Ford Fiesta R5 EVO2
M-Sport zkraje roku, přesně po vyrobení 200 kusů vozu Ford Fiesta R5, představil novou evoluci svého úspěšného komerčního vozu. O tom, že se M-Sport s tímto autem trefil do černého, není potřeba diskutovat. Ve druhém čtvrtletí přijde na trh již druhá evoluce tohoto vozu.
Hlavní předností nové evoluce je posílený čtyřválcový motor 1,6l s turbem. Změn se dočkala hlava válců, ventily a další části, což by mělo zajistit nárůst výkonu i točivého momentu. „Když se ohlédneme zpět do roku 2013, tak bychom si byli nikdy nepředstavili, že bude v roce 2017 po celém světě závodit již 200 těchto vozů. To ale ukazuje, jak velkým úspěchem tento projekt je,“ řekl Malcolm Wilson.
Škoda využije žolíka
Zřejmě nejrychlejším vozem kategorie R5 však zatím stále zůstává Škoda Fabia R5. Také v Mladé Boleslavi se těší z velkého komerčního úspěchu tohoto projektu – Škoda již prodala přes 100 Fabii R5. Aby však vůz zůstal i nadále konkurenceschopný, rozhodli se v Boleslavi po dvou letech od homologace využít v první části roku jednoho vývojového žolíka (to udělají i u M-Sportu a PSA).
„S výkony vozů Škoda Fabia R5 můžeme být spokojeni. To se ukázalo v soutěžích a jednolivých soubojích. Žolíka však propadnout nenecháme. I když na Fabii R5 dojde k určitým změnám, nepůjde o nic zásadního. Vylepšení vidím spíše v oblasti spolehlivosti – v otázce mapování motorů beztak nejde pracovat bez využití žolíka,“ říká Michal Hrabánek, šéf Škody Motorsport. Podrobnosti však v Monaku neprozradil. V Monte Carlu se však zdálo, že tovární vozy již měly odlišný zvuk než jiné privátní Fabie.
PSA pracuje na ovladatelnosti
U PSA mají ve srovnání s M-Sportem a Škodou Motorsport daleko větší obavy a více práce. Podle zákulisních informací, zatím nepotvrzených, se Francouzi snaží do začátku sezony 2018 připravit Citroën C3 R5. Paralelně se však pracuje na současných vozech koncernu, Peugeotu 208 T16 a Citroënu DS3 R5, které aktuálně na špičku kategorie R5 nestačí.
K 1. Březnu chce PSA homologovat nové servořízení pro oba stávající vozy, které je Achillovou patou obou speciálů. Díky nové servopumpě by se měla výrazně zlepšit odezva vozů na řízení a zpětná vazba řidiči. K tomu se navíc ve sportovním oddělení obou značek připravují změny na motoru. Na Monte Carlu měli problémy s motory jak vozy Peugeot tak Citroën.
„Pořádně si zanalyzujeme, co se tam stalo. Nenecháme naše zákazníky na holičkách. Mohou si být jistí, že nová vylepšení budou krok správným směrem,“ řekl šéf motorsportu u PSA, Jean Marc Finot, pod nímž jsou šéf Citroënu pro motorsport, Yves Matton, a šéf Peugeotu pro motorsport, Bruno Famin.
Hyundai vysílá továrního jezdce propagovat nový vůz
Hyundai i20 R5 je zatím nejmladší přírůstek do rodiny vozů R5. Tovární tým však nepřipravil žádný souvislý program třeba ve WRC2, a tak jeho prezentaci pro zákazníky obstarává zatím pouze Kevin Abbring občasnými starty. Auto ale zatím žádné velké vítězství nevybojovalo (na Korsice Abbring odstoupil pro únik vody, ve Walesu havaroval a na Monte Carlu dojel až jako 13. v rámci RC2). Asi největším úspěchem tak zůstává podzimní vítězství na Rally du Var.
Hyundai Motorsport se rozhodl, že na slavnou Ypres Rally, která se však letos nepojede v rámci ME, pošle Thierryho Neuvillea. Je jasné, že domácí jezdec bude měřítkem pro všechny ostatní piloty – cílem Belgičana bude samozřejmě vítězství s i20 R5. Konkurence by se na Ypres měla sejít velmi solidní.