Ta se jede na portugalském ostrově věčného jara a orchidejí v Atlantickém oceánu. Úřadující vicemistři Evropy jsou po Bulharské rally na čtvrtém místě průběžného pořadí a do Funchalu odletěli s cílem rozšířit dosavadní bodový zisk. Tlusťák startoval na Madeiře poprvé před dvěma lety, ale tehdy na voze Citroën C2 S1600 odstoupil již na začátku soutěže kvůli banální závadě.
FIA Mistrovství Evropy v rally pokračovalo začátkem července asfaltovou Bulgaria Rally s centrem v zimním letovisku Borovec. Místní pořadatelé připravili pro startovní pole v předvečer startu zajímavé zpestření. Na sjezdovce před ředitelstvím soutěže se uskutečnil pětiboj - memoriál zesnulého bulharského motoristického komentátora Richarda Grueva. Posádky i někteří další zástupci týmů soutěžili ve čtyřech různých disciplínách. „Určitě to byla pro nás příjemná změna a možná jsme vytvořili i novou tradici. Nutno říci, že po kondiční stránce se jednalo o náročné zápolení. Především běh na sjezdovce nám dal zabrat. Původně jsme si mysleli, že si dělají srandu. Vyráželi jsme na trať jako první a teprve poté pochopili, že musíme vyběhnout celou sjezdovku až nahoru. Každopádně se jednalo o zábavu, nicméně nechtěli jsme se zranit,“ pověděl zádveřický jezdec. Čeští reprezentanti slavili v pětiboji nakonec dva úspěchy. Tým A. T. Motosport získal ocenění zásluhou „špiona“ Ondřeje Blaťáka, který získal medaili v běhu a ve střelbě. Překvapivě druhé místo obsadil ve sjezdu na kole Marek Fuks. „Ani nevím, jak jsme dopadli my s Honzou Škaloudem. Pojali jsme celý pětiboj spíše jako zábavu a v exhibičním tempu,“ pověděl devětadvacetiletý Antonín Tlusťák.
Bulharská rally byla v loňském roce premiérově zařazena do mistrovství světa a nabídla velmi dlouhé erzety a rovněž přejezdy. „Samotnou rally hodnotím jako nejtěžší v letošním šampionátu. Jeli jsme přes třicet kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky, celá rally měla jen deset měřených úseků a navíc panovalo neskutečné horko. Ve stínu bylo až čtyřicet stupňů Celsia, k tomu velká nadmořská výška. Na úvodní erzetu byl přejezd sedmdesát kilometrů a po třetí erzetě dalších sedmdesát kilometrů do remote servisu. Mechanici připravili fabii ve skvělé kondici, nicméně vinou velkého vedra se nám zavzdušňovala nádrž, ale v servisu se podařilo vše opravit a celou soutěž jsme absolvovali bez dalších technických problémů,“ řekl Antonín Tlusťák, držitel jezdecké priority FIA B. Český jezdec se od začátku držel na čtvrtém místě mezi Evropany, nicméně první den dokončil na sedmém místě absolutního pořadí a pátém v hodnocení mistrovství Evropy. „Italové Rossetti i Betti jeli skvěle, na domácích tratích zářili místní střelci Gyošev a Iliev, když posledně jmenovaný doplatil na defekt v úvodu rally. My jsme si drželi přičku před polským tandemem v sestavě Rzesnik a Ruta. Druhý den nás přeskočil Bulhar Dončev, ale nechtěli jsme se pouštět do zbytečných dostihů. Na špičku jsme neměli, tak jsme si hlídali své pozice Celý závod jsme projeli bez jakékoliv krizovky a získali jsme důležité body,“ vysvětlil Tlusťák. V celkovém hodnocení to znamenalo osmé místo a pátou příčku mezi Evropany. Zatímco v loňském roce zádveřický jezdec v první polovině sezony pouze paběrkoval, letos je na tom podstatně lépe. „Máme větší přísun evropských bodů a své účinkování hodnotíme pozitivně. Na oba italské jezdce nemáme, a tak se soustředíme na souboj o třetí místo s Polákem Oleksowiczem,“ hodnotil dosavadní průběh sezony.
Evropský šampionát se přesouvá začátkem srpna na ostrov Madeira. Portugalská soutěž vypadla kvůli financím z kalendáře Intercontinental Rally Challenge (IRC), ale v Evropě zůstala. Mezi 47 přihlášenými posádkami najdeme řadu zvučných jmen. Mezi sedmi registrovanými Evropany je zastoupena téměř kompletní špička, kterou zastupují Italové Luca Rossetti (Fiat Grande Punto S2000), Luca Betti (Peugeot 207 S2000), Poláci Maciej Oleksowicz (Ford Fiesta S2000) a Szymon Ruta (Peugeot 207 S2000). Z Portugalců pomýšlejí na čelní příčky Bruno Magalhaes, Vitor Sá (oba Peugeot 207 S2000), Miguel Nunes a Ricardo Moura (oba Mitsubishi Lancer EVO IX).
„Jedná se o logisticky nejnáročnější podnik v celém letošním kalendáři. S týdenním předstihem vyrazila skupina mechaniků, která se trajektem společně s vozy přepravila na tento ostrov v Atlantiku. Hlavní část týmu se přesunula před nedělní půlnocí letecky z Prahy do Funchalu, celkem naše výprava čítá téměř dvacet osob. Madeira je exotická, velmi náročná rally. Před dvěma lety jsme zde startovali, nicméně vypadli jsme pro banální závadu. Porouchalo se nám plynové lanko, což je závada za korunovou položku. Nicméně jsme odtrénovali a letos víme, do čeho společně s Honzou a celým týmem jdeme,“ pověděl Antonín Tlusťák, jenž tehdy startoval ještě s citroënem. Zádveřický jezdec by rád rozšířil dosavadní zisk 57 evropských bodů. „Na soutěž se velmi těším, i když nás čeká extrémní vedro. Soutěž má velkou diváckou kulisu, jede se po pěkném asfaltu a řada úseků je opravdu velmi krásná. Auto prošlo důkladnou repasí a věřím, že bude fungovat na sto procent. Vezeme spoustu náhradních dílů a hlavním cílem je úspěšně dojet do cíle. Plně se soustředíme na souboj s Oleksowiczem, neboť na italské jezdce nemáme. Oba jsou na asfaltu téměř nepřekonatelní, nicméně budeme se snažit jet hned za nimi,“ uzavřel Antonín Tlusťák, který na fabii poveze startovní číslo 2.
Rali Vinho da Madeira startuje ve čtvrtek 4. srpna podvečerním krátkým prologem v ulicích Funchalu. Celá soutěž měří celkem úctyhodných 925 km a obsahuje 19 rychlostních zkoušek v celkové délce 268 km. V cíli se první posádka objeví v sobotu 6. srpna krátce po sedmnácté hodině. Věřme, že zádveřicko-mladoboleslavská dvojice nebude na cílové rampě chybět.