Sluneční paprsky přivítaly v kategorii historik sedm jezdců. Vladimír Skřička se letos cupu zúčastnil v únoru, když na polygon přivezl Peugeot 306. Tentokráte sáhl ve svém vozovém parku po krasavci s názvem Rover SD1 Vitesse. Silný anglický vůz byl jistě ve startovním poli velkým zpestřením a Vladimír s ním obsadil sedmou příčku. Čtyři body do průběžné tabulky si vyjel Jan Mikulík startující na Renaultu 5 Alpine. Čtyřiatřicetiletý Mikulík je znám z rallyového prostředí spíše ze strany spolujezdce, ale občas si vyzkouší i post za volantem. Při březnovém startu v Kopřivnici z toho bylo šesté místo. Pětici nejrychlejších v kategorii historik otevírá Filip Randýsek, který se na Renaultu 5 Alpine střídal s Mikulíkem. Interní souboj týmových jezdců ovládl Filip, když Honzu porazil po šesti odjetých zkouškách o 10,8 vteřiny. Radovan Hlavička na Peugeotu 205 GTi startoval ve všech letos odjetých soutěžích Traiva rally cupu a vždy si domů odvážel pohár. V pátečním závodě vyšel poprvé na prázdno, když obsadil nepopulární „bramborovou“ příčku. Příděl bodů ovšem jezdci ze Slatinic zajistil průběžné druhé místo mezi historiky. To naopak loňský celkový vítěz v této kategorii Josef Peřina sbírá letos jeden pohár za druhým. Jeho bílé BMW E30 opět fungovalo bez problémů a jezdci z Přerova tak zkompletovalo pohárové umístění. Při prvním závodě to bylo místo druhé, v únoru Pepa zvítězil a nyní obsadil třetí místo. Pravidelný sběr bodů určuje Peřinu jako průběžného lídra mezi historiky. Po zimní přestávce znovu zavítal na cupové závody i Jakub Mateiciuc. Kuba zůstal věrný svému BMW E30 M3 a rovněž neupustil ani od dravé jízdy plné kontrolovaných smyků. První letošní start mu vynesl pohár za druhé místo. V kategorii historik došlo ke kuriózní situaci, kdy po šesti odjetých rychlostních zkouškách měli dva jezdci na desetinu vteřiny shodný čas. V tomto případě rozhoduje první erzeta a v ní Martin Černý porazil Meteiciuca o 5,5 vteřiny. Martin Černý využil start v Kopřivnici jako přípravu na blížící se první sprint sezóny ve Slušovicích. Lada VFTS fungovala skvěle a vedle úspěšného testu si jezdec odvezl i pohár za vítězství mezi historiky.
Do kategorie dvoukolek se přihlásilo čtrnáct jezdců. Velké zklamání zažil Stanislav Blažek, který chtěl otestovat funkčnost svého Opelu Astra, ale když si technika postaví hlavu, jezdec neujede ani metr zkoušky. Úspěšnější byl Tomáš Janíček, který přivezl BMW E36. Slovo úspěšnější by platilo více, kdyby vůz fungoval na 100 %. K radosti jezdce nepomohla ani kapota, která se na jedné zkoušce uvolnila a rozbila čelní sklo. V cíli obsadil Janíček 13. místo. Dvanáctý skončil jeden z favoritů kategorie Polák Rafal Pochlopien na Opelu Astra. Rafal byl nejrychlejší na prvních dvou měřených testech, ale na RZ 3 přišly problémy s převodovkou, a tím propad mimo bodované příčky. I když byl v dalším průběhu Polák ještě dvakrát nejrychlejší, na posun ve výsledcích to nestačilo. Mimo body skončil i Petr Kopsa startující s dieselovým Fiatem Punto. Na Petrovu adresu je ale nutno říct, že u něj tepe to nejsprávnější srdíčko, protože vstávat ve dvě hodiny ráno v Plzni a vyrazit do Kopřivnice, zde odjet šest zkoušek a znovu se vydat domů přes celou republiku, to je opravdu to největší zapálení pro sport. Za tento počin poděkoval Silvestr Mikuláštík Petrovi symbolicky – velikonočním mazancem. Desátou příčku obsadil Krzysiek Grzywacz z Polska. Krzysiek není v cupu nováčkem, na svém kontě má mimo jiné i vítězství v loňském lednovém závodě mezi dvoukolkami. To ovšem bylo s Fiatem Cinquecento. Letos přestoupil Grzywacz do Citroënu Saxo a závody v Kopřivnici si užíval. Ke stálicím cupu začíná patřit i další polský jezdec Szymon Romaniuk s Peugeotem 206. Pětatřicetiletý Polák v únoru vybojoval první body mezi dvoukolkami a úspěšný byl i v zatím posledním závodě. Jeho bodové konto se rozrostlo o jeden bod za devátou příčku. I další příčka v klasifikaci dvoukolek patří polskému jezdci. Mateusz Feruga i jeho modrý Seat Ibiza znají kopřivnický polygon skoro jako své boty. Feruga se jízdami baví a výsledek pro něj není to nejdůležitější. Březnový závod mu za dosažené časy přisoudil osmé místo. Sedmý dokončil závod Ramon Martišek na BMW E36. Vsetínský jezdec rád využívá různé volné podniky, aby provětral výkon motoru svého BMW. Nyní si krom dobrých dojmů odvezl ze závodu i tři body do průběžné tabulky. Na březnový závod přijelo na polygon i několik jezdců, kteří pojali start jako rozjezd před prvním rallysprintem. Do této škatulky patřil i šestý v pořadí Marcel Svačina. Čtyřiačtyřicetiletý jezdec z Martinic důkladně prověřil svůj Peugeot 208 R2, ale největší váhu dával na sehranost s novou spolujezdkyní. Martina Popelková odvedla skvělou práci, a přestože posádku postihl v závěru závodu drobný technický problém, Svačina si test pochvaloval. Malou premiéru zažil na kopřivnickém polygonu Dominik Stříteský. Jedenadvacetiletý jezdec z Kelče se doposud převážně věnoval motokárám, ale na velikonoční pátek usedl do Opelu Adam Cup. Dominik chopil příležitost za pačesy a předváděl pěknou jízdu. Na konci závodu byl klasifikovaný na 5. místě. Čtvrtá příčka patřila dalšímu Opelu Adam Cup, ale za volantem tentokráte seděl zkušený Martin Vopatřil. Zlínský jezdec porazil svého týmového kolegu o 1,7 vteřiny. A v přehledu dvoukolek se dostáváme k pohárovým příčkám. Třetí dojel jediný zástupce ze Slovenska Martin Koiš na Fordu Fiesta R2. Také Martin využil možnost otestovat techniku před novou sezónou. Na Traiva rally cupu startoval poprvé a v cíli si pochvaloval svezení i organizaci závodu. Mezinárodní různorodost na „bedně“ ve dvoukolkách potvrzuje Marek Mularczyk startující s dieselovým Fiatem Punto. Polský jezdec startoval v cupu poprvé a na pozdějšího vítěze dvoukolek ztratil 3,8 vteřiny. Tím vítězem se stal Petr Lukašík, který si stejně jako několik již zmiňovaných jezdců chtěl oživit jezdecké návyky před nadcházející sezónou. Peugeot 208 R2 v jeho rukou neudělal během závodu jedinou chybu a po právu si jezdec došel pro pohár za vítězství v kategorii dvoukolek.
Další kategorií, na kterou se nyní zaměříme, bude skupina enkových vozů čtyřkolek. Na startu bylo třináct posádek. Čtyři z nich se nedostaly na bodované příčky. Třináctý skončil Otmar Uher, který přivezl do Kopřivnice technický skvost v podobě Fordu Escort Cosworth. O příčku lepší byl Lukáš Marášek startující se Subaru Impreza. O pěkný výsledek připravil Lukáše hlavně defekt pneumatiky a jeden lehký výlet mimo trať. Další Subaru imprezu vodil po rychlostních zkouškách Jiří Jurča. Po šesti testech jej časy přiřadily na jedenáctou příčku. Mimo bodované příčky skončil i Zbyněk Šantavý, který pravidelně startuje s Mitsubishi Lancer EVO IX a ani tentokráte tomu nebylo jinak. Jeden bod za devátou příčku si odvezl Bogdan Burian. Polský jezdec startoval se Subaru Impreza N14 a na první start v cupu to byl slušný výkon. Následující dvě příčky obsadili jezdci, kteří se pravidelně střídají na jednom voze Subaru Impreza. Osmé místo si v pátek vyjel Pavel Novák. V interním týmovém souboji byl však lepší Jan Dušek, který skončil ve skupině sedmý a na týmového parťáka najel 1,7 vteřiny. Dva vozy Subaru střídají dvě Mitsubishi. Šestý dokončil třetí závod Traiva rally cupu Lukáš Čala. Zlínský jezdec disponuje Mitsubishi Lancer EVO IX. S novějším modelem Mitsubishi Lancer s přívlastkem „deset“ startuje na cupu pravidelně Radek Fiala. Po dvou třetích místech z úvodních závodů vyšel brněnský jezdec před Velikonocemi naprázdno. Přesto pět bodů do tabulky a páté místo ve skupině řadí Fialu na průběžné druhé místo. Technický problém v úvodu závodu výrazně poznamenal konečný výsledek Jaroslava Podešvy. Na první rychlostní zkoušce praskla krátce po startu u Subaru Impreza poloosa a „Poděs“ zde ztratil téměř 25 vteřin. I když soupeře před sebou stahoval, na lepší jak čtvrté místo to nestačilo. Technického problému soupeře využil Ondřej Januška na Mitsubishi Lancer EVO IX. Ondra stanul na bedně letos poprvé, ale již v loňské sezóně ukázal, že by se zde mohl ukazovat častěji. Stříbrný skončil mezi enky Jirka Kratochvíl s dalším desítkovým Lancerem. Kvůli problému Jaroslava Podešvy nebylo o vítězi kategorie pochyb. Z Polska přijel již pravidelný účastník Sebastian Frycz a se Subaru Impreza N14 nedal svým soupeřům šanci. Vedle vítězství a šesti nejrychlejších časů si Seb připsal i maximální bodový zisk, čímž si upevnil průběžné vedení v kategorii N.
Dostáváme se k celkové klasifikaci. Z 36 jezdců na startu třetího závodu Traiva rally cupu jich do cíle dojelo pětatřicet. Pětici nejrychlejších v absolutní klasifikaci načíná Silvestr Mikuláštík, toho již při tréninku zradila technika a poškození vozu bylo natolik vážné, že musel „Silvero“ sednout do druhého teamového vozu. „Bramborový“, ale jistě ne zklamaný, skončil v konečném pořadí Ondřej Januška s Mitsubishi. Také další dvě příčky patří enkům. Třetí absolutně skončil Jirka Kratochvíl na Mitsubishi Lancer EVO X. Stříbro si odvezl do Polska Sebastian Frycz na Subaru. Polák dokázal urvat jeden nejrychlejší čas, a tím získal skalp pozdějšího vítěze. Na letošní ročník Traiva rally cupu zavítal podruhé Roman Odložilík. V únoru startoval zlínský jezdec se Škodou Fabia R5 a bylo z toho vítězství. Nyní usedal Odložilík do „svého“ Fordu Fiesta R5 a až na jednu výjimku byl nejrychlejší na všech měřených zkouškách. Roman si vyjel druhé vítězství v řadě.
Další závod z Traiva rally cupu 2018 je v kalendáři zaznamenán na neděli 22. dubna a my opět přineseme obsáhlou reportáž z dění.