Otevřený dopis bývalého šéflékaře FIA: snahu Bianchiho rodiny podporuje

Robert RoBertino Pavelka, 27. května 2016, 11:50 Google+

Avizované právní kroky proti FIA vyvolaly značné dohady týkající se smysluplnosti týkající se tohoto kroku. Názory byly rozličné, Bianchiho rodina se však dočkala podpory ze strany bývalého šéflékaře FIA Gary Hartsteina. Jeho otevřený dopis uvádíme v plném znění.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 27.05. 23:35) Napište svůj názor
Vzpomínka na Bianchiho, GP Japonska (Suzuka)

Vzpomínka na Bianchiho, GP Japonska (Suzuka) | foto: Manor Racing

Sdílejte článek

Vážený pane a paní Bianchi.

Omluvte mě, že (opět) vstupuji do vašeho života.

Dovolte mi připomenout, že jste příkladem důstojnosti a humanity tváří v tvář nemyslitelné tragédie. Osobně nemohu dostatečně pochopit její hloubku, ale jako otec jsem s to porozumět její nezměrnosti. Přes všechnu bolest zůstáváte otevření a plni lásky a respektu. Jste úžasní lidé a navždy zůstanete v myslích a srdcích tisíců fanoušků vašeho Julese.

Ačkoliv nejsem oprávněn soudit „korektnost“  či vhodnost, věřím, že vaše jednání je motivováno správnou věcí a snahou o právní zadostiučinění za tragédii, která vás postihla. Je pochopitelné, že nemohou vzkřísit vašeho milovaného Julese, ale věřím, že jejich důvod spočívá v důležitých krocích.

Nejpodstatnější je větší kontrola a případné reformy bezpečnostních struktur současných závodů. Doufám, že váš postup je bezpochyby urychlí a spustí dlouho očekávaný proces.

img-responsive

Hartstein kritizuje poměry v Suzuce 2014 | foto: Pirelli

Problém nejbližší mé profesi se týká zdravotních a záchranných služeb, lékařských nařízení a úrovně odborných znalostí a zkušeností zdravotních delegátů. Prosím, nechápejte mě špatně. Strávil jsem v této oblasti určitý čas. Snažil jsem se zlepšit podmínky, aby o naše chlapce a dívky bylo postaráno, když se dostanou do potíží. S ohledem na fakt, že už necestuji po světě a nevykonávám tuto profesi už nejsem tak zasvěcený. Ale cítím hořkost při nedostatcích bijících do očí, s ohledem na kvalitu, zkušenosti a schopnosti osoby, která má konečnou odpovědnost za lékařská a záchranná opatření ve FIA.

Není to „nedůležtitá“ pozice. A i když se využívání lékařské a záchranné služby díky lepším bezpečnostním opatřením stává stále vzácnějším, odpovědnost zůstává obrovská. Rozhodování zdravotního delegáta má často dramatické důsledky… jak jste sami mohli bolestivě pocítit.

Jak jsem zmínil dříve (s přihlédnutím k omezenému přísunu důvěrných informací), byly rozhodujícím prvkem, pokud se týče tragédie v Suzuce, meteorologické podmínky, které znemožnily nasazení záchranného vrtulníku. Jak potvrzují četné záznamy ze zasedání FIA, předpisy pro jeho použití jsou konstantním předmětem častých debat.

Podle platných předpisů (na kterých jsem se sám podílel) za podmínek, které v Suzuce panovaly, musel záchranný vrtulník zůstat na zemi. Závod mohl pokračovat pouze za předpokladu, pokud by bylo prokázáno, že by převoz případného pacienta do nemocnice trval kratší dobu než 20 minut. Nemusím připomínat, že ve skutečnosti tato akce trvala 45 minut, tedy více než dvojnásobek přípustného času.

img-responsive

Bývalý šéflékař FIA nevidí potíže na trati, ale mimo ni | foto: Daimler AG

Nejsem právník, ale domnívám se, že váš právní tým, pokud chce najít příčiny tragédie, která vám vzala milovaného syna, by se měl zaměřit na následující otázky:

- Proběhla simulace přepravy z okruhu do nemocnice, a pokud ano, jaký byl její čas?

- Pokud tato simulace byla provedena, stalo se tak na základě „reálných podmínek“ odpovídajících závodnímu provozu s určitou rezervou, pokud by nastaly natolik brutální meteorologické podmínky jako v neděli?

- Pokud k žádné simulaci nedošlo, na základě čeho byl stanoven čas určený pro transport? Všichni zkušení zdravotníci vědí, že průměrná rychlost sanitního vozu s ohledem na dopravu činí kolem 30 km/h – v nejlepším případě. I toto považuji za velice optimistický odhad, zvláště s ohledem na okolnosti, které tehdy panovaly.

img-responsive

Medical car a Safety car (ilustrační foto) | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

 

Je asi běžné si položit otázku, zda by tyto okolnosti změnily něco v případu Julese. I když samozřejmě nemůžeme nic takového s jistotou tvrdit, rád bych položil prostřednictvím vašich právníků otázku odborníkům v oblasti akutní péče o pacienty s poraněním hlavy následující otázku:

Mohl by časový rozdíl mezi stanovenými 20 minutami a skutečnými 45 minutami významně přispět k ovlivnění hlubokého kómatu oběti?

Ostatní fakta, která nejsou s tímto případem relevantní, mohou narůstat v kontextu nezkušenosti s využitím moderní zdravotnické péče. Jedním z nejdůležitějších bodů strategie FIA je samotný akt vyproštění. Ten provádí v souladu se současnou praxí několik špičkových zdravotníků na všech okruzích F1 a postupují v návaznosti na vlastní předpisy FIA. Mohou se vydávat nebezpečí zanedbání povinné péče s ohledem na odchylky v jejích standardech. Je to záležitost natolik kritická, že se někteří rozhodli vystoupit se svými obavami na veřejnosti.

Očekávám od některých elementů FIA značně jízlivé odezvy. Po pokusech ukončit mé působení v předchozí nemocniční službě a poté, co mi bylo vyhrožováno žalobami (komické na tom je, že vůbec nebyly „opodstatněné“) teď očekávám ještě horší jednání. Ale bez ohledu na tato fakta – velkou část své lékařské kariéry jsem věnoval péči o piloty a nadále učiním vše, aby památka mého mentora profesora Sida Watkinse nebyla poskvrněna.

Jsem vám k dispozici pro jakoukoli pomoc nebo poskytnutí znalecké výpovědi. V čemkoli, co by vám pomohlo ve vašem odvážném a bolestivém pátrání po zodpovězení otázek, a co je nejdůležitější, co by přineslo změny, aby nikdo nemusel trpět jako vy.

S úctou, respektem a sympatiemi

Gary Hartstein

 

Vytisknout

Diskuze: Otevřený dopis bývalého šéflékaře FIA: snahu Bianchiho rodiny podporuje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 27.05.2016 23:35 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a design jeho přilby při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Daniel Ricciardo při mezisezónních testech v Barceloně

Red Bull v Monaku míří vysoko

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud