V ohlédnutí za závodem začněme jako obvykle ve třídě historiků. Do Kopřivnice přijelo 12 jezdců, což je v dosavadní historii cupu rekordní číslo této skupiny. Zajímavostí je, že hned čtyři jezdci se střídali ve dvou vozech. Mimo bodované umístění se dostala jedna dvojička. Libor Slíva již patří mezi pravidelné účastníky cupu, a přestože proháněl svoji Škodu 120 L statečně, na lepší než 12. místo to nestačilo. O 21,5 vteřiny byl i tentokráte lepší jeho týmový parťák Dušan Gacík, jenž dokončil závod na jedenáctém místě. A mimo body skončil i další jezdec se škodovkou. Byl to Miroslav Gračka, který přivezl do Kopřivnice Škodu 130 LR. V jeho případě šlo o první start na Traivě, a tedy hlavně o seznamování s prostředím. Devátý mezi historiky a jeden bod do průběžné tabulky hodnocení si po závodě připsal Filip Randýsek startující s Renaultem 5 Alpine. Filip si jízdu neskonale užíval a vůbec mu nevadilo, že pod kapotou oranžové alpinky je technický problém. Martin Juráš s BMW E30 startoval na letošním cupu podruhé. Při dubnové akci si odvezl pěkné druhé místo, ale nyní se s autem i tratí jezdec lehce trápil. Výsledné osmé místo bylo patrně zklamáním. Sedmou příčku obsadila opět oranžová alpinka. V úvodu jsme vzpomínali dvě dvojičky střídající se na vozech a tu druhou právě doplnil Jan Mikulík. Honza po celý závod sváděl krásný souboj s Marcelem Látalem a o výsledku rozhodla závěrečná zkouška. V předposlední zatáčce se přetočil a časová ztráta jej sesadila z lepší příčky. Právě z chyby Mikulíka těžil Marcel Látal. Olomoucký jezdec dříve startoval s BMW, ale tentokrát přivezl Škodu Favorit 136 L. Premiérový start na cupu s tímto vozem a zároveň i v letošní sezóně mu přinesl 6. místo. K vidění byl i Peugeot 205, za jehož volant usedl Martin Klepáč. Martin se v cupu pomalu ale jistě zabydluje a i díky pátému místo stoupá průběžnou tabulkou. O umístění na bedně byla velká přetahovaná. Jedna erzeta vyšla lépe jednomu, druhá druhému. Až součet časů ukázal, že neoblíbené čtvrté místo připadlo Josefu Peřinovi na BMW E30. Přerovský jezdec se ovšem jízdami baví a „bramborou“ si upevnil průběžné vedení v historicích. Již zmiňovanou přetahovanou svedlo bílé BMW s modrým VW Broukem. Toho na cupu pravidelně pilotuje brněnský Jiří Vichta a ani v květnu tomu nebylo jinak. Vichta zopakoval výsledek z dubna, tudíž i tentokráte byl klasifikovaný na 3. místě. O pohár pro vítěze se střetli Petr Vraj a Jakub Mateiciuc. Vraj junior si letos dává pauzu v rallyové sezóně, ale start na cupu si nechtěl nechat ujít. Se Škodou Favorit 136 L předváděl svůj tolik typický dravý styl a vedle tří nejrychlejších časů získal i druhé místo. Opavský Kuba Mateiciuc se slibně rozjíždí. Letos absolvoval v cupu teprve druhý start. O vítězství se ale dlouho strachoval. V poslední zkoušce totiž vytvořil ukázkové hodiny, a přestože ztratil touto chybou spoustu času, 1,9 vteřiny mu stačilo, aby vystoupal na nejvyšší stupínek. A jak viděl závod hobby historik? „Mezi historiky opět nebyla nouze o napínavý souboj. Ten na prvních dvou pozicích by se dal přirovnat ke klání Davida s Goliášem. Z pohledu výkonu motoru se role Davida ujala Škoda Favorit, která kralovala zejména v technických a rozbitých částech trati. Naproti tomu pozici Goliáše zde představovalo BMW M3, kterému vyhovoval fakt, že první RZ byla postavena jako hezky rychlá. Kde BMW ztrácelo, byla druhá z rychlostních zkoušek. Ta využívala nejrůznější zákoutí tatrováckého polygonu, který byl primárně postaven k testování terénních nákladních vozidel. Na druhé RZ se tak daly najít pasáže, na kterých se nacházely kameny velké jako pěst, výjezd 30% stoupáním po dlažebních kostkách zakončený pro odvážné posádky vysokým skokem, nebo plno zrádných vracáků a zatáček, které nebylo radno katovat. Aby toho nebylo málo, páteční deště na trať v některých místech vyplavily značné množství hlíny a štěrku. Jelikož BMW, které se boje účastnilo, nebylo postaveno jako ryzí sportovní náčiní a je to více civilní než soutěžní verze, bál jsem se vzhledem k absenci ochrany olejové vany o její poškození právě na rozbitých úsecích, kde se hlavně v prvních dvou průjezdech jelo tempem „hlavně to nějak vydržet a nezničit“. Další okolností, která v druhé RZ ubírala na rychlosti mého BMW, byl fakt, že jsem nezvolil nejvhodnější pneumatiky. Ač předpověď mluvila o teplotě kolem 16° C a vysoké oblačnosti s možností přeháněk, skutečnost nakonec byla o poznání jiná. Slunečné a suché počasí s teplotami přes 22° C způsobovaly, že se medium pneumatiky na druhé RZ již přehřívaly a auto se stávalo nedotáčivým. I přes všechny tyto komplikace a dvě chyby těsně před koncem druhé RZ, kdy jsem pár zatáček před cílem auto dostal do hodin, se nakonec podařilo o necelé dvě vteřiny ukořistit pozici nejvyšší. Co všechny přítomné ale nepřestává udivovat, jsou výsledky krásného modrého brouka, který přes velký výkonnostní handicap dokázal opět hezky zabodovat a skončit na třetím místě,“ uvedl Kuba Mateiciuc.
Do kategorie současných vozů s jednou poháněnou nápravou se přihlásilo 12 jezdců. Dva z nich ukončili účast v polovině závodu. Na Škodě Felicia odstoupil pro prasklou poloosu Jakub, nastupující soutěžní generace Jančíků. Plzeňský Petr Kopsa pro změnu uvařil motor na Fiatu Punto. Rostislav Kovařčík na Škodě Felicia Kit Car vyměnil na závod spolujezdce, když Verču Sochu vystřídal její manžel Radim. Spolujezdec se snažil, ale defekt na jedné ze zkoušek byl příčinou, že si Kovařčík odvezl desátou příčku. Do Kopřivnice zavítal i Milan Greguška, který využil možnost startovat s Peugeotem 208 R2. Na Milanově neúspěchu se podepsal pozdní příjezd na závod. V cíli z toho bylo 9. místo. O příčku lepší byl při prvním startu na cupu David Srnec s BMW E36. Tři body a sedmá příčka putuje do Polska. Zásluhu na tom má Robert Niemiec na VW Polo. Šestý dokončil závod Honza Procházka na modrém Fordu Focus RS. Honza patří mezi jezdce, kteří si jedou užít rychlou jízdu na uzavřené trati, a se sobotním dováděním byl maximálně spokojený. Pětici nejrychlejších ve dvoukolkách otevírá polský jezdec Lukasz Godula s Peugeotem 106. Lukasz předváděl vyrovnané výkony a s prvním startem na polygonu byl spokojený. I čtvrtá příčka putuje za hranice. Svůj podíl na tom má další Polák ve startovním poli Patryk Laczka a jeho Honda Civic TypeR. Laczka pravidelně objíždí polské závody a do Kopřivnice se přijel takzvaně rozjet. Jenže doplatil na neznalost zdejšího povrchu a po čtyřech erzetách sjel pneumatiky doslova až na plátno. Traiva má ovšem předpisy, které umožňují využít i tréninkové auto a závod tak dokončit. Třetí místo patří talentovanému Dominiku Stříteskému s Opelem Adam. Mladý jezdec se na cupu pomalu připravuje na přestup z motokár do světa automobilových soutěží a po dubnové bronzové příčce ve dvoukolkách, zopakoval toto umístění i v květnu. V průběžné klasifikaci poskočil Dominik na druhou příčku. Pomyslné stříbro si odváží Martin Koiš s Fordem Fiesta R2. Slovenský jezdec využil možnost startu na cupu, aby před blížící se Rally Tatry dostal do optimální formy nejen vůz, ale i sebe. S testem byl spokojený a pohár za umístění byla jen třešnička na dortu. „V rámci delší přestávky mezi slovenskými soutěžemi jsme se opět rozhodli absolvovat závod Traiva rally cupu, který nám při prvním startu na konci března posloužil jako dobré předsezónní testování. A přesto, že má závod jen okolo 25 km, svým charakterem nám trať přináší situace a poznatky, které nám dávají další zkušenosti v rally. Tentokrát jsme se rozhodli posadit na místo spolujezdce moji ženu Lýdii, aby si to poprvé zkusila jako spolujezdec. Celý průběh závodu byl bezproblémový, řešili jsme jen drobné věci na autě. S druhým místem ve třídě F2 jsme spokojení,“ zhodnotil svůj start v Kopřivnici Martin Koiš. Vítězem ve dvoukolkách se stal Rafal Pochlopieň na Opelu Astra. Polský jezdec ve dvoukolkách doslova řádí a ani teď tomu nebylo jinak. Rafal má i velký kus štěstí. Na 4. RZ v poslední zatáčce poškodil přední poloosu a jeho další start byl v ohrožení. Šikovný mechanik ale závadu v servisu opravil, a tak si Rafal mohl dojet pro své letošní druhé vítězství. Spolu s dvěma druhými místy vede s náskokem i tabulku dvoukolek.
Nyní se přesouváme ke čtyřkolkám, konkrétně do skupiny N4. Zde startovalo devět jezdců a pro dva z nich zůstal závod nedokončený. Jaroslav Krčmář se Subaru Impreza 22B odstoupil pro poruchu motoru a jeden z horkých favoritů na „bednu“ Radek Fiala na Mitsubishi Lancer EVO X doplatil na špatnou volbu pneumatik. Sedm jezdců závod dokončilo a tím sedmým v pořadí byl Lukáš Marášek se Subaru Impreza GT. O lepší umístění jej během závodu připravily hned dva defekty. Šestá příčka patří dalšímu subaru tentokráte s typovým označením 22B, za jehož volantem seděl Honza Sedlák. Honza se přetahoval o páté místo, ale závěrečná zkouška mu nevyšla dle předpokladů, a tak si do celkové tabulky připsal pouze čtyři body. Přetahovaná o TOP 5 byla se Zbyňkem Šantavým, který pravidelně usedá do Mitsubishi Lancer EVO IX. Z tohoto duelu vyšel vítězně zlínský jezdec a v konečné klasifikaci obsadil pátou příčku. Další velmi vyrovnaný souboj svedl Ondřej Januška s dalším devítkovým lancerem. Ondrovi patřila první polovina závodu, ale v té druhé se musel sklonit před výkonem soupeře. V cíli ztrácel čtvrtý Januška na bednu 0,4 vteřiny. Právě o tento zlomek vteřiny byl lepší Jiří Kratochvíl s desítkovou evoluční řadou Mitsubishi Lancer. Velká spokojenost panovala po závodě u Lukáše Čaly. Jezdec s lancerem EVO IX totiž dosáhl nejenom na jeden nejrychlejší čas, ale také na druhou příčku mezi enky a zopakoval svůj nejlepší výsledek z únorové soutěže. Tímto umístěním se dostal i na průběžné druhé místo mezi produkčními vozy. Pokud technika šlape jako hodinky, nemá Jaroslav Podešva se Subaru Impreza 22B konkurenci. Jarda vyzbrojil na závod své „Sůbo“ novým motorem a jeho výkon si pochvaloval. Pět nejrychlejších časů ve skupině, k tomu vítězství, a tím i pojištění průběžného vedení ve skupině N4. Takový byl víkend z pohledu Jaroslava Podešvy.
A na závěr jako obvykle celková klasifikace závodu. Slunečný závod se vydařil a jezdci si v cíli celou akci pochvalovali. Z 32 jezdců, kteří závod dokončili, byl nejlepší historik Jakub Mateiciuc na 13. místě a nejrychlejší dvoukolkář Rafal Pochlopieň na místě osmém. Pětici nejrychlejších v absolutní klasifikaci načíná druhý muž z kategorie N4 Lukáš Čala. O příčku lepší byl přemožitel Čaly ve skupině Jaroslav Podešva. O tři poháry v absolutní klasifikaci si to rozdali jezdci s vozy nejvyšší specifikace. Se Subaru Impreza WRC si pro třetí místo „doletěl“ Silvestr Mikuláštík, jenž vyhrál soutěž o nejdelší skok. Do průběžné tabulky si „Silvero“ připsal důležitých sedm bodů, kterými snížil odstup od druhého místa, na které nyní ztrácí pouhý jeden bod. Druhý skončil Sebastian Frycz. Polský jezdec využil příležitost a do soutěže vstoupil s Fordem Fiesta R5. Seb má bohaté zkušenosti v rally, neboť v historii pravidelně startoval s vozy kategorie WRC. Jízdy s er pětkou se nijak nezalekl, dokonce si připsal vítězství na úvodní rychlostní zkoušce. Body za druhou příčku mu stačí k upevnění průběžného lídra celkové absolutní klasifikace. Když přijede na Traivu špičkový jezdec, je to hned velké oživení jak pro diváky, tak i pro soupeře, a výborná možnost porovnat své výkony. Tentokráte předváděl své jezdecké umění Jaroslav Orsák, jenž se střídal na Fiestě R5 spolu s Fryczem. Bylo vidět, že „Jarin“ nic ze své dravosti nezapomněl a vedle vítězství v absolutní klasifikaci si připsal i pět nejrychlejších časů.
Další závod se uskuteční v druhé polovině června, konkrétně v sobotu 23. 6. Tímto závodem se uzavře první polovina Traiva rally cupu 2018, a tak se můžeme již nyní těšit na souboje nejen o poháry z aktuálního závodu, ale i na bodování do celkového hodnocení před poločasem seriálu.