V Hustopečích chce Fabrika zlomit letošní smůlu

Rally Kopná (CZE) | foto: Jan Dušek, RallyZone.cz

S první polovinou letošní sezóny Adam Fabrika rozhodně nemůže být spokojený. Z dosavadních tří startů závod dokončil jen jednou, a to ještě s problémy. Na smolné starty bude chtít zapomenout na rally mezi vinicemi.

Pojďme se v kostce ohlédnout za třemi soutěžemi zlínské dvojice Adam Fabrika – Martin Fabián, která stejně jako v loňském roce startuje s Mitsubishi Lancer EVO IX. „Před začátkem sezóny proběhla kompletní repase závodní techniky. Mitsubishi bylo rozebráno do šroubku a posléze opět nově poskládáno. Jediné, co nás trápilo, jak se přibližoval začátek nové sezóny, bylo naladění motoru na motorové brzdě. Termín, který byl dojednán, byl dvakrát posunut a my doufali, že vše potřetí klapne a bude v pořádku. Nakonec jsme si oddechli až před technickými přejímkami prvního závodu sezóny Valašské rally ve čtvrtek v podvečer,“ prozradil předsezónní přípravy jezdec z Březůvek u Zlína. Na Valašce doznaly tratě oproti loňsku velkých změn, což se posádce po sportovní stránce velice líbilo a i divák si musel přijít na své. Na shakedownu si Adam s Martinem vyzkoušeli, jestli auto po repasích funguje správně bez dětských nemocí a zároveň porovnali se stopkami v ruce, jaký jízdní styl bude výhodnější pro dosažení dobrých časů. V průběhu první etapy vše probíhalo bez větších problémů až do závěrečné zkoušky, kterou byla Městská RZ. „Jak už to tak bývá, na takovéto rychlostce se nedá vydělat, ale jen ztratit, a tak to bylo i tentokrát. Po zdlouhavém čekání na odstartování do této zkoušky jsme směle vyrazili vstříc posledním kilometrům před závěrečným servisem této etapy. Po pár stech metrech prvního průjezdu jsme bohužel při odbočení na parkoviště u zimního stadiónu přeskákali vysoké obrubníky, porazili značku a srovnali okrasné křoviny se zemí. Po dojetí do cíle na výstražných světlech jsme zjistili, že následky této havárie nám neumožní dojet ani do nočního servisu po vlastní ose, ani opravit auto do následující etapy,“ vysvětlil důvod odstoupení z Valašské rally Adam Fabrika. Dvojice Fabrika – Fabián odstupovala z 25. místa absolutně a pátého ve třídě 3.

Po Valašské rally probíhaly hektické práce na opravě mitsubishi, neboť do druhého startu sezóny, Rallysprintu Kopná, zbývaly necelé dva týdny. I tentokrát tým lidí okolo Adama Fabriky vše zvládl, ale finální práce na autě vrcholily v pátek večer. „Rychlostní testy byly téměř totožné jako ty loňské, tudíž jsme věděli, do čeho jdeme a co si můžeme s vozem v různých pasážích dovolit. Byli jsme však rychle vyvedeni z omylu. Hned po prvním kilometru ranní RZ se mitsubishi v rychlých pasážích přes horizonty a v kompresích chovalo velice špatně, místy až neovladatelně a neodhadnutelně. Zvolili jsme tedy hned od začátku na těchto místech volnější tempo, abychom bez újmy dovezli auto do cíle. Ani po konzultacích a změnách v servisu se nám nepodařilo zjistit příčinu chování vozu. Nakonec jsme i přes technické problémy byli spokojeni s celkovým výsledkem, i když mohl být lepší. Pro psychickou pohodu po nepovedené Valašce pro nás bylo důležité dovézt ve Slušovicích auto až na cílovou rampu,“ uvedl Fabrika. Slušovický sprint přinesl posádce 20. příčku v absolutní klasifikaci a ve třídě P2+ byli Adam s Martinem 14.

Opět šel lancer na dílnu a následovalo podrobné zkoumání vozu a hledání příčiny špatného chování podvozku. Špatné díly se vyměnily a vůz se choval tak, jak dříve. To si posádka prověřila krátkým testem ve čtvrtek před vyškovskou rally. „Bohužel nám na tomto testu odešla převodovka a druhá náhradní ještě nebyla zpět po repasi. To byl i důvod, proč jsme do hanácké soutěže vůbec nenastoupili. Nechtěli jsme jít cestou zápůjčky převodovky od jiné posádky, neboť bychom nevěděli, v jakém je stavu a při možném poškození by to byl drahý špás. Proto jsme zvolili variantu Rally Vyškov odpískat úplně,“ přiblížil další zklamání v sezóně Adam Fabrika.

Jenže to ještě Adam s Martinem netušili, že je bude smůla doprovázet i za hranicemi naší republiky. Stejně jako v loňském roce se Fabrika s Fabiánem vypravili do Popradu na Rally Tatry. Kluci se těšili na závody, které slibovaly nové i staronové testy, vstřícné jednání pořadatelů i pěkná panoramata Vysokých Tater. „Věděli jsme, že počasí bude hrát velmi důležitou roli po celou soutěž. To se taky potvrdilo hned na úvodní erzetě. Páteční vložka, která se jela za deště v centru Popradu, naznačovala obtížné podmínky, ale zdaleka jsme netušili, co nás čeká dál. Výsledek z městské zkoušky nás mile překvapil. V hlavách jsme měli městskou zkoušku z Valašky, proto jsme tu popradskou jeli vlažně. V sobotu ráno jsme se probudili do krásného počasí a vypadalo to, že bude azuro. Radarové snímky ovšem naznačovaly úplně něco jiného, což se také do puntíku potvrdilo. Na první sekci jsme proto vzali pro jistotu dvě mokré rezervy na přezutí. Tyto pneumatiky jsme nakonec také použili, ale bohužel jsme nestihli na přejezdu dojet v limitu do časové kontroly a následovala 10s penalizace. Po dojezdu do servisu začalo velmi vydatně pršet a volba pneumatik byla tedy jasná. Přesto jsme pro jistotu naložili do auta i dvě suché gumy pro případ, kdyby po dlouhém přejezdu byly odlišné podmínky. Při odjezdu ze servisu déšť zesiloval, stěrače nestíhaly brát vodu a kanály na vozovce byly zahlcené přívaly vody. Skla byla zcela zamlžená a na přejezdu bylo místy až 10 cm vody. S odřenýma ušima jsme dojeli na start další zkoušky a zde se pro jistotu k dešti přidaly kroupy. Cesta chvilkami připomínala zimní krajinu. Za těchto podmínek byl rychlostní test zcela nesjízdný, neboť některé posádky měly suchý tvrdý slick. Nakonec byla vložka po zdravé úvaze pořadatelem zrušena a pokračovalo se volným průjezdem na další RZ. Na posledním testu Vikartovce jsme chtěli ještě zkusit stáhnout ztrátu nabranou přidělenou penalizací. Dva kilometry po startu jsme ale museli odstoupit pro poruchu převodovky. Toto odstoupení nás velice mrzelo, zvlášť když jsme se podívali do výsledkové listiny,“ ohlédl se za zatím posledním závodem Adam Fabrika. Před odstoupením figurovala posádka na 15. místě absolutně a ve třídě 3 držela průběžný bronz. 

Nyní Adam Fabrika s Martinem Fabiánem zbrojí na další start. Zde chtějí zapomenout na nepříjemnosti letošní sezóny a závod si užít až do posledního kilometru závěrečné zkoušky. Posádka Fabrika – Fabián bude startovat na Rally Hustopeče, kam oba srdečně zvou všechny fanoušky motoristického sportu.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy