Výhra v „pneumatikové ruletě“

rally jänner | foto: www.rallyzone.cz | Turovský, Roman

Jänner Rallye je pro Jaroslava Orsáka zaslíbenou soutěží. V extrémně náročných podmínkách vyhrál kategorii produkčních vozů a vybojoval bronz v rámci MMČR i ERC Production Cupu. Posádka Orsák – Šmeidler se prosadila i v absolutní klasifikaci, kde se svým osvědčeným Mitsubishi Lancer Evo 9 obsadila výbornou osmou příčku a za sebou nechala celou řadu jezdců na speciálech kategorie Super 2000. Valašský jezdec navíc šokoval konkurenci vítězstvím na jedné z ranních pátečních zkoušek.

 

Jaroslav Orsák přijel do rakouského Freistadtu navázat na své předchozí úspěchy. Loni obsadil stejně jako letos osmé místo v celkovém pořadí, o rok dříve se dokonce probojoval až na stupně vítězů. Tentokrát ovšem byla konkurence díky zařazení do obrozeného seriálu mistrovství Evropy mnohem silnější. Jeho přímými soupeři v Evropském poháru produkčních vozů byli mistři Polska (Kajetanowicz) a Rakouska (Harrach) na vozech vyšší specifikace R4. Přesto pomýšlel na co nejlepší umístění a zisk důležitých evropských bodů.

Zimní soutěže jsou „Jarinovou“ oblíbenou parketou. Díky intenzivním testům na sněhu byl on i jeho vůz perfektně připraven. Do ambiciózních předstartovních plánů však zasáhlo nevyzpytatelné počasí. Namísto sněhu a ledu provázel účastníky úvodní soutěže sezony především vytrvalý déšť a bláto. Přesto dokázala posádka Orsák – Šmeidler, startující s poměrně vysokým startovním číslem 18, využít své zkušenosti a podobně jako místní znalci Baumschlager a Harrach obula v pátek ráno úzké pneumatiky s hroty. I když zajeli na suché úvodní vložce až 23. čas, záhy se ukázalo, že jejich volba byla perfektní. V druhé vložce obsadil Orsák pátou příčku, ačkoliv mu v jedné vracečce zhasl motor. Na RZ 3 St. Oswald byl dokonce nejrychlejší!

Tento výkon katapultoval osmadvacetiletého jezdce nejen do čela třídy 3, ale i do první desítky. Na zbývajících rychlostních zkouškách první etapy bojoval úřadující český mistr třídy N o osmou příčku s Tarabusem a podařilo se mu výborné umístění uhájit. „Litovali jsme, že sníh tak rychle slezl,“ komentoval situaci Orsák. „Byli jsme na něj připraveni. Museli jsme se namísto toho vypořádat především s mokrou tratí, blátem a zbytky posypu. Navíc na několika místech spadla mlha a bylo velmi těžké v takových podmínkách závodit.

 

Ani druhý den se počasí nezlepšilo. Vytrvale pršelo a trať byla plná vytahaného bláta a vody. Orsák už nemohl počítat s výhrou v „pneumatikou ruletě“, přesto se chtěl pokusit udržet za svými zády obě Škody Fabie S2000 Tarabuse a Černého. „Byli jsme odhodláni osmou příčku uhájit. Byli jsme dostatečně rychlí a v závěru nám trochu pomohlo i štěstí, když Honza Černý na závěrečné vložce musel odstoupit. S výsledkem jsme samozřejmě maximálně spokojeni. Lepšího umístění jsme za daných podmínek s produkčním autem nemohli dosáhnout“, usmíval se na cílové rampě Jaroslav Orsák.

Pro posádku týmu Orsák Rallysport nebyla Lednová rally jediným zimním startem. Za necelé 2 týdny startuje v Litvě na mezinárodní Halls Winter Rally, kde se chce připravit na druhou soutěž ME v Lotyšsku. „Na oba starty se moc těším. Poprvé pojedu s patnáctipalcovými pneumatikami s velkými hřeby, které se používají při Švédské rally. Na lotyšské Rally Liepaja Ventspils bychom také chtěli získat co nejvíce bodů do ERC Production Cupu. Naši letošní prioritou je evropský produkční titul. Máme v plánu 9 evropských soutěží. O startech v českém šampionátu MMČR ještě jednáme s našimi partnery,“ prozradil Orsák.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy