Zdůvodnil jej přitom tím, že až na těchto soutěžích je možno očekávat konstantní charakter tratí a jejich povrchů, což umožní ten správný jezdecký progres. Za svůj odhad času, potřebnému k prvnímu velmi kvalitnímu výsledku pro český tým, zaslouží principál modrého oválu za jedna. V odůvodnění se však stěží mohl mýlit více – letošní Vodafone Rally de Portugal byla jednou z nejtěžších, nejnevyzpytatelnějších a nejproměnlivějších soutěží jaké MS v rally v posledních letech pamatuje. A právě z této přetěžké soutěže vytěžila posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza v teprve čtvrtém závodě s vozem kategorie WRC své osobní maximum – 6.místo absolutní klasifikace!!
„Spokojenost je slabé slovo! Kdyby nám někdo před startem řekl, že budeme šestí, asi bychom jej považovali za milého snílka. Měli jsme v závodě tolik problémů, kolik jindy za půl sezóny, každý člen týmu do jednoho ze sebe musel vydat maximum,“ říká spokojeností zářící manažer Quirin Muller. „Problémy se nám vlastně vyhnuly jen v nejklíčovějším okamžiku závodu, v pátečních zkouškách, kdy panovaly naprosto nepopsatelné podmínky a posádka si s nimi nejen dokázala poradit, ale využili jsme je k obratu ve vývoji soutěže.“
Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou měli před nedělními 115 kilometry náročných testů jediný úkol – udržet průběžné šesté místo. Jak těžké to bylo? „V Portugalsku letos nebylo lehké nic. Snažili jsme se jet tempo, které nepředstavovalo riziko nějaké zásadní chyby, ale ta může na zdejších tratích přijít i při tom sebeopatrnějším přístupu. Jen se podívejte, kolik špičkových jezdců tady nějakou vyrobilo. Tady to skutečně nebylo o nějakém „flat out“ přístupu,“ říká Martin Prokop v cíli soutěže. Jeho slova potvrzuje i skutečnost, že vítěz rally, Fin Mikko Hirvonen nevyhrál jedinou rychlostní zkoušku!
Přesto, že se Prokop s Hrůzou zaměřili na udržení skvělé pozice, na předposledním testu svitla naděje dokonce na vylepšení výsledku. Ačkoli se průběžně pátý Katařan Al-Attyiah již také nikam bezhlavě nehnal, přesto se při svém poněkud rozevlátém stylu nevyvaroval defektu, přišel o vybudovaný náskok a do cíle testu dorazil dokonce s mankem 6,4 sekundy na českou dvojici. Naděje na vyrovnání výsledků Kresty a Kopeckého znovu žila….
Na start se posledního, pětikilometrového testu, takzvané Power Stage se Ford Fiesta WRC Czech Ford National Teamu blížil za hustého deště, který povrch měnil v kluznou plochu ve školy smyku. A na voze byly nazuty pouze tvrdé, nevhodné pneumatiky z rezervy. Vzorek těch lepších vzal totiž na předchozí RZ úplně za své. „I na mizerných gumách bychom to ale měli na 5 km udržet. Něco jsem ale „vyrobil“ při předstartovní proceduře a startovací program začal „bláznit“ předčasně. Pak máte v podstatě 2 možnosti – buď riskovat možné přetočení motoru nebo okamžitě odstartovat. Takže jsem to tam pochopitelně pustil a vjel do RZ s přesvědčením, že jsem ulil start a bude následovat penalizace. První třetinu zkoušky jsem z toho byl úplně vyjevený a dělal chybu za chybou. Ruce bych si ukousnul,“ smál se v cíli Martin Prokop své nové zkušenosti. „Nasser si pak nechal do auta posílat detailně naše mezičasy, nastoupil do toho ve velkém stylu a dal nám to i s úroky. Asi to tak mělo být, páté místo si opravdu zasloužil víc!“, dodává sportovně český jezdec. Jak dlouho to mrzelo? „Asi tak dvě a půl vteřiny. Od té doby se už jenom radujeme z šestého místa, které je pro nás po téhle těžké soutěži a všech potížích ohromnou satisfakcí a pochopitelně posunem na naší pouti světem WRC!“
To však jihlavský jezdec ještě zdaleka netušil, že je mu v Portugalsku vyrovnání nejlepšího výsledku českých jezdců v Mistrovství světa v rally, pátých míst Romana Kresty a Jana Kopeckého opravdu souzeno. V době, kdy už posádka spolu s vedením týmu seděla v letadle, padlo nečekané rozhodnutí technických komisařů – Hirvonen je vyloučen, vítězem Rally de Portugal se stává Mads Ostberg, Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou se posunují na pátou pozici!
„Co na to říct? Že jsme v letadle předvedli skutečně velmi bojovný spánek? Pro Mikka musí být vyloučení v cíli tak těžké soutěže velmi frustrující, neznáme zatím detaily, zda šlo o něco zásadního nebo banalitu. Body navíc se nám pochopitelně hodit budou, ale způsob, jak jsme k nim přišli nás moc netěší,“ říkal na nočním letišti ještě rozespalý a překvapený Martin Prokop.