakoval za Tomáše Plachého, jenž měl povinnosti v organizačním týmu soutěže. Posádka na Mitsubishi Lancer EVO IX vstoupila do rally šestým místem ve třídě. Velkou spokojenost přinesla Radimovi s Jardou třetí zkouška, RZ Lešná, kterou posádka zajela ve třetím nejrychlejším čase mezi pévéčky. Tento čas posunul kluky na páté místo, ale další posun ve výsledcích se nekonal, neboť na RZ 5 došlo k odstoupení ze závodu. „Valaška byla nádherná a bylo vidět, že ji dělali profíci a závodníci. Co se týče mě, tak to žádná sláva nebyla. Zase bylo vidět, že ti nejrychlejší enkaři jsou úplně někde jinde a že se to opravdu bez odjetých závodů nijak nezmění. Navíc v páté erzetě jsme odstoupili, neboť při katování zatáčky jsem něco trefil a z obavy, abych více autu neublížil, jsem raději zastavil. Do té doby jelo auto fantasticky, za což patří velké díky týmu a mechanikům. Mé díky míří i k pořadatelům za pěkně uspořádanou soutěž a Jardovi Novákovi za skvělý diktát,“ uvedl krátce po odstoupení Radim Vavřík. Ten se znovu objeví na tratích rychlostních zkoušek již zanedlouho, neboť má v plánu Rallysprint Kopná. Zde bude již „se svým“ spolujezdcem Tomášem Plachým.