Vatanen: Motorsport je byznys

Vatanen, Ari | foto: www.ircseries.com

Dle názoru exmistra světa, Ariho Vatanena, se motorsport odrazil od svého dna. Soutěže ale musí být atraktivnější, jen s tím přijde další zájem značek.

Letos do MS v rally nastoupil Volkswagen a hned v prvním roce svého tříletého programu vyhrál titul. Příští rok se do WRC vrací také Hyundai. Naproti tomu ale Ford ke konci roku 2012 vzdal svoji tovární podporu týmu M-Sport a koncern PSA směřuje Citroën spíše na okruhy do WTCC, ačkoliv se chtějí nadále prezentovat i v rally. Tak to v motorsportu prostě chodí, značky přichází a odcházejí jak zrovna potřebují, což můžeme vidět napříč celým sportem - od Formule 1 přes Le Mans až po rally.

Ari Vatanen, který byl mistrem světa v roce 1981 a v roce 2009 kandidoval na prezidenta FIA, má jasné mínění: "Musíme být realističtí. Není to žádná dobročinná činnost, je to byznys. Musíme se ptát, jak můžeme motorsport udělat aktraktivnějším, aby byla soutěž atraktivnější a více vzrušující. Tak to bylo také v případu Volkswagenu," řekl jezdec pro německý motorsport-total.com. 

"Nikdo nechce vidět, když v jedné disciplíně stabilně vyhrává jeden jezdec. Chceme soutěž, která udělá vítězství hodnotným." Rallysport se od skvostných dní 80. let hodně vzdálil. WRC ztratilo svůj glanc, zatímco Formule 1 si užívá velké pozornosti. K tomu přidejme 'královský' fotbal. V Red Bull Media House byl vloni v zimě nalezen nový promotér. Pro budoucnost jsou zvažovány některé inovativní návrhy.

Také Vatanen je názoru, že bude brzy nalezeno nějaké řešení: "Je pravdou, že rallysport se nacházel na dně, odkud ho musíme vytáhnout. A dostává se odtam. Není to žádná raketová věda. Jde o sponzory, výrobce a peníze. Tam, kde vidíte nějakou protihodnotu pro vaše investice, půjdete." Dle Fina jde tedy o čistý byznys, je pravdou, že výrobci svoje angažmá v rallysportu pečlivě vyhodnocují a návratnost jejich investic je klíčová. 

Motorsport se samozřejmě stal velmi drahou disciplínou a od dob skupiny B se velmi změnil. "Za mých časů stačilo, když jeden z členů představenstva byl fanouškem rally. Výdaje byly ve srovnání s aktuální situací také hodně malé. Dnes je to součástí marketinku a tak profesionální. Člověk musí hledat a dostat za svoje investice nějakou protihodnotu. Zajištění tohoto leží v ruku federace."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy