Švédsko: Grönholm popáté vítězem, Kopecký 10.

Gronholm, Marcus | foto: Ford Motor Company

O právě skončeném víkendu proběhl druhý podnik Mistrovství světa v automobilových soutěžích, Švédská rally. Jejím vítězem se stal Marcus Grönholm který jel s vozem Ford Focus WRC 06.

Švédská rally se jela již tradičně v okolí městečka Hagfors, které leží 350 kilometrů západně od Stockholmu. Slavnostní start pak proběhl ve čtvrtek večer ve městě Karlstad, kde se jela i úvodní superspeciálka. Tu vyhrál Toni Gardemeister, před druhým Grönholmem a třetím Peterem Solbergem. Další z favoritů, Sebastien Loeb dojel až na 21. místě se ztrátou 8,1 sekundy.

To pravé zimní závodění ovšem začalo a až s příchodem pátečního rána. To na jezdce čekala první klasická zasněžená rychlostní zkouška. Tento test vyhrál Peter Solberg na Subaru, když o 5,9 sekundy za ním dojel Gigi Galli, který si zde odbýval premiéru za volantem Citroenu Xsara WRC. V celkovém pořadí se tak ujal vedení Peter Solberg před Gardemeisterem a Gallim. Mezi jezdce, kteří se zapojili do boje o první příčky se tedy od úvodních kilometrů zařadili Loeb, Grönholm, Galli, Gardemeister a také oba bratři Solbergové.

Do druhé sekce tedy jezdci nastupovali s minimálními rozestupy a dal se očekávat tvrdý boj. Toto očekávání se také naplnilo. V první zkoušce odpolední sekce, která měřila téměř dvaadvacet kilometrů, byl rozdíl mezi prvním a desátým nejrychlejším jezdcem jen necelých 16 vteřin. Marcus Grönholm se po úvodním rozkoukávání naplno pustil do soubojů se soupeři a po páté rychlostní zkoušce se posunul do čela průběžného pořadí. Za ním se utvořila silná skupinka jeho pronásledovatelů, v čele s Gardemeistrem a Peterem i Henningem Solbergovými. Sebastien Loeb se usadil na páté příčce, když jeho atak na stupně vítězů měl teprve přijít. Naopak mezi první jezdce, kteří odstoupili se zapsal Pons, který skončil mimo trať. Po poslední páteční zkoušce, kterou byla RZ8 vypadalo průběžné pořadí Švédské rally takto: 1. Grönholm 2. Loeb 3. Peter Solberg 4. Henning Solberg a 5. Hirvonen.

V sobotu čekalo na jezdce celkem sedm rychlostních zkoušek. Hned úvodní test vyhrál Loeb, který tak potvrdil svá slova o útoku na první příčku. Ovšem na druhém místě dojel Grönholm a Loeb tak smazal z jeho náskoku jen 1,2 vteřiny. Třetí místo na této RZ obsadil Peter Solberg, který tak odolával tlaku svého bratra Henninga, jedoucího s Fordem Focus WRC 06 týmu Stobart motorsport. Na sobotní druhé zkoušce přišli problémy Petera Solberga, který se na dlouhých čtrnáct minut ocitl mimo trať a nabral tak nesmazatelnou ztrátu na jezdce v čele. Pořadí na prvních dvou místech se tedy neměnilo a na třetí příčku se po problémech svého bratra posunul Henning Solberg. Poslední RZ sobotního dopoledne byla téměř 25 kilometrů dlouhá zkouška Vargasen 2. Zde zatáhl druhý jezdec týmu BP Ford Miko Hirvonen,  předskočil Henninga Solberga a usadil se na třetí příčce. Český jezdec Jan Kopecký, startující se Škodou Fabia WRC se držel po polovině soutěže na solidním jedenáctém místě celkového pořadí.

Sobotní odpolední sekce se nesla ve znamení zvyšování náskoku Marcuse Grönholma na Sebastiena Loeba a znamenala také definitivní konec Petera Solberga ve Švédské rally. Tým Subaru se totiž rozhodl stáhnout Solbergův vůz ze závodu, který už byl pro něj po výletu mimo trať ztracený a raději tak šetřit techniku na nadcházející Rally Norway. Na čele se tedy nic zásadního nezměnilo a bojovalo se především o pozice uprostřed první desítky. Krásný souboj předváděli Toni Gardemeister s Henningem Solbergem, kteří bojovali o čtvrtou příčku. Další boj se odehrával o místo sedmé a pro českého diváka byl nejzajímavější souboj o desáté místo, který mezi sebou sváděli Jan Kopecký s Madsem Ostbergem. Tito dva jezdci měli mezi sebou po dvou odjetých etapách rozdíl pouhých sedm desetin sekundy a ani jeden z nich se nechtěl vzdát vidiny umístění v top 10.

Poslední nedělní etapa měla na programu jen čtyři klasické rychlostní zkoušky a závěr obstarala opět divácká superspeciálka na stadionu v Karlstadu. Smůlu hned v úvodu etapy měli dva jezdci týmu Stobart - Latvala a Wilson, kterým zamrzla odvětrávací trubička motoru a to mělo za následek vysoký tlak oleje. Tým se proto rozhodl oba vozy odstavit a neriskovat tak jejich další poškození. Latvalovo odstoupení znamenalo posun na desáté místo pro posádku Jan Kopecký - Filip Schovánek, kterým bohužel nevyšel útok na Madse Ostberga. Ten dojel na místě devátém. Osmou příčku po všech odjetých zkouškách nakonec obsadil solidně jedoucí australan Chris Atkinson. Manfred Stohl s Ilkou Minorovou na sedadle spolujezdce a s vozem Citroen Xsara WRC obsadil místo sedmé, když ho během celé provázeli drobné problémy s brzdami. Šestý nakonec dojel po těsném souboji s Danielem Carlssonem Toni Gardemeister. Páty byl již zmiňovaný Carlsson, který tak prožil úspěšný návrat na tratě mistrovství světa.

 Do nejlepší čtyřky celkového pořadí se probojovali tři jezdci ze severu Evropy, všichni startující na vozech Ford Focus WRC 06. Tuto severskou nadvládu naboural jen tradičně skvěle jedoucí Sebastien Loeb s Citroenem C4 WRC. Pořadí na prvních čtyřech příčkách tedy bylo následující. Čtvrtý dojel Nor Henning Solberg, třetí byl finský jezdec Miko Hirvonen a pro druhou příčku si dojel Sebastian Loeb. První dojel podle předpokladů další jezdec finské národnosti Marcus Gronholm. Ten na této zimní soutěži zaznamenal již svůj pátý triumf a celkové zde oslavil již své šestadvacáté vítězství v kolotoči mistrovství světa.

Druhým Čechem starujícím ve Švédsku byl Martin Prokop. Ten se zapojil do bojů v mistrovství světa produkčních vozů, kde startoval pod hlavičkou OMV Bixxol Rally Teamu CZ. Prokop s Tománkem však po několikanásobných technických problémech vozu Mitsubishi Lancer EVO IX soutěž nedokončili.

Příští soutěž seriálu mistrovství světa, bude již nadcházející víkend Rally Norway.

 


Foto: Ford

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy