Švédsko 2000: Hyundai nasazuje Accent WRC

Hänninen, Juho - Tuominen, Tomi | foto: Joel Martin, RallyZone.cz

Hyundai se vrátil do WRC. Podaří se mu dokončit kapitolu, která byla započata před 14 lety, avšak náhle byla přerušena? Tehdy totiž vůbec první vozy WRC jihokorejské značky zažily slibný debut ve Švédské rally. Pojďme se za ním tedy ohlédnout.

Před vstupem do MS už bojoval Hyundai v kategorii F2, která byla určená pro vozy s 2,0l atmosferickým motorem a přední poháněnou nápravou. Posléze uzrál čas na přestup do kategorie nejvyšší. V září roku 1999 představil tým MSD (Motor Sport Development) model Accent WRC.

Tým začíná na bílém listu papíru. Koncept byl jasný - turbem přeplňovaný vůz s pohonem čtyř kol. Pokud se týkalo délky a rozchodu kol, byl Accent prakticky identický s Fordem Focus, rozvor náprav se zase podobal Peugeotu 206. O motor, který byl plněn turbodmychadlem Garrett, se starala společnost Mountune.

Převodovku dodal X-Trac a do auta byla instalována podélně. Také v otázce partnerů pro tlumiče a pneumatiky vybral Hyundai ty nejlepší partnery - Öhlins a Michelin. 10. února 2000 sjely dva Hyundai Accent WRC ze startovní rampy v Karlstadu. Za volant usedli Kenneth Eriksson, doposud poslední domácí vítěz Rally Sweden (1997 se Subaru Impreza WRC) a sněhový specialista, a Alister McRae, bratr Colina McRae.

Tovární konkurence byla silná, však považte - dvě Mitsubishi Lancer Evo VI, dvě Subaru Impreza WRC, dva Fordy Focus RS WRC, tři Seaty Cordoba WRC a dva Peugeoty 206 WRC. Asi nejvíce se chtěl ukázat francouzský Peugeot, který na předešlé soutěži v Monte Carlu zažil fiasko, kdy ani jedna ze tří 206 WRC nešla nastartovat.

Moderní továrna týmu Hyundai má zaručit konkurenceschopnost

Erikssona postihly problémy hned na prvním měřeném testu 'Sagen'. Díky tomu projel cílovou fotobuňkou až ve 34. nejrychlejším čase. McRae byl 15. To znamenalo, že Alisterovi chyběla zhruba vteřina na kilometr na vítězného Thomase Radströma s privátní Toyotou Corolla WRC. Po vyřešení problémů s turbem zajel Eriksson čtyři po sobě jdoucí časy v TOP10. Švéd přenocoval na 17. pozici, skotského kolegu zbrzdily problémy problémy s převodovkou, takže byl 19.

Do cíle ale dojely oba Hyundai na pozicích 13 a 14. Nejednalo se tedy o vůbec špatný debut zbrusu nového vozu WRC. Pozornost médií se tehdy soustřeďovala na krásný souboj Marcuse Grönholma s Tommim Mäkinenem, ze kterého vyšel vítězně mladší z obou Finů a zajistil tak Peugeotu 206 WRC první vítězství v soutěži MS.

Mnoho úspěchů se ale nakonec tento vůz při své kariéře ve WRC nedočkal. Přitom na jeho neustálém vývoji pracoval inženýr Nick Clipson a za volantem se kromě dvou výše zmíněných vystřídali ještě Armin Schwarz, Juha Kankkunen a Freddy Loix. Na podium se auto nepodívalo. Nejlepším výsledkem bylo jedno čtvrté místo - avšak občasné záblesky rychlosti auta v porovnání s Peugeotem, Fordem, Subaru, Škodou (pravidelně spolu sváděly souboje), Mitsubishi nebo Seatem jsme mohli vidět.

Video zachycující testy Hyundai Accent WRC Alisterem McRaem

Překvapivý konec týmu Hyundai přišel po Australské rally 2003. Finance odstřihla korejská centrála také proto, že si jen těžko rozumněla s týmem MSD. O více než desetiletí později se vrací značka Hyundai do MS a i když se jí zatím na úvodních dvou soutěžích moc nedařilo, její program vypadá mnohem více propracovaněji, o čemž svědčí i středisko v Německu. Na projektu i20 WRC nepracuje nikdo, kdo se podílel na předchozím projektu Accent WRC.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy