Červnová Traiva pro Odložilíka, Podešvu, Pochlopieňa a Peřinu

Traiva RallyCup - červen | foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz

Letos pošesté se sešli soutěžní jezdci usilující o body do Traiva rally cupu na kopřivnickém polygonu, aby se poměřili se soupeři i tratí. Pořadatel  závodu  i tentokráte připravil trať se dvěma rychlostními zkouškami o třech průjezdech. Organizátoři převzali 33 soutěžících, kteří byli následně rozděleni podle závodních vozů do čtyř kategorií. Počasí po celý průběh závodu s jezdci laškovalo. Nad závodištěm se honily dešťové mraky se slabými přeháňkami, a tak hrála důležitou roli správná volba pneumatik.

V kategorii historik se sešlo na startu osm jezdců. Pouze pro Rudolfa Marušince zůstala rally nedokončená. Nejprve se u jeho Škody 130 poškodila poloosa, a i když ji posádka opravila, z auta se začaly ozývat nepříjemné zvuky, které přinutily Marušince škodovku odstavit. Sedmou příčku a dva body do tabulky si vyjel Libor Slíva se Škodou 120 LR. Bývalý soutěžní jezdec již patří mezi stálice v Traiva rally cupu a jízdami se chodí do Kopřivnice bavit. Při závodě se ovšem Libor potýkal se stávkujícím vozem, ale nakonec soutěž úspěšně dokončil. Podobné problémy měl i týmový parťák Slívy, Dušan Gacík. V letošní sezóně se stává pravidlem, že z týmového souboje vychází lépe Dušan. V součtu časů to stačilo na šestou příčku mezi historiky. O místo lépe skončil Petr Krčma, jenž přivezl na polygon legendární vůz VAZ 2105. Na Petrovu adresu ještě doplníme, že na místo spolujezdce si přizval jednoho z jezdců, který chvilku před ním startoval s vlastním vozem. Na konci závodu byla vidět v Krčmově tváři spokojenost. Tím zmiňovaným spolujezdcem, který přeskakoval z pravé sedačky spolujezdce v žigulíku za volant vlastního vozu, byl Stanislav Blažek s Nissanem Sunny. V cíli byl klasifikovaný na čtvrté příčce. Dostáváme se k medailovým umístěním, a to otevírá třetí v klasifikaci historiků Martin Klepáč. Martin pravidelně startuje s Peugeotem 205 GTi a závody si neskonale užívá. Tentokrát si ovšem vytvořil i jeden malý problém. Při objíždění jednoho ze sudů vymezujících trať trefil sud tak nešťastně, že odražené zrcátko rozbilo levé okno u řidiče. Tým okolo Martina se rozbitého okna rychle zbavil a jezdec i s průvanem ve voze mohl dál pokračovat v soutěži. Martin Klepáč tak dosáhl na nejlepší výsledek v cupu. „Na první dvě RZ jsem obul nebo spíše nechal gumy z minulého závodu, což se mi ukázalo hned v prvních RZ při proměnlivém počasí jako špatná volba a měl po projetí 2. RZ a cílové fotobuňky malý výlet mimo trať. Chtěl bych tímto poděkovat pořadateli za rychlou pomoc s vyproštěním a profesionální přístup. Na čas to ale nemělo vliv, po ohledání škod jsme našli jen malé promáčknutí dveří. Po přezutí slicků na vzorek s měkčí směsí už nebylo krizovek. Poslední RZ se jely na mokrém asfaltu a je jen škoda, že nebylo možno se podívat na online časy, kdy mezi prvním a čtvrtým místem nebyly velké rozestupy.“ I stříbrná příčka patří vozu Peugeot 205 GTi. V tomto případě ovšem za volantem seděl Radovan Hlavička. Jezdec ze Slatinic nedaleko Olomouce se na cupu vždy odreagovává, a i když se mu za volant cpe dravé mládí v podobě syna, volant drží pevně v rukou. Druhým místem si upevnil Hlavička stříbrnou příčku v průběžné klasifikaci. Vítězství mezi historiky si odvezl přerovský Josef Peřina. Jeho BMW E30 fungovalo tak jako každou soutěž bez problémů. Pro Peřinu to je letošní třetí vítězství a spolu s dalšími dvěma umístěními na bedně drží pevně v rukou vedení v kategorii historik.

Traiva RallyCup - červen | foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz

V přehledu červnového závodu se dostáváme k soudobým dvoukolkám. Těch se na startu sešlo devět a i tato kategorie poznala jednoho jezdce, který soutěž nedokončil. Smutný odjížděl z kopřivnického polygonu Jakub Jančík startující se Škodou Felicia. Jakub na cupu usedl za volant podruhé a ani druhé učení v rally nedopadlo nejlépe. Stejně jako při jeho prvním startu i nyní byla důvodem odstoupení poškozená poloosa. Problémy s vozem potrápily i Tomáše Janíčka. Jeho BMW E36 fungovalo do poloviny závodu bez problémů a jezdec předváděl krásnou jízdu plnou smyků. Na třetí zkoušce ale ztratil bavorák výkon a vypadalo to na konec. Janíček ovšem prasklou hadici od vody dokázal opravit a závod dokončit. Ztráta více jak dvou minut z erzety, kde došlo k poškození hadice, byla velká, a tudíž v klasifikaci dvoukolek obsadil olomoucký jezdec osmou příčku. Sedmý dokončil závod Petr Soukeník, který přijel na Traiva rally cup poprvé. Petr měl k dispozici Škodu Felicia a po závodě si pochvaloval pěkné svezení i organizaci rally. Místo šesté patří Michaelu Jančíkovi. Pozorně sledující jistě zaregistrovali, že v této kategorii jsme již jednoho Jančíka jmenovali. Mladší ze sourozenců Jakub závod nedokončil, ale starší brácha držel prapor rodiny pevně v rukou. Na polygonu proháněl bavoráka s typovým označením E46. TOP 5 mezi dvoukolkami otevírá Ondřej Kobéda a jeho Citroën Saxo. Mladý jezdec by patrně dosáhl i o příčku výše, ale vlastní jezdeckou chybou se v jedné ze zatáček přetočil a než nabral správný kurz do další jízdy, uběhlo pár drahocenných vteřin. Nepopulární "bramborová" příčka putuje do Polska a zásluhu na tom mají bratři Grzywaczové. Jakub a Krzysiek startují s krásně vybarveným Citroënem Saxo a vždy se dohadují, kdo z nich bude držet volant. Volba tentokráte padla na Jakuba, ale oba bratři byli s výkonem na polygonu velmi spokojeni. Také do třetice budeme hovořit o Citroënu Saxo. Ten totiž dovezl až na bednu Jirka Gerych. Jiří střídá pozice jezdce a spolujezdce, ale když uchopí volant, jede hodně rychle. V červnovém závodě si odvezl pohár za třetí místo. Stříbro získal vsetínský Ramon Martišek s BMW E36. Ramon se pravidelně zúčastňuje všech amatérských akcí v okolí svého bydliště a postupně sbírá vavříny. Z poslední akce v Kopřivnici si odvezl druhé místo mezi dvoukolkami. Pro příznivce pravidelně sledující Traiva rally cup nebude oznámení vítěze dvoukolek žádným překvapením. S červeným Opelem Astra bývá vždy velmi rychlý Polák Rafal Pochlopieň. Při posledních startech Rafal občas bojoval s technikou, ale vždy se mu podařilo zvítězit nad vozem i v kategorii. Nyní v Kopřivnici auto fungovalo skvěle, jen Polák lehce lízl sud, čímž opel doznal drobných kosmetických úprav. V průběžném vedení kategorie dvoukolek vede vítěz posledního podniku Rafal Pochlopieň.

Traiva RallyCup - červen | foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz

Od dvoukolek se nyní přesuneme k produkčním autům.  Zde se sešlo třináct soupeřů a i tato kategorie měla tři jezdce, kteří museli odstoupit. Otmara Uhra zradil motor ve Fordu Escort Cosworth a smolný byl závod i pro dva vozy Subaru Impreza. Michal Vašát odstoupil pro poškozené rameno přední nápravy a Petra Mikuláštíka vyřadila z dalších bojů poškozená poloosa. Všech šest rychlostních zkoušek tedy dokončilo deset jezdců, tím posledním v kategorii produkčních vozů byl Lukáš Marášek se Subaru Impreza. Na Lukášově konečném umístění se výrazně podepsal výlet do kopřivnických luk, kde ztratil drahocenný čas. Méně spokojený odjížděl z polygonu i Honza Sedlák s další imprezou ve startovním poli. Honzu jsme vídali ve výsledcích na vyšších příčkách, ale zde se odrazilo na umístění proměnlivé počasí. A Subaru Impreza i do třetice - na osmém místě se umístil Filip Kuba. Filip využil možnost startu na závodní trati, aby si osvěžil jezdecké návyky, neboť má v plánu postavit se na start větších závodů. Návrat za volant se mu podařil a během závodu předváděl svižnou jízdu. Na dalším místě dokončil závod Zbyněk Šantavý. Zlínský jezdec pravidelně usedá do černého Mitsubishi Lancer deváté vývojové řady. Součty časů jej umístily na sedmou pozici. Stejný vůz vodil po rychlostních zkouškách kopřivnického polygonu i Tomáš Hradecký. V jeho neprospěch ovšem hovoří fakt, že za nesprávně projetý retardér inkasoval časovou penalizaci 15 vteřin, a to při krátkém závodě hodně znamená. Ve zbývající části závodu už jel Tomáš stylem dveřmi napřed, přesto z toho bylo 6. místo. Pátou příčku obsadil brněnský Radek Fiala. I v tomto případě jde o vůz Mitsubishi Lancer, ovšem desáté vývojové řady. Radek si s železnou pravidelností odváží z Traivy poháry, ale tentokráte si postavila hlavu poloosa. Jezdec závod dokončil, ale pokud by se jela ještě jedna zkouška, měl by veliké problémy. „Závodilo se nám výborně. Zkoušeli jsme v některých místech tlačit víc než obvykle, což vedlo k několika chybičkám na každé z delších RZ 1, 3, 5, a to nás stálo nějaký čas. Na druhou stranu jsme si skvěle zajezdili a moc jsme si to užili. Největší škoda byla, že 5. a 6. RZ jsme jeli s poškozenou poloosou, takže jsme závod již pouze dojížděli.“ Čtvrté místo je naopak velkým úspěchem pro Ondřeje Janušku a jeho devítkového lancera. Vedle umístění těsně pod bednou si Ondra připsal šest důležitých bodů do průběžné tabulky. Třetí mezi velkými enky dokončil závod Jiří Kratochvíl s Mitsubishi Lancer EVO X. Do Kopřivnice zavítal i Adam Fabrika. Po dvou startech v letošním ročníku s Peugeotem 208 R2 tentokrát přivezl své Mitsubishi EVO IX. Byť si neodpustil malý kontakt se svodidly, výborně zareagoval na drobné přeháňky a přesně trefil pneumatiky. Na konci závodu z toho bylo 2. místo. Vítězem produkčních vozů se stal opět Jaroslav Podešva se Subaru Impreza 22B. Podešva je známý svou rozevlátou jízdou a na mokrém asfaltu byl jako ryba ve vodě. Po zásluze zvítězil a s bezpečným náskokem vede i průběžné hodnocení produkčních vozů.

Traiva RallyCup - červen | foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz

A to už se dostáváme na závěr celého ohlédnutí za šestým podnikem Traiva rally cupu 2018. Nyní zbývá poslední kategorie, a tou je absolutní pořadí. Úvodní zkoušku závodu zajel ve velmi dobrém čase Silvestr Mikuláštík na Subaru Impreza WRC. V dalším průběhu jej ale nejprve potrápila prasklá poloosa na startu 4. RZ a v závěru i zdravotní problémy jezdce. Ve výsledcích se "Silvero" propadl na konečnou sedmou příčku. Pětici nejrychlejších z červnové Traivy načíná Jiří Kratochvíl, čtvrtý absolutně byl pak Adam Fabrika a pohár za 3. místo získal nejrychlejší enkař Jaroslav Podešva. O vítězství si to rozdali dva zkušení soutěžáci startující s vozy specifikace R5. Byla to doslova přetahovaná o desetinky vteřin a o závodu rozhodla jedna erzeta. Poprvé se na cupu objevil Jaroslav Szeja s Fordem Fiesta R5. Polský jezdec vyhrál jednu rychlostní zkoušku, ale na předposlední zkoušce lehce chyboval a ztratil sedm a půl vteřiny. Zde je třeba hledat hlavní příčinu konečného druhého místa. Lepší byl pouze Roman Odložilík. Zlínský jezdec využil start k porovnání vozu Škoda Fabia R5 a tato změna Odložilíkovi velmi prospěla, neboť byl nejrychlejší na čtyřech měřených úsecích. Do cíle si dovezl vítězný Roman Odložilík náskok 10,7 vteřiny.

Traiva RallyCup - červen | foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz

Jak mají školáci letní prázdniny, tak i Traiva rally cup má své volno. Další závod z letošního ročníku se uskuteční až začátkem září, konkrétně to bude 9. 9.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy