Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Petr Hlawiczka, 22. prosince 2016, 06:30 Google+ Exkluzivně

V letošní sezóně došlo po delší době k překonání rychlostního rekordu, který FIA oficiálně neeviduje. Jakou má hodnotu, kdo a kdy ho stanovil? Williamsem proklamovaných 378 km/h z Baku neplatí - nejednalo se o přesný údaj. Vše se ale po komunikaci s týmem vyjasnilo.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 23.12. 17:55) Napište svůj názor
Valtteri Bottas s Williamsem

Valtteri Bottas s Williamsem | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Valtteri Bottas 18. června v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy dosáhl rychlosti 366,1 km/h (viz analýza sektorů). Stáj z Grove se ale po shlédnutí telemetrických údajů v neděli ráno pochlubila tím, že na konci cílové rovinky jel až 378 km/h, což podle ní byla zřejmě absolutně nejvyšší rychlost dosažené vozem F1 na okruhu.

Když jsem se o tom bavil s některými inženýry po závodě, nechápavě kroutili hlavami nad tím, jak k tomu u britského týmu přišli. Na velmi krátkém úseku před brzděním do první zatáčky by musel zrychlit o dalších 12 km/h - což vzhledem k rychlosti blížící se 400 km/h nevypadalo moc reálně ani v závěsu, který mu v Q3 poskytl Max Verstappen. Oficiálně však zprávu Williamsu nikdo nenapadl a ani on sám ji nedementoval.

Při sestavování různých statistik po sezóně jsem se k tomu vrátil a týmu se dotázal. Výsledek? Onen údaj 378 km/h opravdu neodpovídal skutečnosti. Jeho mluvčí pro F1news.cz potvrdila, že v daný okamžik jel Bottas pouze po očištění od všech rušivých vlivů "jen" 371,85 km/h.

Finský pilot, který je na cestě k Mercedesu, se rekordu v letošní sezóně ale nakonec přece jen dočkal. V Mexiku v nadmořské výšce 2 238 m n. m., kde vozy kvůli řidšímu vzduchu čelí mnohem nižšímu aerodynamickému odporu, v 23. kole závodu v místě měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) dosáhl 372,56 km/h.

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Tímto překonal předchozí rekord Antonia Pizzonii, jehož Williamsu poháněnému desetiválcovým motorem BMW v roce 2004 v Monze na speed trapu naměřili 369,9 km/h. O rok později jel Kimi Räikkönen v jiné části této trati (nikoliv na speed trapu) 370,1 km/h. Juan Pablo Montoya s McLarenem tam ve stejném roce dosáhl až 372,6 km/h - jednalo se ale o srpnové testy (24. 8. - týden před velkou cenou), nikoliv o závodní víkend.

Při dotazování se Williamsu mě také zajímalo, o kolik ještě dokázal Bottas s vozem FW38 zrychlit za místem měření max. rychlostí. I to mi sympatická mluvčí týmu prozradila: 373,3 km/h. "Tohle se ale může lišit od oficiálních čísel ze speed trapu kvůli tomu, kde je speed trap umístěn. FIA nemá oficiální rychlostní rekord a tyto věci ani nezaznamenává, nic tedy není oficiální, pokud jde o to, co bylo či nebylo v historii nejrychlejší," upozorňuje.

Jde tedy o neoficiální rekord z telemetrie týmu - neoficiální proto, že týmy své maximální rychlostí těsně před brzděním neposkytují. Ve svých analýzách se vždy musím spokojit pouze s údaji FOM ze čtyř míst, kde se rychlosti měří (pomezí tří sektorů a speed trap, který není vždy reprezentativně umístěn, zástupci FOM mi ale slíbili příští rok nápravu).

img-responsive

Valtteri Bottas během své rekordní jízdy v Mexiku | foto: Williams F1 Team

Po prozkoumání dat a bádání v historii závěrem můžeme prohlásit, že letos v Mexiku došlo k překonání rychlostního rekordu dosaženého během závodního víkendu - ten nyní drží zásluhou Valtteriho Bottase Williams FW38 poháněný Mercedesem: 372,56 km/h.

Příští rok se tomu vozy již nepřiblíží - v platnost vstupují nová technická pravidla. Vozy budou mít širší křídla i pneumatiky, a jejich odpor razantně stoupne. Maximální rychlosti na rovinkách budou nižší, časy na kolo ale až o 5 sekund na kolo poklesnou v důsledku vyšších rychlostí v zatáčkách.

Vytisknout

Diskuze: Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 23.12.2016 17:55 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bude dodavatel Total u Renaultu nahrazen společností BP?

Renault se chystá na nové spojenectví s Velkou Británií

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud