Newey by chtěl více volnosti pro konstruktéry v F1, uvědomuje si ale riziko přílišného utrácení

Petr Hlawiczka, 16. října 2014, 06:40 Google+

Hlavní konstruktér Red Bull Adrian Newey by si ve Formuli 1 přál uvolnění pravidel pro stavbu monopostů. Uvědomuje si ale, že by nebylo vůbec jednoduché najít správný kompromis, protože by to mohlo vést ke ztrátě kontroly nad finančními rozpočty.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 20.10. 00:53) Napište svůj názor
Newey, Adrian

Newey, Adrian | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

"Když budeme při tvorbě vozů vycházet z neustále pevnějších aerodynamických specifikací, pak se z toho stává GP1, pokud jde o šasi. A my jsme podle mě všichni ve smrtelném nebezpečí toho, že se tomu přiblížíme, protože pravidla určují velkou část vozu. Auta si tedy budou čím dál více podobná. Já bych se opravdu přimlouval za uvolnění aerodynamických pravidel," říká Newey.

"Pokud jde o náklady, pak si myslím, že Dohoda o omezení zdrojů (RRA), urazila velký kus cesty k omezení aerodynamických nákladů, protože ty tvoří dvě věci: aerodynamický tunel s CFD, což je ohromně drahá, a pak výroba dílů, které z toho vycházejí.

Letos si myslím, že jsme viděli snižování počtu částí, které lidé nasazovali, protože pravidla jsou jednak dost omezující, a pak také vycházejí ze sady, která má kořeny ve změnách pro rok 2009. Všichni již jsou tedy dost rozvinutí," pokračuje technický ředitel Red Bullu, který získal v posledních čtyřech sezónách se svými vozy čtyři mistrovské tituly.

"Z toho, co slýchávám a co tvrdí lidé, s nimiž mluvím - včetně novinářů, usuzuji, že se veřejnost o změny vozů a o to, co se děje, hodně zajímá. To F1 odlišuje od jiných sportů. Máte v ní tuto kombinaci různých faktorů: pilota, šasi, které hodně určuje aerodynamika, a pohonné ústrojí.

Jde o směsici rysů, které ji činí zajímavou a vzrušující. Když se podíváte například na IndyCar, kde před několika lety přešli na jednotné šasi jednoho výrobce, počty jejich diváků klesají a klesají," všímá si Newey, který se sice podílí na vývoji příštího vozu RB11, ale příští rok hodlá z F1 ustoupit a v rámci Red Bullu se věnovat jiným projektům (například jachtám pro Americas Cup).

newey
Kritik příliš restriktivních pravidel v F1 Adrian Newey s jedním
ze svých monopostů (foto: Red Bull Racing

"Jako inženýři bychom si podle mě ideálně přáli ten Can-Am druh pravidel maximální délky, šířky nebo čehokoliv jiného, a v rámci toho si dělejte, co se vám zlíbí," popisuje geniální konstruktér svůj pohled na ideální stav v F1. Uvědomuje si však, že by v moderní době byl těžko realizovatelný.

"Ale realisticky musím říct, že by to dnes nebylo praktické, proto si myslím, že to je velmi těžké trefit to správné vyvážení mezi něčím, co vám poskytuje maximální míru svobody, ale nezpůsobí, že zcela ztratíte kontrolu nad rozpočty, když to přeroste ve válku v utrácení, aniž by to vedlo k velkým rozdílům ve výkonnosti vozidel.

Pokud bychom totiž měli příliš velkou svobodu, pak by byla šance, že to každý rok jeden tým přesně trefí. Všichni by si pak stěžovali na to, že je závodění trochu nudné. Žel k tomu letos tak trochu došlo, ale to už je jiná záležitost," dodává Newey pro Racecar Engineering.

Vytisknout

Diskuze: Newey by chtěl více volnosti pro konstruktéry v F1, uvědomuje si ale riziko přílišného utrácení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 20.10.2014 00:53 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Abú Zabí

Kubica o Bianchiho nehodě: "Formule 1 nebude nikdy bezpečná"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  3. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  4. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  5. McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud