Šampionát WRC v poslední době bojuje o svoje místo na výsluní, poslední dobou mu navíc roste konkurence v podobě vzrůstající obliby rallycrossu. Jde především o byznys a nejedná se o zrovna malé částky. Šéf M-Sportu, Malcolm Wilson, řekl, že se stále snaží pochopit problémy trápení světového šampionátu.
Pokud někdo z dvojice Mads Ostberg a Eric Camilli, kteří letos hájí barvy britského týmu z Cumbrie, získá body ve Švédsku a pak i v Mexiku, jednalo by se už o 199. a 200. zisk bodů v řadě. Tato série začala už v Monte Carlu 2002! Věrný rallyový sportovec, který v loňské sezoně navíc rozšířil oblast zájmu M-Sportu také do GT závodů s továrním týmem Bentley, mluvil s redaktory serveru Speedcafe.com při 12 hodinovce v australském Bathurstu, kde Bentley Continental GT3 posádky Guy Smith, Matt Bell a Steven Kane získal třetí místo.
"Musím připustit, že je ve WRC momentálně něco, co není úplně správné. Pracuji na tom, abych zjistil, co to je. Snažím se vstřebat všechny ty komentáře. Myslím, že musíme akceptovat, že rallysport se už nikdy nevrátí tam, kde jsme si všichni mysleli, že je. Když byste šli trochu zpátky do této éry do doby, kdy byla rally opravdu silná, tak výrobci neinvestovali do jiných oblastí sportu," začal v rozhovoru pro Speedcafe.com Malcolm Wilson.
"Ford nebyl ve fotbale, Volvo nebylo v Ocean Race a Nissan je teď zainteresován v Champions League. Rally byla silná v době, kdy výrobci nesponzorovali kromě automobilového průmyslu nic jiného. Myslím, že je to velký důvod, proč rally trochu odpadla z radaru."
Dle Wilsona rally nepomohla ani dekádu trvající dominance Citroënu a Sébastiena Loeba a teď už tři roky trvající nadvláda Sébastiena Ogiera a Volkswagenu. "Pokud se Ogierovi nic nestane, tak vyhraje letošní šampionát," říká Wilson. Pokud by tomu tak opravdu bylo, jednalo by se o čtvrté vítězství Ogiera v řadě. "Je [Ogier] o desetinu vteřiny na kilometr rychlejší než všichni ostatní. A Loeb byl to samé."
"Když se podíváte zpět: Tommi Mäkinen, Colin McRae, Carlos Sainz, Juha Kankkunen, ti všichni bojovali. Nikdy jste opravdu nevěděli, kdo vyhraje. Samozřejmě, auta jsou teď o hodně spolehlivější. Jezdci přišli na to, že nejrychlejší je jet čistě a uspořádaně," říká Wilson, na jehož tým příští rok čeká 20. sezona v řadě ve WRC.
Jak ale pozvednout celosvětové vnímání rallysportu? "Je to proto, že výrobci rozdrobují veškerý svůj marketing a nedávají ho 100% do WRC? Myslím, že je to jedním z aspektů. Není to všechno, ale nemám [jinou] odpověď. Souhlasím s tím, že stále pořebujeme něco udělat, ale pořád se jedná o neuvěřitelný sport."
Ve WRC se chystají velké změny pravidel od roku 2017, po kterých budou mít auta vyšší výkon motorů a budou vypadat agresivněji. "Auta budou jednoznačně vypadat agresivněji, budou vypadat mnohem více sexy a budou přitažlivější pro mladší generaci. Opravdu věřím, že to, co děláme a co dělají ostatní týmy, bude mít odezvu. S [aktuálními] silničními vozy někoho následujete a říkáte si, je to Hyundai nebo BMW? To se přeneslo, protože jsme v oblasti karoserie limitováni."
"[Teď] je tu trochu větší oprávnění být kreativnější. Když se podíváte na veškeré to pokrytí, které WRC má, a řeknete, že rallycross je populární, tak každý magazín, který vezmete, tak v něm bude něco málo o rallycrossu, ale vždycky je tam o hodně více o rally. Když se podíváte na Sébastiena Loeba jako příklad, tak v dobách, kdy byl ve WRC, tak v každém magazínu, který jste si vzal o něm něco bylo. Sébastien Loeb ve World Touring Cars, kde to vidíte? Takže rally tu stále je, ale máte pravdu, něco tu chybí."