Přehled alternativních paliv: Které je nejvýhodnější?

ar2, 28. srpna 2014, 12:44 Google+

Cena benzínu a nafty v posledních letech roste. Nejen v zahraničí proto dochází k postupnému rozšíření alternativních paliv, jež vedle nižších provozních nákladů také méně zatěžují životní prostředí. Jaká je situace v České republice? Rozšíří se u nás jako alternativa k benzínu a naftě více stlačený zemní plyn (CNG), elektřina, nebo jiné palivo?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
benzinky

benzinky | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Alternativní doprava už dávno není jen zábavou nadšenců. Sériovou výrobu vozidel na CNG nebo elektřinu již zahájila většina významných automobilek, výrazná je také podpora moderních pohonů ze strany Evropské unie či členských států, které usilují o jejich rozšíření v soukromé i veřejné přepravě. „Každé z paliv má trochu jiný potenciál, zdaleka nejrozšířenějším je v České republice stále ještě LPG, naopak nejrychleji roste CNG, tedy stlačený zemní plyn,“ říká Jiří Lachout, odborník na alternativní pohony ze společnosti E.ON Energie. Právě na CNG dnes jen v Evropě jezdí přes 1,9 milionu vozidel. To jasně ukazuje, že se alternativní pohony výrazně prosazují do běžné dopravy.

LPG (propan-butan)

Nejrozšířenějším pohonem po benzínu a naftě je u nás dlouhodobě LPG, tedy propan-butan. K prvním přestavbám automobilů na tento pohon docházelo již za komunistické éry, po revoluci se stalo LPG symbolem levnějšího provozu v dobách růstu cen pohonných hmot. Dnes u nás jezdí desítky tisíc těchto vozů. Oproti některým moderním pohonům má ale LPG několik technologických a bezpečnostních nevýhod.

Podle odborníků se nicméně budeme s vozy na propan-butan na českých silnicích ještě v příštích letech potkávat: „Pro LPG mluví poměrně dostatečně široká síť čerpacích stanic jak u nás, tak v zahraničí. Jestliže bude navíc státem garantována nižší spotřební daň na LPG, bude o něj i nadále zájem,“ domnívá se Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK). 

Výhody:

+      Velké množství čerpacích stanic

+      Nízká cena paliva

+      Nižší emise

Nevýhody:

−      Méně bezpečný provoz

−      Snížení výkonu vozu a komfortu při jízdě

−      Nemožnost parkování v garážích

CNG (stlačený zemní plyn)

O CNG je možné uvažovat jako o mladším a vyspělejším bratříčkovi LPG, který napravuje některá technická řešení a omezení. Stlačený zemní plyn je bezpečným palivem, které je výrazně levnější než benzín nebo nafta (provozní náklady jsou až o 50 % nižší) a chlubí se vysokým standardem bezpečnosti. Například v případě úniku plynu dojde k jeho rozptýlení do ovzduší a v tu chvíli již nepředstavuje pro řidiče primární ohrožení.

 

Zájem o CNG ze strany řidičů, firem nebo provozovatelů veřejné dopravy je jasně vidět také v České republice. „Z alternativních pohonů roste CNG v ČR nejrychleji. Aktuálně je zde přes 7 500 vozů a přes 50 plnicích stanic. Toto palivo je navíc zcela konkurenceschopné v přímém porovnání s benzínem nebo naftou. Například ceny vozů jsou již prakticky stejné,“ potvrzuje Jiří Lachout. Výhodou je i vyšší dojezd vozu, který v kombinaci s benzínovou nádrží může činit až 1 300 kilometrů v závislosti na typu a značce vozidla. V příštích letech dojde také k výraznému nárůstu počtu čerpacích stanic na území České republiky, a to až o dalších 150.

Výhody:

+      Cena automobilů

+      Nízká cena paliva

+      Dojezdová vzdálenost (až 1 000 kilometrů) 

Nevýhody:

−      Zákaz parkování v některých podzemních garážích

−      Aktuálně řidší síť čerpacích stanic

Elektromobily

V ČR dnes jezdí několik stovek elektromobilů (odhady hovoří o 300–400), které lze dobíjet na desítkách veřejných dobíjecích míst a do budoucna také přímo v garáži každého motoristy. Elektromobily přitom mají potenciálně nejnižší cenu paliva, navíc tyto vozy nevypouští žádné výfukové plyny a jejich provoz je bezúdržbový.

Většímu využití elektřiny v dopravě ale zatím brání některé technologické i ekonomické nedostatky. „Jde například o vysokou cenu vozidel, kde se rozdíly oproti běžným modelům nebo CNG pohybují až v řádech statisíců korun,“ vysvětluje Jiří Lachout. Nízké jsou také dojezdové vzdálenosti elektromobilů, které se stále pohybují maximálně kolem 200 kilometrů na jedno nabití. „Elektromobily znevýhodňuje menší kapacita akumulátorů a s tím spojený menší dojezd. Dále také málo možností rychlonabíjení. Pokud a až se tyto dvě negativa podaří odstranit, lze očekávat zvýšení zájmu,“ vysvětluje Igor Sirota.

Výhody:

+      Nejnižší cena paliva

+      Žádné výfukové plyny

+      Bezúdržbový provoz

 

Nevýhody:

−      Vysoká cena vozidel

−      Výdrž baterií (nízká dojezdová vzdálenost)

 

Vytisknout

Diskuze: Přehled alternativních paliv: Které je nejvýhodnější?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

reklama

Doporučujeme

Kia - staví výrobní závod v Mexiku, krok kupředu? - anotační foto

Kia - staví výrobní závod v Mexiku, krok kupředu?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud