Ohlédnutí za rokem 2007

Tomáš Musil, 26. prosince 2007, 10:52 Google+

Rok 2007 se nesl ve znamení duelu Sebastiena Loeba a Marcuse Grönholma, jezdců, kteří ovládli celé letošní dění na asfaltových i šotolinových cestách. A bylo se na co dívat, vždyť kdy naposledy nebylo do poslední zkoušky jasno o tom, kdo bude vládcem celé sezony?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Loeb, Sébastien

Loeb, Sébastien | foto: Citroën Sport

Sdílejte článek

Pauza mezi koncem staré a začátkem nové sezony není nikterak dlouhá, a jak je už téměř zvykem, vše odstartovala lednová rally Monte Carlo. Po roční pauze se vrátil Citroen a hned přivezl novou zbraň C4 WRC. Další neznámou bylo zranění Loeba, kvůli kterému nedokončil závěr minulého roku a jak sám potvrdil, ani v Monaku ještě stoprocentně fit nebyl. Naopak hodně si věřil největší rival. Tým Ford s Focusem WRC a dvojicí Finů – Marcus Gronholm a Mikko Hirvonen. O to větší překvapení bylo, že i když byl Gronholm favoritem, dokázal Loeb vyhrát. Vskutku bravurní vstup Citroenu do sezony podtrhl Dani Sordo druhým místem. Spokojen mohl být i náš Jan Kopecký, který vyválčil bod za osmé místo.

V dalších dvou soutěžích čekal piloty sníh. V průběhu dvou týdnů se jely Švédská a Norská rally. Favority zde byli severští jezdci, kteří jsou na sněhu a ledu prostě doma a na konečných výsledcích to je vždy znát. Obě vítězství si mezi sebe rozdělili jezdci Fordu. Ve Švédsku se radoval Gronholm, v Norsku naopak Hirvonen. Naopak Loeb v Norsku po chybách vůbec nebodoval a ztratil tak vedení v tabulce. Nejen posbírat další zkušenosti, ale také zaútočit na body. To byl cíl Honzy Kopeckého, který se mu nakonec podařilo splnit, ve Švédsku byl sice desátý, ale v Norsku vybojoval stejně jak v Monte Carlu bod za osmé místo.

Z kraje března se šampionát přesunul z Evropy na jiný kontinent. Do Mexika zavítala celá světová špička a z našich Štěpán Vojtěch (Lancer EVO IV.), jenž zde opět po roce změřil síly v kategorii produkčních vozů. Trať, která se převážně skládá z rychlých průjezdů v kopcovitém terénu, nejlépe zvládl Loeb, ovšem pronásledovaný dvojicí Finů pilotujících tovární Fordy. V tabulce stáhl Francouz pouze dva body. Rozhodně více než páté místo Atkinsona se čekalo od Subaru, které zde představilo novou Imprezu WRC 07. Petter Solberg kvůli závadě nedokončil. Naopak Vojtěch bral 6. místo a 3 body do tabulky PWRC.

A zpět do Evropy, konkrétně do Portugalska. Na to, jak byla všemi jezdci chválena, nedopadla šotolinová Portugalská rally zrovna nejlépe. Techničtí komisaři totiž po skončení zjistili, že u všech Focusů WRC nesplňují zadní boční okénka o pouhých pět milimetrů povolenou tloušťku. Všem jezdcům s tímto vozem tak musela být ke konečnému času přičtena pětiminutová penalizace. Na vítězi se nic neměnilo, po Mexiku si Loeb připsal triumf i zde, ale Gronholm spadl z 2. příčky na neoblíbené čtvrté místo. „Seb“ se tak posunul do čela o bod právě před Fina. Martin Prokop po mnoha kotrmelcích nedokončil, Kopecký po smolném vstupu vyjel 22. místo.

Měsíční pauzu využila většina týmů k doladění nastavení. Čekala je totiž opravdu nevyzpytatelná Argentinská rally, kde kvůli velkému převýšení dostávají zabrat hlavně motory. Smůlu si zde vybral Petter Solberg, když musel kvůli technickým problémům odstoupit ze třetího místa, o to horší to pro něj bylo, že jel svoji jubilejní stou rally. Dalších 10 bodů vybojoval Loeb. Připsal si tak třetí vítězství za sebou nejen v tomto ročníku, ale i v této rally. Opět mu sekundovali oba jezdci Fordu, v pořadí Gronholm, Hirvonen. Š. Vojtěch dojel v PWRC dvanáctý, nutno ale dodat, že nebýt různých okolností, bral by body.

Místo San Rema Sardinie. Místo asfaltu šotolina. Pořád ale velmi náročná soutěž. To byla základní charakteristika letošní rally Sardinie. Dva dny bez problémového vedení si užíval Loeb. Ve třetí etapě však nečekaně chyboval a musel odstoupit. Do čela se dostal Gronholm a vedení už nepustil. Druhý dojel jeho parťák Hirvonen a čest Citroenu zachraňoval třetím místem Sordo. První body do šampionátu JWRC si zde připsal Martin Prokop, když bral bronzovou příčku. Kopeckého zradila hned v první etapě převodovka a dál už nepokračoval.

Podle mnoha jezdců nejtěžší závod sezony - Rally Akropolis. Není třeba nic dodávat, všichni si byli vědomi, že se zde každá chyba trestá. Nejlépe si vedl Gronholm, když o půlminuty vyhrál před Loebem. Ten sváděl dlouhý boj s P. Solbergem, nakonec byl však úspěšnější. Nicméně Solbergova třetí příčka naznačila, že se u Subaru blízká na lepší časy. Prokop tentokrát usedl do produkčního vozu a dlouho byl třetí, kvůli defektu však skončil „až“ šestý. Chuť si naopak spravil Kopecký. Dva světové body z této extrémně náročné rally byly určitě velkou satisfakcí.

Rally tisíce jezer. Nejrychlejší podnik celého šampionátu. Divácky mimořádně navštěvovaná soutěž, hlavně kvůli pověstným skokům. A Jestliže ve Švédsku a Norsku mají severští jezdci výhodu, ve Finsku to platí dvojnásob. Od roku 2000 zde vyhrál Gronholm šestkrát, navíc Ford tady představil novou specifikaci Focusu WRC 07, byl tudíž největším favoritem. Což potvrzoval hned od samého začátku a konkurovat mu mohl snad jen Hirvonen. Pořadí na stupních vítězů bylo tedy Gronholm, Hirvonen a ze zbytku světa nejrychlejší Loeb. Smůlu si vybraly obě české posádky. Kopecký byl po špatném pátku a výborné sobotě desátý, pak však vyjel mimo trať a skončil. Podobně dopadl Prokop, v polovině soutěže však odstupoval z první pozice!

Nejbližší místo, pokud chcete vidět světovou špičku, je Německo. Díky obrovské podpoře českých fanoušků si zde naši jezdci připadají jako doma. Kdo neváhal a vydal se k sousedům, určitě neudělal chybu, protože letošní závod byl opravdu napínavý. S jednoznačným cílem vyhrát a získat šesté vítězství za sebou přijel Loeb. Gronholm měl naopak trochu obavy, jelikož asfalt je doménou Francouze. Ze začátku to dlouho vypadalo, že se s Loebem o vítězství popere výtečný Duval, který byl velkým překvapením celé soutěže. Loeb ve druhé etapě však přidal, poodjel a do cíle si už náskok udržel. Naopak k Duvalovi se začal přibližovat Gronholm a nakonec ho i předjel. Jenže Duval v neděli zabojoval, vyhrál všechny zkoušky a na Marcuse vyvinul opravdu velký tlak, který skončil Finovou chybou v poslední zkoušce, kde ztratil bezmála minutu a půl a propadl se až na 4. místo. Pořadí na stupních vítězů bylo následující: Loeb, Duval a Hirvonen. Z 13 bodového náskoku Loeb ukrojil rovných pět bodů. Neméně zajímavý souboj svedl Kopecký s Gardemeisterem o 5. místo, Fin si ovšem vybral smůlu v předposlední RZ, když ho potkal defekt. Suverénní vítězství v JWRC si připsal Prokop a spolu s Kopeckým tak udělali velkou radost českým fanouškům.

Loeb byl favoritem v Německu, Gronholm měl obavy. Situaci si na Novém Zélandě prohodili. Rekordní páté vítězství si zde chtěl připsat Fin, naopak Loeb zde minulý rok kvůli zdravotním problémům vůbec nestartoval. Ze začátku to vypadalo, že je v menší nevýhodě, ale pak se Francouz zvedl a jezdil naprosto vyrovnané časy. Po první etapě bylo jasné, že o vítězství si to rozdají letošní favorité. Tito dva jezdci se v každé RZ přetahovali doslova o setiny a neustále si prohazovali pořadí. Dvě RZ před koncem ještě vedl Loeb o 0,2s. Fin ale v předposlední RZ vrátil úder vítězstvím a posunul se na čelo s náskokem 0,7s. Výzva a poslední šance pro Loeba. Francouz vítězí v posledním testu o 0,4s, ale ani to mu nestačí! Gronholm se tak raduje z nejtěsnější výhry v životě, vytváří zde rekord, ale především zvyšuje náskok v čele šampionátu na 10 bodů. V ústraní vybojoval 3. příčku Hirvonen. Vojtěch nabral hned zkraje ztrátu a celý závod byl pro něj v podstatě rozhodnut.

Pokud to Loeb myslel s obhajobou titulu vážně, musel v následujících dvou asfaltových podnicích potvrdit svoji nadvládu na tomto povrchu. Mezitím se však stalo pár věcí, které je nutno připomenout. Gronholm oznámil, že nastal ten správný čas, kdy by měl skončit svoji kariéru závodního pilota. Ale o to měl větší motivaci vyhrát titul. Další zprávou, která zasáhla celý motoristický svět, bylo úmrtí Colina McRae. Světový šampion z roku 1995 zahynul při pádu helikoptéry, havárii nepřežil ani jeho pětiletý syn Johny a další dva členové posádky. Katalánská rally se tak nesla v duchu tohoto skvělého pilota a výsledky šly trochu mimo dění. Triumf si připsal Loeb, druhý byl domácí Sordo a třetí Gronholm. O týden později na Korsice byly na stupních vítězů ti samí jezdci, jen Sordo s Gronholmem si prohodili místa. Loeb stáhl ztrátu z 10 na pouhé 4 body a boj o titul byl 3 soutěže před koncem velmi vyrovnaný. Jak Kopecký, tak i Prokop se zúčastnili obou těchto soutěží. První z nich v Katalánsku chyboval a nedojel, na Korsice však své zaváhání napravil a skončil sedmý. Prokop si díky druhému a prvnímu místu definitivně vybojoval celkový bronz v klasifikaci JWRC. Úspěšně tak zakončil své působení s Citroenem C2 v tomto roce.

Třetí soutěž před koncem a rozdíl 4 bodů na čele. Takhle to vypadalo před čtvrtým ročníkem Japonské rally. Po celé tři dny čekaly jezdce náročné podmínky, hlavně s ranní mlhou a náledím se většina jezdců jen velmi těžko vyrovnávala. Výsledkem bylo odstoupení velké části jezdců včetně Gronholma a Loeba. Ten měl však menší výhodu, protože jeho sok odstoupil první, stačilo mu tedy dojet do cíle. Ovšem i mistr tesař se někdy utne. V cíli tak mohli slavit Hirvonen, druhý Sordo a třetí Henning Solberg.

O tom, kdo získá titul, mohla hodně napovědět už premiérová Irská rally. Toto tvrzení bohužel hned zkraje soutěže naplnil Gronholm, když to v jedné zatáčce nedobrzdil a o bariéru poškodil svůj Focus tak, že nemohl pokračovat dál. Situace, která nastala v Japonsku, se tedy opakovala. Loeb ale druhou chybu po sobě neudělal a s deseti body za vítězství šel do čela šampionátu. Pro všechny fanoušky to byla určitě škoda, jelikož se všichni těšili na těsný souboj dvou titánů. Gronholm se sice úplně nevzdával, ale uznal, že získat titul bude přinejmenším hodně obtížné. Na druhou stranu, když se něco podobného povedlo Raikkonenovi…Tak jako tako si z Irska odvezl double Citroen, první byl Loeb, druhý Sordo a skvěle si vyjel třetí místo mladíček Latvala, když porazil „továrního“ Hirvonena, a naznačil tak, že by mu tovární sedačka pro příští sezonu slušela. Jedinou náplastí bylo, že si Ford s předstihem zajistil titul v týmech. Vojtěch skončil pátý mezi produkčními vozy. Prokop neprošel ve čtvrtek technickou přejímkou a vůbec neodstartoval.

Poslední závod už žádný zvrat ani napínavou situaci nepřinesl. Definitivní jistotu titulu sice Loeb ještě neměl, ale byl mu nejblíže. Věděl, že mu v Britské rally stačí jen kontrolovat umístění do pátého místa a vyvarovat se chyb. Naopak Gronholm musel doufat v zázrak. I přes zrádné rozbahněné zkoušky si však jel Francouz svůj vlastní závod. Celkově dojel třetí a to mu stačilo k titulu. Gronholm věděl, že ani vítězství mu už nebude stačit a možná i proto v poklidu dojel druhý za Hirvonenem. Smolařem se stal Latvala. Nebýt desetiminutové penalizace, kdo ví, jak by to vše skončilo. S Fabií WRC se loučil Jan Kopecký a zakončil tu nejenom tento rok, ale i dvouletý program, po který využíval služeb vozu. Dvě místa za top ten byly v těchto podmínkách pro posádku asi maximem. Stejná pozice s 10 body jim patří i v celkovém hodnocení. Jak Martin Prokop, tak i Štěpán Vojtěch jeli s poslední evolucí Mitsubishi Lancer. Prokop bral 3 body za šestou příčku, Vojtěch byl jedenáctý.

Přestože zisk titulu mnozí přáli sympatickému Grönholmovi, nakonec celkový triumf přece jen nezískal. Naopak jeho sok Loeb potvrdil svoji suverénnost. V týmech na druhou stranu slavil titul Ford a na Citroen zbylo „jen“ druhé místo.

Sezona 2007 je sice za námi, ale ta nová už klepe na dveře. A co v ní můžeme čekat?  Hlavní otázka zůstává znovu stejná. Kdo dokáže zastavit Loeba? Bude to nastupující generace v čele s Hirvonenem, Latvalou či Sordem? Anebo si Petter Solberg vzpomene na rok 2003, kdy získal titul on? Po dlouhodobém vývoji se zapojí do bitvy další tovární tým. Suzuki připravuje model SX4 WRC. I když to bude premiérová sezona, určitě nebude chtít hrát druhé housle. Tovární týmy bude znovu reprezentovat Citroen, Ford a Subaru. Mezi soukromníky pravděpodobně opět uvidíme Munchi´s Ford, Stobart Ford a Ramsport Ford. Kronos Citroen se pak po nepříliš vydařené sezoně stahuje do šampionátu IRC.

Jen připomínáme, do prvního závodu sezony 2008 Rally Monte Carlo zbývá méně než měsíc…

Vytisknout

Diskuze: Ohlédnutí za rokem 2007

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Kopná (CZE)

Samohýl Škoda Team obhájil na Kopné prvenství

Rally Šumava (CZE)

Rally Šumava v galerii

Rally Hustopeče (CZE)

Hustopeče nadále v tradičním formátu

Valašská Rally (CZE)

Spokojenost i rozpaky u Samohýl Škoda Teamu po Valašce

Kohn, Filip

Filip Kohn v Maďarsku vítězný, nyní jej čeká Rally Croatia

Valašská Rally (CZE)

Valašská rally - fotogalerie Kuby Machálka

reklama

Doporučujeme

Mouton, Michele

Moutonová se vrací za volant

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud