Chaotická Rally Argentina

Loeb, Sébastien | foto: Citroën Sport

O právě skončeném víkendu nepokračovalo jen Mezinárodní Mistrovství České Republiky v automobilových soutěží v Krumlově, ale své šesté pokračování měl i světový šampionát v rally, jehož další soutěží byla Rally Argentina. Že šlo o organizátorsky nepovedenou soutěž, o tom se můžete dočíst v následujících řádcích.

Pořadatelé Argentinské rally již několik měsíců před startem představili velmi odvážnou vizi, která se týkala zahajovací divácké rychlostní zkoušky. Tu organizátoři umístili na stadion River Plate ve městě Buenos Aires. Samotné rozhodnutí by nebylo nikterak zvláštní, vždyť v dnešním světě automobilových soutěží se takovéto speciálky běžně umisťují na velké sportovní stánky, aby se přilákalo co nejvíce diváků. Zvláštností tohoto rozhodnutí v Argentině byla vzdálenost mezi Buenos Aires a městem Cordoba, které bylo hlavním centrem celé soutěže. Tato vzdálenost činila .

 

Všechny posádky tak musely absolvovat tradiční testovací zkoušku - shakedown již ve středu, místo klasického čtvrtečního dopoledne. Po jejím odjetí pak byly všechny vozy naloženy a dopraveny do sedm set kilometrů vzdáleného hlavního města Argentiny. Tento přesun samozřejmě absolvovaly i posádky. Ty však na rozdíl od jejich závodních strojů měli připraveny tři letecké speciály. Cesta z Cordoby do Buenos Aires proběhla bez vážnějších problémů a tak se ve čtvrtek večer ve 23:30 hodin středoevropského času dočkal vyprodaný stadion prvních ostrých jízd účastníků této soutěže.

 

Po skončení divácké show ale nastaly první komplikace. Posádky sice včas nasedly do svých leteckých speciálů a ty odstartovali směr Cordoba, ovšem pouze dvěma ze tří letadel se podařilo v husté mlze, která ležela nad tímto městem, přistát. Třetí stroj se musel vrátit do Buenos Aires a tím začaly nepříjemné a v historii světových rally asi nevídané komplikace. Po dlouhých jednáních nakonec nešlo posádky ze třetího letadla žádným způsobem včas dopravit do centra rally a pořadatelé museli sáhnout k velmi radikálnímu řešení nastalé situace. Ředitelství soutěže oznámilo v noci ze čtvrtka na pátek, že celá první etapa Argentinské rally se ruší.

 

A tak třetina posádek strávila noc v letištní hale v Buenos Aires. Mezi těmi kdo přespával v letištní čekárně byl například Sebastien Loeb, Dani Sordo, nebo náš Štěpán Vojtěch. Všechny tyto posádky se nakonec do Cordoby dostaly během pátku a organizátoři tak v pátek večer alespoň odstartovali další diváckou zkoušku, tentokrát však již na stadionu v Cordobě. To byla také jediná páteční zkouška z původně naplánovaných osmi, která byla odjeta. Po dvou odjetých diváckých rychlostních  zkouškách v Buenos Aires a Cordobě, vedl Mikko Hirvonen před Dani Sordem a Sebem Loebem. Rozdíly mezi jezdci však byly minimální.

 

V sobotu už probíhalo vše podle dříve stanoveného harmonogramu a všechny posádky tak odstartovaly do klasických šotolinových testů Argentinské rally. Do čela soutěže se hned ráno dostal Sebastien Leb s Citroenem C4 WRC a již teď klidně můžeme říct, že vedoucí pozici během celého zbytku soutěže již neopustil. Loeba se snažil dohnat jeho letošní největší rival Marcus Grönholm. Ten však na ostré Francouzovo tempo od začátku nestačil a pomalu nabíral vteřinky ztráty.

 

Peter Solberg byl tím mužem, který se nejvíce snažil držet krok s Loebem a Grönholmem, avšak jeho letošní smůla ho neopustila ani v Argentině a Solberg musel nejdříve v desáté odjeté zkoušce vůz na chvíli odstavit kvůli problémům s motorem a i když pak chtěl pokračovat v soutěži, musel na následující rychlostní zkoušce definitivně ukončit svou pouť Argentinskou rally.

 

Jelikož je Argentinská rally velmi vzdáleným podnikem, neúčastnilo se této rally ani příliš jezdců, kteří disponují technikou WRC. Vozů této specifikace se v Argentině objevilo pouze dvanáct. Šlo pak pouze o jezdce, jejichž týmy jsou přihlášeny do šampionátu M1 (Citroen, Ford, Subaru) a šampionátu M2 (OMV Kronos Citroen, Munchi's Ford WRT a  Stobart VK Ford).

 

Po Solbergově odstoupení se na třetí příčku posunul Mikko Hirvonen s továrním Focusem WRC. Čtvrtou příčku po sobotní etapě opanoval Jarri-Matti Latvala a pátý byl Henning Solberg, oba jezdci týmu Stobart. Šestý a nepříliš spokojený se svým výkonem, byl po sobotě Chris Atkinson, kterému dýchal na záda celkově sedmý Manfred Stohl. Osmé místo patřilo po sobotě Sordovi a na dalších příčkách se již usadili nejrychlejší jezdci s vozy třídy N4, konkrétně domácí Villagra a Japonec Toshi Arai.

 

Kvůli zrušení páteční etapy, museli organizátoři rally přidat do harmonogramu nedělní části soutěže jeden průjezd rychlostní zkouškou Mina Clavero navíc, aby vůbec splnili počet odjetých ostrých kilometrů, který je stanoven pro soutěž mistrovství světa. Na jezdce tak v neděli čekala čtveřice klasických zkoušek a na závěr jedna speciálka na stadionu v Cordobě.

 

Ani v neděli nenašel Sebastian Leb soupeře a potřetí za sebou vyhrál Argentinskou rally. Celkově druhý Marcus Grönholm dojel do cíle se ztrátou 36,7 sekundy na Loeba a tyto dva jezdce pak na stupních vítězů doplnil letos již tradičně Mikko Hirvonen. Ani na dalších dvou pozicích se od soboty nic nezměnilo a tak čtvrtý dojel Latvala a pátý Henning Solberg.

 

Dani Sordo v průběhu neděle zabojoval a dostal se na šestou příčku před Chrise Atkinsona i Manfreda Stohla a získal tak tři body do hodnocení MS jezdů. Sedmý tedy do cíle dojel Atkinson a osmý Stohl.

 

Nejrychlejším jezdcem třídy N4 byl Argentinec Federico Villagra a získal tak plný počet bodů do hodnocení šampionátu produkčních vozů (PWRC). Tento šampionát měl v Argentině své další pokračování a protože se na tuto soutěž přihlásilo velké množství jezdců, bojujících o body právě do tohoto šampionátu, budeme se Argentinské rally v této kategorii věnovat v samostatném článku, který bude zveřejněn v nejbližších dnech.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy